Mellquist Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Nu är jag lite trött på att FM inte kan tillhandahålla arbetskläder till oss som är reservare och jobbar under sommarmånaderna inom FM. Så nu undrar jag om någon vet var man kan köpa M90 L FN på enklaste möjligaste sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Kommer knappast vara någon långlivad tråd... men men Kollla tradera då och då, har börjat dyka upp 90L och annat skoj där. Dock så är priserna väldigt höga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Nu är jag lite trött på att FM inte kan tillhandahålla arbetskläder till oss som är reservare och jobbar under sommarmånaderna inom FM. Så nu undrar jag om någon vet var man kan köpa M90 L FN på enklaste möjligaste sätt. Som FkN skriver; de finns ute på Tradera med jämna mellanrum. Gick en jacka nyligen för 1975:- och ett par byxor för 801:-. Är det värt att lägga ut de summorna på klädsel med hög ballfaktor för några enstaka tjänstgöringsveckor eller räcker det kanske med att lätta på klädseln och gå i skjortärmarna istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Tacupgear kommer ut med en kopia inom kort Linky Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 och dom tror du en reserverar får tjänstgöra i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 FkN tror du någon kommer gå och titta om han har M nummer i uniforms jackan? Ser den utt som M90L? Ja Skulle någon se skillnad? Nej Skulle någon bry sig? Troligen inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Nu är jag lite trött på att FM inte kan tillhandahålla arbetskläder till oss som är reservare och jobbar under sommarmånaderna inom FM. Så nu undrar jag om någon vet var man kan köpa M90 L FN på enklaste möjligaste sätt. Är det inte lättare att trycka på Er reservofficershandläggare på det förband som du tjänstgör, att Ni reservare bör få ut 90-lätt? Borde inte vara någon brist på uniformen då hela NBG verkar ha fått ut 90-lätt! Eller detta kanske du redan gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Borde inte vara någon brist på uniformen då hela NBG verkar ha fått ut 90-lätt!Märkte du inte hur du sa emot dig själv där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Borde inte vara någon brist på uniformen då hela NBG verkar ha fått ut 90-lätt!Märkte du inte hur du sa emot dig själv där? Och hela NBG har inte fått ut 90L. Inte heller kommer 90L tilldelas kommande kadetter enligt säker uppgift (utrustningskort SOP/Kvarn) så att reservare inte fått 90L förvånar mig inte det minsta, HKV har styrt tilldelningen hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 lite lustigt då nästan samtliga instruktörer på Fältjägargruppen fått ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 lite lustigt då nästan samtliga instruktörer på Fältjägargruppen fått ut Alla yoff ska få ut 90L, men det är brist på den och vissa storlekar verkar vara helt slut. Så att vissa yoff fått den medan kadetter inte får den är inte så konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 jag kan bara säga vad som sagt till oss på NBG. M90L kommer delas ut efterhand. dom sys upp nu så när enns storlek är uppsyd får man den tildelad. //NBG Sign Coy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Borde inte vara någon brist på uniformen då hela NBG verkar ha fått ut 90-lätt!Märkte du inte hur du sa emot dig själv där? Haha ja så kan man ju också se på det Förslag är dock att inte göra som Hornet föreslår, att köpa nån jävla kopia och springa runt i! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Förslag är dock att inte göra som Hornet föreslår, att köpa nån jävla kopia och springa runt i! UniR FM 2003 sidan 26 punkt 1.1.3 (min fetstil) Försvarsmaktens uniformspersedlar och tjänstetecken beskrivs i UniR FM kapitel 13, bilaga 2 samt i FMV:s (Försvarets materielverk) materielkatalog.Persedlar som anskaffas privat skall utformas i enlighet med beskrivningen i kapitel 13, bilaga 2 och FMV:s tekniska beskrivningar. Ser inte problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Rätt! Och man ska väl vara försiktig med nätköp typ Tradera också, för var kommer dessa M90 Lätt irån. Inte är det Överskottsbolaget precis... Det gäller nog att ge sig till tåls,,, Och inte har vi någon sommar heller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Förslag är dock att inte göra som Hornet föreslår, att köpa nån jävla kopia och springa runt i! UniR FM 2003 sidan 26 punkt 1.1.3 (min fetstil) Försvarsmaktens uniformspersedlar och tjänstetecken beskrivs i UniR FM kapitel 13, bilaga 2 samt i FMV:s (Försvarets materielverk) materielkatalog.Persedlar som anskaffas privat skall utformas i enlighet med beskrivningen i kapitel 13, bilaga 2 och FMV:s tekniska beskrivningar. Ser inte problemet. Och hur vet du att plagget följer FMV:s tekniska beskrivningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Hur vet du att det inte gör det? Det jag vill påvisa är att man kan använda egeninköpta plagg om dessa följer de krav som ställs. Alltså, om någon gör en kopia på FU90L som följer dessa direktiv så får man använda den. Att som du kategoriskt såga Hornets idé vid fotknölarna är alltså fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Hur vet du att det inte gör det?Det jag vill påvisa är att man kan använda egeninköpta plagg om dessa följer de krav som ställs. Alltså, om någon gör en kopia på FU90L som följer dessa direktiv så får man använda den. Att som du kategoriskt såga Hornets idé vid fotknölarna är alltså fel. Jag vet inte om det gör det eller ej, därför så köper jag ej kopior utan använder tilldelad materiel! Vilket oftast är tillräcklig materiel dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Jag vet inte om det gör det eller ej, därför så köper jag ej kopior utan använder tilldelad materiel! Vilket oftast är tillräcklig materiel dessutom. Om man nu kan skaffa utrustning som funkar lika bra (eller t.o.m. bättre) än den tilldelade är det väl bara korkat att vara fullständigt fyrkantig med hänsyn till det aktuella utrustningskortet? Känns som en flashback till tidigt 90-tal och diskussionerna om Macduff's fältuniformer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Jag vet inte om det gör det eller ej, därför så köper jag ej kopior utan använder tilldelad materiel! Vilket oftast är tillräcklig materiel dessutom. Om man nu kan skaffa utrustning som funkar lika bra (eller t.o.m. bättre) än den tilldelade är det väl bara korkat att vara fullständigt fyrkantig med hänsyn till det aktuella utrustningskortet? Känns som en flashback till tidigt 90-tal och diskussionerna om Macduff's fältuniformer... Jag kan hålla med dig här, det som är tråkigt är att man kan hitta bättre persedlar på den civila marknaden än vad soldaten får ut på förrådet. Men sen kan man ju fundera på hur det kommer se ut om man ger soldaten friheten att själv köpa sina uniformer efter eget bevåg, ska befälet behöva sitta och kontrollera att varje soldat har persedlar som följer FMV:s tekniska beskrivningar tex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Om man nu kan skaffa utrustning som funkar lika bra (eller t.o.m. bättre) än den tilldelade är det väl bara korkat att vara fullständigt fyrkantig med hänsyn till det aktuella utrustningskortet? Frågan är bara, hur vet man det? Det är ju inte allt i FMVs tekniska beskrivningar som går ut på att ett plagg ska vara varmt eller vattentätt, det finns andra egenskaper som det kan vara svårt att veta om egeninköpta plagg motsvarar. Beträffande det The Swede skrev ovan så är det helt rätt. Problemet är bara om den kopian som någon sytt upp egentligen är ett parti som FMV inte godkänt och som säljs på andra vägar. Inte lätt att veta, så ur den aspekten har Pego rätt. Det är inte att hålla sig till ett visst utrustningskort, utan att hålla sig till grejer som man vet uppfyller kraven som FM har ställt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Spontan kommentar: Har truppen, som (jag antar att) du ska jobba med under sommarmånaderna, tillgång till 90 L? Ta nu inte det här som fullt så analt som det låter men jag jag tycker att det ser mindre bra ut med befäl som "glassar runt" i en helt annan uniform än truppen. Stridsutbildning, vård och liknande (typ fält) undantaget, jag tänker främst på "daglig tjänst på kasern". Om inte annat så vinner man inga pluspoäng hos den fältjacka 90-bärande truppen när det är 25+ ute... Sen är jag medveten om att uoffar på den gamla goda tiden sprang runt i "fina" uniformer när truppen hade vadmal, liksom att man ofta ser yoff i fältskjorta m/59 truppföra vpl (eller för den dele HV) i full FU 90, men man behöver ju inte ta efter allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
major disaster Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Spontan kommentar: Har truppen, som (jag antar att) du ska jobba med under sommarmånaderna, tillgång till 90 L? Ta nu inte det här som fullt så analt som det låter men jag jag tycker att det ser mindre bra ut med befäl som "glassar runt" i en helt annan uniform än truppen. Stridsutbildning, vård och liknande (typ fält) undantaget, jag tänker främst på "daglig tjänst på kasern". Om inte annat så vinner man inga pluspoäng hos den fältjacka 90-bärande truppen när det är 25+ ute... Sen är jag medveten om att uoffar på den gamla goda tiden sprang runt i "fina" uniformer när truppen hade vadmal, liksom att man ofta ser yoff i fältskjorta m/59 truppföra vpl (eller för den dele HV) i full FU 90, men man behöver ju inte ta efter allt... Utdrag ur Värnpliktsnytt 07-02-27 "Sommaruniformer införs nationellt Sverige Värnpliktiga skadades allvarligt av värmeslag förra sommaren. Nu införs en sommaruniform, men den kommer i första hand att användas av officerarna. Efter två av förra sommarens övningar fick flera soldater föras till sjukhus med livshotande skador till följd av värmeslag. Den höga värmen i kombination med för tät klädsel bedömdes vara största orsaken till skadeutfallet. Nu säger Försvarsmakten att en större anpassning av uniformen kommer att ske vid framtida övningar. Sommaruniformen m/90 L FN, som hittills burits av personal i utlandsstyrkan, kommer dessutom att införas nationellt. I första hand är det officerare som får den nya uniformen. Värnpliktiga kommer att få bära den tidigast 2009. Överreklamerad Major Curt-Ove Svensson på Högkvarterets förbandsenhet tycker inte att de värnpliktiga har större behov av uniformen än officerare. – Det vore ju skrämmande om vi inte ger uniformen till våra yrkesofficerare som går på fältet år ut och år in. Den är dessutom överreklamerad när det gäller hur mycket värme den släpper ut. Den är kanske lite luftigare men det är ingen drastisk skillnad. Man får ju anpassa klädseln efter övningen istället. Är det inte svårt att få soldaterna att förstå att det är viktigt att klä sig rätt om officerarna går runt i helt annan typ av uniform? – Nej, det är en ren utbildningsbit anser jag, säger major Svensson." Fältjacka/fältbyxa 90 L FN är var för sig eller tillsammans en tillåten variation av motsvarande delar av M/90, 90 P, 94 Adyk (UniRFM 2003, sid 45). Vad är problemet? Det är tillåtet att bära den om du har den. Jag kan inte se annat än avundsjuka. Vi kan knappast kräva att ingen skall få bära något nytt förrän alla har fått ut persedeln (ex.vis stridsväst 2K). Någon kommer alltid att vara först med något nytt, medan andra suktande kan dregla efter persedeln, tills den delats ut till alla (varpå intresset sjunker till nollpunkten:-). För er som inte var med på den tiden vill jag informera om övergången från M/59 till 90:an, det var ett j-a liv på de som fick vänta på tilldelning... Mj Disaster (som minns svunna tider) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 (edited) Vad är problemet? Det är tillåtet att bära den om du har den. Jag kan inte se annat än avundsjuka. Vi kan knappast kräva att ingen skall få bära något nytt förrän alla har fått ut persedeln (ex.vis stridsväst 2K). Någon kommer alltid att vara först med något nytt, medan andra suktande kan dregla efter persedeln, tills den delats ut till alla (varpå intresset sjunker till nollpunkten:-). För er som inte var med på den tiden vill jag informera om övergången från M/59 till 90:an, det var ett j-a liv på de som fick vänta på tilldelning... Mj Disaster (som minns svunna tider) Jag bryr mig egentligen inte om vilken uniform befälen har, visst kan man sukta efter en mer praktisk uniform. Men man bär det som dom säger åt en. Det kan dock vara praktiskt att befälet bär samma för då har han samma klädsel och kan själv märka av då väder och påfrestningar börjar bli farliga förutom att han ska kunna se det på truppen såklart.. Ett befäl som gapar över att det inte är så farligt när han står i en annan uniform, det befälet tappar många poäng hos mig iaf. Sen är det rätt tragiskt att dom motsäger sig själva i artikeln... Förkortad version: "VPL blev skadade därför ska befälen få ut ny uniform först " Men det är nog lite en annan tråd. Edited July 21, 2007 by tinhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Nu börjar vi kanske spåra ur och eftersom jag är upphovsman till den första urspårningen så ber jag om ursäkt för detta, men jag vill påpeka att jag syftar på likformighet i allmänhet, något som jag inte tycker är uppfyllt om plutonchefen står i en fältjacka som markant avviker från som truppen bär. - Inte på den eventuella orättvisan vid tilldelning av ny mtrl. Jag menar alltså att en yoff inte bör dyka upp i fältskjorta m/59 (som jag utgår från att i stort sett alla vpl fortfarande får ut) med uppkavlade ärmar om truppen har kommenderats att ställa upp i fältjacka. - Om nu inte verksamheten kräver att truppen är klädd på ett visst sätt och detta inte gäller instruktören. - Av detta resonemang följer att även 90 L faller bort. Anmärkningen "glassar runt" kom sig av det faktum att avvikelserna oftast sker åt lättnadshållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Jag menar alltså att en yoff inte bör dyka upp i fältskjorta m/59 (som jag utgår från att i stort sett alla vpl fortfarande får ut) med uppkavlade ärmar om truppen har kommenderats att ställa upp i fältjacka. - Om nu inte verksamheten kräver att truppen är klädd på ett visst sätt och detta inte gäller instruktören. - Av detta resonemang följer att även 90 L faller bort. Ett resonemang som inte håller. Ska befälen som är med alltid bära stridsutrustning inklusive skyddsväst osv. bara för att vara solidarisk och känna efter när det blir "för varmt"? Nej, det tror jag inte på. För er som inte var med på den tiden vill jag informera om övergången från M/59 till 90:an, det var ett j-a liv på de som fick vänta på tilldelning... Vill minnas att det var en salig blandning av uniformer och att tilldelningen skedde i ordningen yoff - KB - GB - menig, med olika intervaller emellan. Det är alltid avundsjuka i dessa situationer. På P4 95/96 var det skillnader mellan kompanier om man fick ut m/90P eller ej, och de som fick gå i sina m/69P var ju sura för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 Jag menar alltså att en yoff inte bör dyka upp i fältskjorta m/59 (som jag utgår från att i stort sett alla vpl fortfarande får ut) med uppkavlade ärmar om truppen har kommenderats att ställa upp i fältjacka. - Om nu inte verksamheten kräver att truppen är klädd på ett visst sätt och detta inte gäller instruktören. - Av detta resonemang följer att även 90 L faller bort. Ett resonemang som inte håller. Ska befälen som är med alltid bära stridsutrustning inklusive skyddsväst osv. bara för att vara solidarisk och känna efter när det blir "för varmt"? Nej, det tror jag inte på. Nej, givetvis ska befälen inte alltid bära stridsutrustning. Läs gärna den kursiverade texten i mitt inlägg en gång till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 (edited) lite lustigt då nästan samtliga instruktörer på Fältjägargruppen fått ut inte alls lustigt med tanke på att tom jag som simpel menig hv-gubbe, känner till att förrådet på F4 var den största langaren av M90L FN, innan de stängde igen. hade tom prisuppgifter på både M90L och fjs 02 därifrån. och då bor jag ändå i storsverige och inte ens i närheten av frösön. Edited July 21, 2007 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted July 21, 2007 Report Share Posted July 21, 2007 @LeadHead - Håller med om såväl nedanstående som föregående. Jag menar alltså att en yoff inte bör dyka upp i fältskjorta m/59 (som jag utgår från att i stort sett alla vpl fortfarande får ut) med uppkavlade ärmar om truppen har kommenderats att ställa upp i fältjacka. - Om nu inte verksamheten kräver att truppen är klädd på ett visst sätt och detta inte gäller instruktören. - Av detta resonemang följer att även 90 L faller bort. Ett resonemang som inte håller. Ska befälen som är med alltid bära stridsutrustning inklusive skyddsväst osv. bara för att vara solidarisk och känna efter när det blir "för varmt"? Nej, det tror jag inte på. Nej, givetvis ska befälen inte alltid bära stridsutrustning. Läs gärna den kursiverade texten i mitt inlägg en gång till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellquist Posted July 23, 2007 Author Report Share Posted July 23, 2007 Då blev ju tråden ganska diskuterad iaf även om det spårade ut. I min mening är det arbetskläder vi bär. För mig är det naturligt att om jag ska genomföra något med truppen och tjänsten tillåter det så bär vi samma utrustning. Dock finns det viisa bitar inom instruktörsjobbet där det är lämpligare att jag som instruktör inte har samma utrustning. t ex för att det skulle hindra mig att kontrollera att säkerheten följs med mera. När jag nu planerar ocg gör förberedelser inför ett moment/övning med mycket skrivbordsjobb och spring mellan olika detaljer så kan det vara skönt att få ha det lättare stället på mig. Naturligtvis går även jag i kort skjorta eller uppkavlat och det räcker många gånger. Så det är inte av prestigeskäl jag jagar den. Jag anser att det är arbetskläder och ska kunna tillhandahållas eller gå att köpa. Ett annat kyligare exempel är en vinterdag ute i skärgården med snålblåst och snöblandat regn. Då är det ganska gott att få ha på sig FS05. Allra helst för att du som intruktör kanske står på samma plats och kontrollerar grupp efter grupp och inte kan/eller har möjlighet att röra dig för att få upp värmen. Men inne på kasernen, vid uppställning eller delta på samma premisser, ja då är det självklart att vi bär samma utrustning och uniform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts