MissLaser Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Hejsan! Jag är en tjej på snart sjutton år som hade tänkt göra lumpen och sedan vidareutbilda mig till Yrkesofficer. Jag vill nog inte gör lumpen inom Marinen, iaf inte som det känns nu. Men tipsa gärna om det också. Vad som helst som ni tycker varit/är bra. Detaljer om arbetsuppgifter och sådant uppskattas mycket. Okej, skriver ner lite frågor nudå eftersom ni tyckte det blev lättare att svara då: 1. Jag vill göra min vpl som lägst GB, men helst KB om jag klarar kraven. 2. Vilka fysiska krav ställs under mönstring om man vill bli t.ex. KB på Pansar eller flygbassäk? 3. Hur bör jag träna för att klara av dessa krav? Tränar styrketräning tre dagar i veckan. Gillar inte att jogga, någon som har något bra tips på konditionshöjande träning som EJ är jogging? 4. Hur mäts "poängen" under mönstring i t.ex. styrketestet och hos psykologen? Detta är något jag undrat över länge? 5. Jag är rätt så väl medveten om att man kommer vara jävligt slut, less och trött efter en fältvecka. Men jag vill ha en tjänst som är ganska fysiskt krävande ändå. Kanske inte jägartjänst, men ändå så att man får pressa sig själv och känna att man gjort något bra efter avslutad vpl. 6. Vad är den lägsta befattningen man måste ha efter mönstring för att kunna söka in till MHS, måste man ha läst Kemi, Fysik, bilogi och matte A-D för att söka MHS? Ha det och tack på förhand... Edited February 2, 2003 by MissLaser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Pansar..det är kul.. Du slår ut annat pansar...och DET är kul. Och så är det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Vad är det du är intresserad av? Vad vill du få ut av din värnplikt? Berätta lite så kommer nog förslagen flöda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 I min umgängeskrets så verkar ganska många tjejer vara intresserade av lumpen som högvaktssoldat. (Går i en klass med 30 tjejer) Kanske det kan vara något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 I min umgängeskrets så verkar ganska många tjejer vara intresserade av lumpen som högvaktssoldat. (Går i en klass med 30 tjejer) Kanske det kan vara något? Då är det din plikt att se till att samtliga gör GU samtidigt, när de sedan går högvakten ringer du mig så skall jag upp och kika *flämt* MissLaser, jag håller med Knekt, fundera på vad du vill göra och vad du vill få ut av det, så är det lite lättare! Det finns juotroligt mycket att välja på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Då är det din plikt att se till att samtliga gör GU samtidigt, när de sedan går högvakten ringer du mig så skall jag upp och kika *flämt* Du kan inte ana hur mycket jag njuter i klassrummet. Fast det är nog snarare de som beordrar runt mig och inte tvärtom. Ja, jag vet att jag är en toffel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) En bekant till min bror ställde samma fråga till mig. Gav följande svar och hon verkade nöjd med svaret. Det första du bör fråga dig själv är vad du vill få ut av vpl, om du vill vara soldat, grupp chef eller KB-elev och till sist hur ”jobbigt” du vill att det ska vara. Den sistnämnda brukar vara den som de flesta tänker fel. De frågar någon med militär kunskap/bakgrund om det finns några fysiska krav och visst kan vi rabbla upp de. Sedan går personen som frågade ut och springer milen och klarar det på 45 min och tycker att han/hon är klar för lumpen. Sedan går han/hon och ställer sig i duschen, kollar på TV och käkar lite mat i soffan och tycker att det militära kan ju inte vara så farligt om han/hon nu klarat milen utan några problem. När denna person sedan rycker in, går ut på sin första fältvecka. Går 5 km för att komma till förläggningsplatsen med packning och personlig utrustning, fötter och rygg värker som aldrig för. Stridsutbildning, slänga sig på den våta marken och bli ännu mera svett p.g.a. regnstället. Stå ute i regnet och försöker få upp ett 20 tält (går inte som man tänkt sig, det gör det aldrig). Tältet är uppe till 23:00 och man längtar så efter att få stöpa i säng, bara det att det finns inte någon säng utan bara ett 2 cm tjock liggunderlag och som alltid så fick du den största stenen under just din plats. När du väl kommit in så känner du att det trycker på att du tvingas springa ut med spaden och toapapper i ena handen och all Jä!