23:e komp. Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Tänkte för omväxlingens skull vända på steken. Skulle vara kul att ta tempen på Hv, för att utröna vad som är till belåtenhet. Allt kan ju inte vara fel och kass. Jag vill veta vad som håller folket kvar i Hv, samt vad folk tycker är värt att bygga vidare på. Vi får väl se om det är griskarlsson, kaffe me dopp eller knäckebrödhult som toppar listan:-) Vi får se om det går att beskriva vad som är bra utan att nämna det som är mindre bra. Om inte annat så kanske tråden kan väga upp allt negativt som sägs om Hv. Själv tycker jag att möjligheten att vara militärt engagerad (en stor del av livet) är positivt med Hv som fenomen. Vad tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skaya Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 God gemenskap, vuxna chefer, intressanta och givande övningar (över lag), möjligheten att öva och utvecklas som också hänger ihop med möjligheten att vara militärt engagerad. Detta skrapar på det personliga perspektivet. Lokal närhet och lokalkännedom samt nära omedelbar greppbarhet är delar av hemvärnets styrka ur ett samhällsperspektiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Frivilligheten som skapar en motivation är en stor styrka. Vill också framhäva mixen av folket som är med är en styrka. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 skaya skrev väl. Jag måste även säga att jag mött en del av mina absolut bästa vänner genom HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ISO2000 Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Absolut! Det finns ett kamratskap och en samhörighet jag inte hittat någon annanstans. Alla bär med sig så stora specialkompetenser från det civila att det oftast blir intressanta diskussioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Kan bara hålla med civila erfarenheter är myket viktigt för Hemvärnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magasinstopp Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Jag kan bara hålla med ovanstående kommentarer.....gemenskapen och intresset håller mig kvar i hemvärnet. Möjligheten att utvecklas och lära sig något nytt är också en viktig del. Även jag har mina bästa vänner i hemvärnet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CIP Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Skulle villja lägga till åldersmix, civil erfarenhet, militär erfarenhet, och mognad framför allt Och även ja håller med om att kambratskapen är hög och mycket bra. //CIP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Och i det ögonblicket man börjar betrakta organisationen som krigsförband (många i de egna leden inkluderat), så upphör vi att vara en skock "glada hobby-krigare"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted July 22, 2007 Report Share Posted July 22, 2007 Glädjen att få hänge sig åt en uppgift (försvaret av ett öppet och fritt samhälle) jag tror på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted July 22, 2007 Report Share Posted July 22, 2007 Hemvärnet är sista utposten av folkförsvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 22, 2007 Report Share Posted July 22, 2007 Den jämförelsevis goda amtilldelningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manbane Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Glädjen att få hänge sig åt en uppgift (försvaret av ett öppet och fritt samhälle) jag tror på. Samma anledning! Sen att det är roligt samt stärkande till kropp och själ är en positiv bi effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
comander Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Bra kamratskap, träffa folk med olika militära erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Glädjen att få hänge sig åt en uppgift (försvaret av ett öppet och fritt samhälle) jag tror på. Samma anledning! Sen att det är roligt samt stärkande till kropp och själ är en positiv bi effekt. Nånting ditåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted July 30, 2007 Report Share Posted July 30, 2007 Håller helt med GD1. Och dessutom gör man det helt frivilligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 30, 2007 Report Share Posted July 30, 2007 Och i det ögonblicket man börjar betrakta organisationen som krigsförband (många i de egna leden inkluderat), så upphör vi att vara en skock "glada hobby-krigare"... Vi är en klick som ser det på det viset. Dessutom har vi kul ihop. Därför är jag fortfarande med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Och i det ögonblicket man börjar betrakta organisationen som krigsförband (många i de egna leden inkluderat), så upphör vi att vara en skock "glada hobby-krigare"... Vi är en klick som ser det på det viset. Dessutom har vi kul ihop. Därför är jag fortfarande med. Jag tror att de flesta som är med i HV anser att de är med i ett krigsförband. Men det är först när resten av försvarsmakten också inser det som vi faktiskt kan börja fungera som ett sådant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lake Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Hemvärnet är ett folkförsvar. Folkförsvaret ser jag ytterst som en garant för det demokratiska politiska systemet. Förhoppningsvis kommer de civila uppgifterna att kunna vidgas för att ge en mer bredare krisberedskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted August 2, 2007 Report Share Posted August 2, 2007 Och i det ögonblicket man börjar betrakta organisationen som krigsförband (många i de egna leden inkluderat), så upphör vi att vara en skock "glada hobby-krigare"... Vi är en klick som ser det på det viset. Dessutom har vi kul ihop. Därför är jag fortfarande med. Jag tror att de flesta som är med i HV anser att de är med i ett krigsförband. Men det är först när resten av försvarsmakten också inser det som vi faktiskt kan börja fungera som ett sådant... Första meningen håller jag tyvärr inte med om. eller så är: det är många som på en direkt fråga nog svarar att visst är Hv ett krigsförband. Att seda förstå vad det faktiskt innebär, det är en hel annan femma. Din andra mening hänger ihop med det. Man skulle till och med kunna säga att FM förhållningssätt är orsaken till att läget är som jag påstår. Men nu skulle vi tala om de bra sakerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted August 3, 2007 Report Share Posted August 3, 2007 Gemenskapen och kamratandan. Jag har inte stött på ett "värre gäng tokstollar" i possitiv bemärkelse förståss. Vi har ENORMT roligt när vi tex sitter i viloläge eller ligger i tältet när det har börjat mörkna, vi har extremt svårt med det där med ljuddiciplin. Skratten hörs nog till ryska gränsen..,,, Minst. Men när det vär drar ihop sig till "övningen börjar" då snäpper ALLA upp sig tio snäpp och gör sitt yttersta. För att inte tala om alla Practical jockes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Styltenhielm Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Det jag tycker är bra med HV är att om det inträffar ngn form av större katastrof så får ju oftast HV gå ut och assistera. Visst det är väl inte vår främsta uppgift direkt. Men det är iaf den uppgiften som vanlige svensson ser, vi har ju även stor terräng kännedom i vårt närområde. Dock att det suddas ut mer och mer då vi ska kunna sättas in lite här och var. Men det som dragit ner HVs rykte är ju klart de olika skjutningar som förekommit runt om i Sveriges avlånga land med HV vpn. Men sen om de olika bat/komp på resp ort tog sig i kragen och visade upp sig mer för allmänheten så kanske det vände från den negativa trend vi är inne i nu så att den började peka uppåt ist. Men det beslutet kanske även RiksHV avd skulle ta sig en funderare på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
von Döbeln Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Det jag tycker är bra med HV är att om det inträffar ngn form av större katastrof så får ju oftast HV gå ut och assistera. Visst det är väl inte vår främsta uppgift direkt. Men det är iaf den uppgiften som vanlige svensson ser, vi har ju även stor terräng kännedom i vårt närområde. Dock att det suddas ut mer och mer då vi ska kunna sättas in lite här och var. Men det som dragit ner HVs rykte är ju klart de olika skjutningar som förekommit runt om i Sveriges avlånga land med HV vpn. Men sen om de olika bat/komp på resp ort tog sig i kragen och visade upp sig mer för allmänheten så kanske det vände från den negativa trend vi är inne i nu så att den började peka uppåt ist. Men det beslutet kanske även RiksHV avd skulle ta sig en funderare på. Håller med om att de civila kompetensernas blandning ger en unik styrka. Kamratskapet är det som håller mig kvar efter nära 10 år, samt tanken att detta är det enda jag kan göra i folkförsvarets regi idag. Därför är Hv viktigt, nödvändigt, för mig. Att vi är ett krigsförband är en självklarhet för mig, tyvärr är det ett okänt begrepp för allmänheten, alltför föga känt i FM i stort. Men fokus på det positiva! Keep up the good work, i hela landet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts