Jump to content

HJÄLP: Keff Belkinrouter?

Apone

Recommended Posts

Jag kastade ut min usla "Dell Truemobile 2300" som inte gjorde annat än hängde sig, och köpte en "Belkin Wireless G+ router" (2 antenner) som verkade vara ett bra köp. (599:- på PC City i Barkarby)

MEN...nu börjar jag undra. Routern i sig funkar bra för att surfa, online-spel och sådant, men nu idag så har de två datorerna i mitt lilla wlan blivit utkastade flera gånger när jag flyttar filer dem emellan, och när jag försöker reparera anslutningen (ipconfig/release - renew) så blir "begränsad anslutning" (vad fasen innebär det egentligen??).

Drar jag ut elkabeln i 30 sek till routern och startar om, funkar det bra - tills jag kopierar filer igen.

Kan det vara så djävligt att routern i sig inte orkar med på något mysko sätt?

Varför skulle en 108Mbit router INTE kunna genomföra denna enkla uppgift? Trögt som fan går det dessutom, trots att bägge burkarna är anslutna med 54Mbit.

Två andra nät finns i närheten, men de går på kanal 6, jag går på kanal 13.

NU vill jag helst slippa kommentarer av typen "Belkin är skit", utan jag vill veta varför det blir på detta vis.

Jo, jag har inte aktiverat någon brandvägg, och kör MAC-filtrering och WPA i routern.

Anyone? Anyone?

• 2 weeks later...

Kör oxo med Belkin hemma, och hade samma problem som du med min första router. Dock inte särskilt frekvent, kanske 1 eller 2 ggr i veckan.

Hur ser signalstyrka och brusnivå ut? Kan ha väldigt stor betydelse hur antennerna är riktade märkte jag, och sen provade jag efter tips från Belkins kundtjänst olika kanaler under en längre tid och valde den som funkade bäst. Även det visade sig ha hyfsat stor betydelse.

Fanns även en uppdatering till routern på deras hemsida, fast den var ju några år gammal då....

Problemet kvarstod dock i viss mån hela tiden även om det blev bättre, Köpte en ny för ca 1/2 år sedan och nu är problemet som bortblåst.

Men då kan sägas att jag kör den gamla routern som en extra AP och därmed måste köra på en lägre kapacitet, men även den gamla routern fungerar klanderfritt i nätet numera.... :dribble:

Så mitt tips blir: Kolla signalstyrka och brus, prova olika kanaler tills du hittar den som är stabilast. Aktivera "autoupdate" om du inte gjort det...

Hmmm, en tanke slog mig just när jag svamlat klart....jag kör även Belkins nätkort i datorerna. Kan det vara så att det blir problem om du inte har belkins grejor i övrigt??

• Forumsledning

Hade ett liknande problem med Linksys WRT54G i TRE MÅNADER!

Så fort jag belastade trådlösa nätet med mycket trafik så kraschade routern. Fick starta om routern med strömsladden otaliga gånger i timmen.

Försökte allt. Inställningar, kablar, MTU, kyla, factory default settings, reboot, firmware, mm.

Supportforum runt i världen visade att MÅNGA hade samma problem.

Linksys supporten rekommenderade allt möjligt och för att inte erkänna fel.

De rekomenderade även firmware byte. När jag frågade vilken version jag skulle ta då senaste inte funkade sa de: ALLA!

Tack för den. Det fanns kanske 20 st olika och jag har MASSA inställningar som enligt instruktionerna inte skall kunna sparas mellan firmware patchningarna.

Till slut visade det sig att det trots allt kunde avhjälpas med en firmware-patch som till slut släpptes efter ett par månader.

Dock var de tvunga att göra efter ett ful-hack i den. Tydligen var det ett hårdvarufel i vissa routers som gjorde att den använde minnessegment som inte var ok, genom att i firmware över eller under klocka routerns CPU tvingade man den att använda andra minnessegment och allt var frid och fröjd.

Kanske har du ett liknande fel på BELKIN.

FIRMWARE PÅ DIN ROUTER

Testa i alla fall att byta FIRMWARE till din router.

Oftast löser sig sådana problem som är helt interna och inte innefattar kommunikation på internet firmware relaterade. Settings i routern är mer för kommunikationen ut på internet. Det kan givetvis vara hårdvara med, men sånt är svårt att testa själv.