¤#!la utrustning i andra. Gräva ett hål vid ett trä och ”surfa” genom att hålla i trät och böja sig bak… …Ja du fattar att man önskar att någon i alla fall satt upp skittunnan. In i tältet, kl är 24:00, ligger och vrider sig somnar kanske vid 01:00, väcks 02:00 för att gå patrullerande post, det regnar fortfarande!!! In i tältet klockan 03:10 för avlösande post tog självklart en jä&%#!a tid på sig att komma ut och man lyckas skaffa sig några nya ovänner. Sitter eldpost mellan 03:00 till 04:00. Revelj (väckning) 06:00, regnar fortfarande och när man står där i matkön och får för lite gröt p.g.a. att köket missat att ni var 42 och inte 21 mannar så känner man inte så mycket för att ligga i skogen, det är nu 3 dagar till i skogen och 14 månader och två veckor kvar av värnplikten!! Du har ont i hela kroppen, du är blöt, du fryser och du är hungrig och milen du sprang innan lumpen känns som blaha, blaha. Välkommen till min fältvanevecka. Så med det som bakgrund så brukar man förstå platserna i lumpen mera, jag brukar dela upp det som följer gällande armén. ”Jägare” Du ligger längst fram av våra förband. Du kommer vara våt, kall, trött och hungrig ofta. ”Frontsvin” du krigar vid fronten, du kommer vara våt, kall, trött och hungrig. Inte lika ofta som jägaren men det kan vara nog så jobbigt ”Understöd” Din uppgift är att understödja Jägare och frontsvin med eld och mtrl. Finns så mycket som faller under detta men du brukar ofta ha lite varmare och ha det lite lättare. ”In the rear with the gear” Du sitter längs bak och sköter underhåll, ledning. Kan vara jävligt jobbigt för hjärnan men det brukar ofta kompenserat med att man har det varmt och skönt för att kunna göra ett bra jobb Detta är min syn ska jag tillägga, frågar du någon annan hör på forumet så säger de säger de det säker på ett annat sätt. Det är en stor organisation FM så det enklaste är som knekt säger ställ frågorna så kan vi nog komma med svar. Hoppas mitt ”lilla” utlägg ger något EOD Edited February 2, 2003 by EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 EOD: Det var den bästa beskrivning av tjänsterna som jag har sett på länge...*lol* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Åså finns det ju ett vapenslag till nämligen FV. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Ja just ja, killar som börjar gnälla när micron inte funkar Nä skojar bara, är själv inte så insatt i den så jag låter någon annan ta den delen. Flyget - Så högt man kan komma (på knark) Armén - Så långt man kan gå (gäller inte bara i karriär) Flottan - Så lågt man kan sjunka (bokstavligen) EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Åså finns det ju ett vapenslag till nämligen FV. B) FV är inget vapenslag, det är en klädstil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Eller så kan du försöka klara av en Amf-tjänst. Du får åka en fin semesterbåt, spendera mycket tid i den underbara skärgården, och om du har varit duktig får du ha en grön fransk huvudbonad av filt på dig. Låter inte detta härligt? \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Ja just ja, killar som börjar gnälla när micron inte funkar Nä skojar bara, är själv inte så insatt i den så jag låter någon annan ta den delen. Flyget - Så högt man kan komma (på knark) Armén - Så långt man kan gå (gäller inte bara i karriär) Flottan - Så lågt man kan sjunka (bokstavligen) EOD Du glömde en... Helikopter - Så bra det kan bli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Bara för att din hkp tillhörde FV Yman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Jag vill bara påpeka att EOD:S bild av försvaret inte på något sett överensstämmer med den bild av försvaret som jag fick när jag såg Markoolios video"Jag orkar inte mer" i försvarets monter på en mässa i Stockholm. Måste säga att jag är mycket besviken. Kanske det är dags för mig att söka en frisedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest P-86 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Den första bilden jämnar allt annat med marken... Men den såg inte så svensk ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det kan ju förstås bero på att den är amerikansk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissLaser Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Tack för alla svar och inlägg hittils. Nu har jag ändrat det första inlägget så att ni har mer att gå på när ni svarar precis som ni ville. EOD, ditt svar var väldigt bra. Det ska jag tänka på! Tack och hej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Ja just ja, killar som börjar gnälla när micron inte funkar Nä skojar bara, är själv inte så insatt i den så jag låter någon annan ta den delen. Flyget - Så högt man kan komma (på knark) Armén - Så långt man kan gå (gäller inte bara i karriär) Flottan - Så lågt man kan sjunka (bokstavligen) EOD Du glömde en... Helikopter - Så bra det kan bli Nä, Yman. Helikopter - Så snurrigt det kan bli. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Flottan flottan! Bra mat, fina fartyg. Kan det bli bättre??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Tänkte att jag skulle delge mina tankar angånde Misslaser´s inlägg. Själv tycker jag att Gruppchef/vagnschef är en klockren blandning av fysiska "krav" och ansvar. Du måste kunna (eller åtominstone ha ett hum om) alla i gruppen/vagnens ingående funktioner (skjuta kanon, ksp, robot ect ect)... Sen får man ansvaret att styra denna eldenhet som kan var en ganska så mäktig kraft (lite gud känsla infinner sig.. ännu mer som plutonchef). Synd att det inte finns så många renodlade inf. brigader nu... men GB på en mek.skytte grupp sitter nog bra... eller vagnschef på en 122a. Nackdelen med vagnschef är att den är kanske inte så fysikskt krävande när man väl har fått tjänsten (inte under GUn altså). Men då får du mer kunskaper som kan vara till nytta om du tänker söka till OHS. Du får inte fullt så mycket "OHS-poäng" om du gör tjänst som GB på en mek.grupp... Nu kanske jag lider av en snedvriden omvärldssyn men forum medlemmarna brukar vara snabba på att rätta till eventuella felaktigheter. //Frontsvinet och DieselKozacken Fjellman Edited February 2, 2003 by Serg. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Jag kan bara hålla med Fjellmans inlägg, men jag är ju lite färgad av min tidigare tjänstgöring också. Vagnchef är ett mycket bra befattning enligt mig. Det "hårda" livet får man oftast känna på under KBS motsv. Och sen är det en helt annan typ av hårdhet när man tjänstgör i befattning, den psykiska som prövas. Jag har sett fler än ett exempel på människor som fullkomligt brutit ihop på vagnchefsplats när det helt enkelt blivit för mycket... Visst är det så att det värderas lite högre vid en ev ansökan till MHS att man gjort KB-tjänst, det blir liksom en bonus. När två likvärdiga ansökningar behandlas är min uppfattning att en KB har fördel mot GB/E/F. /Frontsvinet och Dieselknekten SFC B) Edited February 2, 2003 by SFC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 (edited) 3. Hur bör jag träna för att klara av dessa krav? Tränar styrketräning tre dagar i veckan. Gillar inte att jogga, någon som har något bra tips på konditionshöjande träning som EJ är jogging?4. Hur mäts "poängen" under mönstring i t.ex. styrketestet och hos psykologen? Detta är något jag undrat över länge? Ha det och tack på förhand... Ett bra tips om du vill ha bättre kondis: SPRING!!! Jag vet att du kanske inte vill jogga men det är det bästa sättet. Om du har svårt för att få dig själv ut och springa rekomenderar jag att du fyller byxfickorna med diverse köttstycken och låter din granne släppa sin galne Dobermannpincher (eller liknande) på dig. Det får dig garanterat att springa. Du behöver inte vara allt för orolig, hundar har inte så jättebra uthållighet, de brukar ge sig efter 3 till 5 km. Poängerna under konditionstestet mäts efter hur lång tid du klarar av att cyckla i det tempot som du skall hålla (x varv/min). Hur de andra poängerna mäts vet jag för lite om för att uttala mig om. Lycka till!!! Edited February 3, 2003 by softfeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 6. Vad är den lägsta befattningen man måste ha efter mönstring för att kunna söka in till MHS, måste man ha läst Kemi, Fysik, bilogi och matte A-D för att söka MHS? först vill jag bara säga att jag undrar lite också. Några speciela ämnen ska du inte behöva men fullständiga betyg är ett måste. Men förhoppningsvis kommer någon som kan svara på det. Kan bara säga som så, du bör inte ha några som helst problem så länge du inte helt borta i huvudet. Nämligen inskrivningsprovet (tips, syssla med 3d, pappersplan och läs mycke böcker ;) ) och sen pyskologen, vilket inte ska vara några problem, tjej som vill göra KB (och låt bestämmd) så kan ingen psykolog säga att du verkar mesig. Befälslämplighet bör ju komma av sig själv. Säg också att du vill göra lång (KB) tjänst. Sen kan du få såna där som säger du är för snygg för göra lumpen eller såna som vill ha in tjejer trots att du inte är "behörig" så kan gå lite som det vill där.. men stå på dig, du har ett år på dig nu, försök komma på vad du vill men blir inte för besviken. Själv är jag typ uppvuxen i "militäranda" och har aldrig haft några tankar på att inte göra lumpen men när jag kom upp där var jag som ett frågetecken.. ;) Du ville bli officer och en "befattning" som verkar gå lite före i kön men som är helt omöjlig om du inte verkligen är intresserad eller har förförmågan att plugga in skit är underrättelseassistent. Dom utbildar ungefär 20 st per år och i år var det 97 sökande så inte direkt lätt att komma in., Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Behörighetskrav för OHS hittar ni här The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 länken funkar inte? krav och verklighet är inte alltid samma, dvs GB är minsta kravet men folk pratar om KB nästan måste man göra som. Hur är det med civila betyg (ligger lite dålig till på den sidan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Menar du min länk GranQ? Funkar fint för mig. Gå annars in på http://www.rekryc.mil.se/ och sök dig fram. Att man "måste" göra GU som KB håller jag inte alls med om. Som jag sagt tidigare så är det till stor del dina befäls personliga intryck som spelar roll. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Hämtat från http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=771 - ha erhållit minst vitsord 10- 7- 7 från värnpliktstjänstgöring Innebär det att 10- 7- 7 är det absolut minsta kravet eller är det 10- 7- 7 och "bättre" de menar. Kommer man in om man har 9- 8- 8 vilket, sett till den totala poängsumman, är bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Det är dom individuella siffrorna som gäller. Har man inte 10 på den första är det kört i viket fall som helst. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Tack, Swede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts