Jump to content

Vilka får inte göra den tredje terminen?

Recommended Posts

Jag satt och läste lite på mil.se när jag såg detta:

Merparten av Försvarsmaktens förband kommer i det nya systemet att erbjuda dig som gör värnplikten att söka till en tredje frivillig termin inriktad på utbildning för internationella insatser.

Detta är ju klart och tydligt, de flesta, men inte alla, som gör värnplikten ska få möjlighet att söka den tredje terminen. Då jag kommer att rycka in som Bevakningssoldat beriden hövakt (GA938) så känns det kanske som om man ligger lite i farozonen att inte få göra tredje terminen vilket minskar chanserna att få göra internationell tjänst ännu mindre.

Därför är min fråga enkel, är det någon som vet vilka förband som inte kommer att få genomföra den tredje terminen?

Slängde iväg ett mail till livgardet för flera veckor sedan men de har ännu inte svarat.

Om tråden ligger i fel forum så ber jag hemskt mycket om ursäkt.

Mvh

Hannes

Då jag kommer att rycka in som Bevakningssoldat beriden hövakt (GA938) så känns det kanske som om man ligger lite i farozonen att inte få göra tredje terminen vilket minskar chanserna att få göra internationell tjänst ännu mindre.

Med tanke på hur enorma vakanser FM har i exempelvis NBG, så ska du nog inte tappa hoppet.

Jag har också funderat på detta, vilka förband kommer att erbjuda T3 efter att NBG08 är klart och till historien?.

Vilka förband har en framtagen insattsstruktur för T3. Att våra beredskapsförband kommer bli T3 förband är väll en bra gissning men vad händer i fall som IA förbandet i framtiden via har ju tre regementen som satt upp detta förband i olika omgångar.

Jag har också funderat på detta, vilka förband kommer att erbjuda T3 efter att NBG08 är klart och till historien?.

Min gissning är att de förband som får en KS/FS/whatever-mission som uppgift kommer att hantera detta genom att köra T3 som utbildning inför rotationen. De förband som för stunden inte har en fast mission eller registerförband att utbilda kommer bara att köra T1 och T2.

Då jag kommer att rycka in som Bevakningssoldat beriden hövakt (GA938) så känns det kanske som om man ligger lite i farozonen att inte få göra tredje terminen vilket minskar chanserna att få göra internationell tjänst ännu mindre.

Med tanke på hur enorma vakanser FM har i exempelvis NBG, så ska du nog inte tappa hoppet.

Har sett de stora vakanserna... Någon som vet hur det går att fylla upp de vakanta platserna, eller kommer NBG vara underbemanat hela sträckan?

• 3 months later...
Hur är det med LSS?

Vad menar du?

Frågar du om det genomförs eller kommer att genomföras någon Termin 3 där eller frågar du om LSS soldater får göra Termin 3 (fast någon annanstans)?

/K

Trode man bara fick genomföra T3 på det förband man var ansluten till?

Blir problematiskt om det aktuella förbandet inte har något med NBG att göra.. ?

Trode man bara fick genomföra T3 på det förband man var ansluten till?

Blir problematiskt om det aktuella förbandet inte har något med NBG att göra.. ?

Man är sällan "ansluten" något förband, däremot tjänstgör man vid förband.

T3 genomförs för NBG och andra beredskapsförband samt för missionsutbildning (i viss mån). T3 genomförs vid de förband som har enheter i NBG eller andra beredskapförband. LSS har väl inte någon NBG-del, så det är nog skralt med T3:are på LSS. Det är inte problematiskt alls utan det bara är så. Är man sugen på mer så söker man beredskapstjänst eller Utlandsstyrkan. Blir man antagen får man fortsätta.

/K