UTESLUT DINA DATORERS NÄTVERKSKORT

Testa även om det är drivarna till dina nätverkskort.

Prova gärna hur dina datorer funkar hos en kompis över en annan router. Då vet du om det är din router eller ett eller bägge dina nätverkskort.

Funkar det bra, testa med en kompis dator på din router för att verifiera routerfelet.

Testa på lagom avstånd. Gärna i samma rum, men på några meters avstånd från router-mellan datorerna

Lycka till!

Här finns det en sammanställning med det så viktiga router throughput och simultaneous connections.

Tyvärr är inte din router med men storebröderna till den finns med. Dubbla priset så blir prestandan bra mycket bättre.

Jag har en D-Link DGL-4300. Pris ca 1200 idag och 1500 när jag köpte den. Pris enl sidan ovan $125

WAN -> LAN Throughput 93 Mbps

LAN -> WAN Throughput 93 Mbps

Total simultaneous connections 132

Maximum simultaneous connections 180

Kolla även "Belkin settles wireless class action suit" där Belkin har "ljugit" om prestandan på vissa trådlösa routrar (även Netgear nämns).

Här har vi ett test av Belkin Wireless G+ MIMO, som är lite bättre än din. Max througput 43.3 Mbps, trådlöst (blandat nät) 27.6 Mbps, 18.2 Mbps vid 200 fot (nästan 61 m).

Jag har nu provat med att uppdatera firmware (samma som redan existerade), och det skedde tyvärr ingen förändring, routern dog senast idag.

Nätverkskorten (PCI och USB) har fungerat bra med andra routrar och fungerar bra även mot Belkin, utom i de fall datatrafiken, "belastningen" ökar.

Slutsatsen blir, som Henil servilt påpekar, att Belkin-routern var ett mindre bra köp. Tyvärr har retur-tiden om 30 dagar som PC-City har gått ut. :)

• 2 weeks later...
  • Forumsledning

OM routern INTE FUNKAR utan går ner så fort du ökar belastningen är det inte ett fall om 30 dagars öppet köp, utan ett fall av defekt produkt vilket omfattas av 3 års garanti mot fabriksfel.

Konsumentköpslagen.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gCategoryID=892

Du ska således få en ny eller reparerad router. Kontakta PC-City( eller ev Bellkin) för att få den utbytt.

Är även den andra routern fel kan du kröva att häva köpet.

Det är inte accepterbart att den inte den lägger av så fort man ska skicka stora filer.-

• 2 weeks later...
Det är inte accepterbart att den inte den lägger av så fort man ska skicka stora filer.-

Vill bara inflika om att det verkar vara lite av samma dilemma på Zyxels 320P Router med inbyggd trådlös accesspunkt.

Hade inte min gamla levelone haft så taskig troughput hade jag gått tillbaka till den.

/JBP

Guest J-Star
Jag har nu provat med att uppdatera firmware (samma som redan existerade), och det skedde tyvärr ingen förändring, routern dog senast idag.

Nätverkskorten (PCI och USB) har fungerat bra med andra routrar och fungerar bra även mot Belkin, utom i de fall datatrafiken, "belastningen" ökar.

Slutsatsen blir, som Henil servilt påpekar, att Belkin-routern var ett mindre bra köp. Tyvärr har retur-tiden om 30 dagar som PC-City har gått ut. :worthy:

Som Henke säger: det är en produkt som inte fungerar som avsett, då har du rätt att byta/få pengarna tillbaks. Tillbaks till PC City och hävda din rätt. Elektronik man köper skall fungera som utlovat. Om den inte gör det är det säljaren som får bita i det sura äpplet och köpet skall få hävas på din begäran.

Själv var jag på vippen att utnyttja denna rätt då den billiga DVD'spelaren vi köpte på GeKå's lade av efter några få användningstillfällen. Synd bara att mängden pengar det kostar att köra upp till Ullared inte vägs upp av återbetalningen. Min uppfattning om att man får vad man betalar för fick nytt vatten på kvarn. :(

/J

Problemt är att dom flesta lite billigare Routrar/bradväggar inte klara av den kapacitet som man villa ha.

Ett bra allternativa är faktiskt att ta en äldre pc typ 486, pentium, Pentium II och sedan ha två nätverkskort. Och sedan köra M0n0wall som brandvägg.

Har visserligen ingen pc utan har förmånen att ha samma hårdavara hemma som Försvarets mini färist som jag kör M0n0Wall på. Har funkat felfritt i snart 2 år. Har bredbandsbolaget 100 Mbit och det funkar helt utan problem

Som Henke säger: det är en produkt som inte fungerar som avsett, då har du rätt att byta/få pengarna tillbaks. Tillbaks till PC City och hävda din rätt. Elektronik man köper skall fungera som utlovat. Om den inte gör det är det säljaren som får bita i det sura äpplet och köpet skall få hävas på din begäran.

/J

Du har delvis rätt men inte helt.

Konsumentköplagen är till lika stor del till för säljaren.

Diverse saxat från Konsumentverket på nätet:

Om det är något fel på din vara kan du:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.

kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.

kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.

häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Slut.

Sen är det skillnad på Garantitid och Reklamationstid (3år)

Saxat igen:

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Slut saxat.

Kortfattat kan man säga att alla varor har 6mån garantitid samt 3års reklamationsrätt.

Många tillverkare lämnar dessutom exempelvis 2års garanti mot fel som uppstår under normalt användande, exempelvis SonyEricsson i den bransch jag jobbar i.

• Forumsledning

Köpte en liten DIR-635 till kontoret för nån vecka sedan. Den Netgear FW-114p vi haft i 4 år har gett upp. Och gick inte att få att fungera över längre tid med det trådlösa ens med n y firmware uppdatering.

Efter någon timme gav trådlösa upp och var tvungen att vara avstängd längre tid för att sedan funka en halv dag igen.

Det fick tyvärr bli en D-link då det var bråttom och Kjell& Company ligger nära. De har bara LEvel1 och D-link i sitt sortiment.

DIR-635 ger en jäkla massa mer fart och inställningarna var bra. Allt jag behövde. Men tyvärr kopplade det trådlösa ner till och från, med svordommar och krav från användarna att kunna förklara ochfixa det.

Det är som bekant inte HELT enkelt att avlösa sånt.

Billiga hemroutrar gör tyvärr alltför ofta så och man hamnar lätt i tidsödande supportsamtals cykler, returärenden osv som är betydligt dyrare än att köpa en ny router.

Jag började med att byta Firmware. Givetvis måste routern då startas om till användarnas förtret.

Hjälpte tyvärr inte, men enligt vissa forum skall det öka through put:en rejält för DIR-635.

Tog ner programmet NETSTUMBLER

http://www.netstumbler.com/

Det visade sig att inom min räckvidd finns 28! Trådlösa accesspunkter.

DIR-635 har default en inställning för att välja kanal till AUTO.

Värdet den använt har mestadels varit kanal 6 eller 9.

På just dessa var det ett flertal andra som kan störa vår trafik.

Mha NetStumbler kunde jag se att INGEN använder kanal 3. Så nu har jag låst till den kanalen och hoppas det kan lösa problemen.

Dessutom läste jag på andra forum att om man har inställt att använda standarderna 802.11b, 802.11g och 802.11n kunde ställa till det. Eftersom vi inte har något802.11n kort så valde jag till att ta "mixed mode" dvs 802.11b och 802.11g.

Kanske Apone har en liknande setting att prova?

Dessutom läste jag på andra forum att om man har inställt att använda standarderna 802.11b, 802.11g och 802.11n kunde ställa till det. Eftersom vi inte har något802.11n kort så valde jag till att ta "mixed mode" dvs 802.11b och 802.11g.

Kanske Apone har en liknande setting att prova?

Jag är ensam på kanal 13, det finns 3 andra nät just nu som alla ligger på kanal 6, vidare jag jag endast 802.11g-kort, så jag har låst routern till detta.

Det funkar ju att surfa, spela och streama film över nätet (dvs .avi-film från "stora" datorn till bärbara som är inopplad till tv'n), det hackar lite ibland, men funkar i stort.

Jag ska testa lite när jag kommer hem så får vi se vad som händer, har inte haft tid att pilla med sådant i någon utsträckning.

Keffar det så blir det besök på PC City.

Henke, är du nätverkstekniker på ditt jobb eller är du den som "sköter det ändå"? :banghead:

• 4 years later...

Dålig throughput.

Belkin, har jag uppfattat, har billiga komponenter och klarar helt enkelt inte av att hantera datamängden, oavsett vilka teoretiska siffror den "skall" klara av.

Lämna tillbaks skiten och köp Linksys (tillverkas av Cisco) istället.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...