Jump to content

Hur kommer det att gå i Turkiet?

Recommended Posts

Lär det bli liv i luckan nu när turkarna ska gå till val? Jag tror nog inte valet i sig kommer att bli blodsbesudlat men resultatet kan påverka om Turkiet går väster eller österut.

Senaste försöket att tillsätta en konservativt (religiös) PM gick ju inte så bra, demonstrationer i flera dagar där militären var inblandad i debatten. Om jag fattat det rätt så är väl dagens Turkiet styrt med militärens goda minne!?!?!

En ytterligare viktig faktor just nu i Turkiet för utom hotet från nästan alla sina grannar är att de nu vet att de kan glömma EU för ett bra tag framöver. Så länge vi har ”the dynamic duo” med Merkel i Tyskland och Sarkozy i Frankrike så är alla försök att gå med i EU bara spel för gallerierna.

Militären är en viktig och stark kraft i Turkiet och kommer fortsätta vara det under överskådlig tid. En stark påverkande faktor är också vad USA bestämmer sig för att göra i Irak. Just nu är det väntläge på det mesta och det verkar som om de flesta Turkarna är rätt försiktiga med vad de säger och tycker "Inshallah". Åtminstone till en utlänning som jag då sist jag var där för någon vecka sedan.

Senaste försöket att tillsätta en konservativt (religiös) PM gick ju inte så bra, demonstrationer i flera dagar där militären var inblandad i debatten.

Det är inte så lätt (på gott och på ont) som man tror för Turkiet att slå in på den väg där strikt religion utgör basen för politiken (även om den breda massan/väljarna skulle rösta så). I den Turkiska författningen står att armén är väktare av Kemal Attathurks arv (dvs en sekulär styrelseform) och därmed måste godkänna varje nyvald regering för att Turkiet skall stanna på den (sedan 1930-talet) inslagna vägen. Armén åtnjuter en stor makt även i dagens Turkiet, och den skulle inte med blida ögon se en radikalisering på den politiska nivån. Mitt minne sviker mig, men var det inte i förra eller för förra valet som en allt för radikal presidentkandidat tvongades avgå för att armé rådet tyckte att hans politiska linjae stog för långt från Attaturks principer? Partiet som sådant (tror fortfarande att det är det största i den Turkiska riksdagen) satt kvar vid makten, men tvingades byta partiledare.

Men hur det ska bli i framtiden är svårt att sia om. EUs hårda linje mot landet (som i realiteten innebär att Turkiet alldrig kommer släppas in i EU/EMU, vilket nu har cementerats av Sarkozy) samt det djupt inpopulära kriget i Irak (de Turkar jag talade med under min semester i Marmaris 2005 påstod sig hadeförlorat anseliga inkomster pga kriget) kanske kommer att driva även militären i en mer radikal riktning. Att kurderna i norra Iraq börjar skruva på sig och slänga hungriga blickar norrut lär inte dämpa denna utveckling.

Men summa summarum, vad det turkiska folket vill måste godkännas av den (än så länge) sekulariserade och västvänliga militären för att detta ska påverka landets politik och handlande gentemot resten av världen.

Då blev det AKP, de har tydligen signalerat en västvänlig inställning med siktet inställt på EU. Nationalistiska partier fick dock framgångar i valet med upp mot 14%. Enl BBC så är många turkar engagerade i förhållandet med grannen i sydöst. Turkiska soldater har stridat här mot PKK i upp mot 15 år. En invasion av norra Irak utesluts inte... USA tycker nog inte dett är hallon precis :banghead:

Edit: stavning

Edited by Lfskbat

Då blev det AKP, de har tydligen signalerat en västvänlig inställning med siktet inställt på EU. Nationalistiska partier fick dock framgångar i valet med upp mot 14%. Enl BBC så är många turkar engagerade i förhållandet med grannen i sydöst. Turkiska soldater har stridat här mot PKK i upp mot 15 år. En invasion av norra Irak utesluts inte... USA tycker nog inte dett är hallon precis :lala:

De skulle de aldrig våga gå in i irak.. Det är troligare att de stödjer anti-kurdiska grupper. I t.ex. ett eventuellt inbördeskrig. Med vapen, pengar osv.. inte med militära styrkor.

Då blev det AKP, de har tydligen signalerat en västvänlig inställning med siktet inställt på EU. Nationalistiska partier fick dock framgångar i valet med upp mot 14%. Enl BBC så är många turkar engagerade i förhållandet med grannen i sydöst. Turkiska soldater har stridat här mot PKK i upp mot 15 år. En invasion av norra Irak utesluts inte... USA tycker nog inte dett är hallon precis :lala:

De skulle de aldrig våga gå in i irak.. Det är troligare att de stödjer anti-kurdiska grupper. I t.ex. ett eventuellt inbördeskrig. Med vapen, pengar osv.. inte med militära styrkor.

Varför skulle dom inte våga det? Dom har gjort det vid ett flertal tillfällen tidigare...

Och vad skulle FN/USA kunna säga om det? Nu mera finns det ju ett utmärkt prejudikat som säger att det är fullt ok att anfalla ett annat land för att bekämpa terrorister (verkliga eller inbillade).

Varför skulle dom inte våga det? Dom har gjort det vid ett flertal tillfällen tidigare...

Och vad skulle FN/USA kunna säga om det? Nu mera finns det ju ett utmärkt prejudikat som säger att det är fullt ok att anfalla ett annat land för att bekämpa terrorister (verkliga eller inbillade).

Det ligger i Turkiets intresse att ha goda relationer med väst. Mig veterligen har inte turkiet gått in med trupp i irak för att jaga terrorister. Varför skulle man göra en sådan sak när USA dessutom är i princip allierade med iraks kurder?

En aktion mot "terrorister" (enligt turkiet) skulle leda till protester från EU, FN och USA.

Det ligger i Turkiets intresse att ha goda relationer med väst. Mig veterligen har inte turkiet gått in med trupp i irak för att jaga terrorister. Varför skulle man göra en sådan sak när USA dessutom är i princip allierade med iraks kurder?

En aktion mot "terrorister" (enligt turkiet) skulle leda till protester från EU, FN och USA.

Turkarna har gått in med trupp i norra Irak vid ett flertalfällen efter GW I (dock med Saddams tysta medgivande) för att jaga PKK guerilla i de -redan då- mer eller mindre autonoma kurdiska områdena på andra sidan gränsen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,279891,00.html

http://www.europarl.europa.eu/pv2/pv2?PRG=...T&LANGUE=SV

http://iranframforallt.blogspot.com/2007/0...errorister.html

http://www.aina.org/news/20060504101743.htm

Du hittar mer bara du snokar runt lite.

Visst är det viktigt med goda rellationer till väst, men Turkiets chanser till EU medlemskap är obefintliga inom överskådlig framtid (att Sarkozy valdes i det viktiga EU-landet Frankrike cementerade troligtvis detta faktum), så Turkiet har egentligen inte mycket att förlora. Och befolkningen håller till stor del på att bli desillutionerad i sin syn på Europa (EU).

Att kurderna är allierade med USA är knappast någon merit i Turkarnas ögon. Så väl Irak kriget som USA är hjärtligt avskytt bland en övervägande majoritet av det turkiska folket (90% av befolkningen röstade mot att landet skulle tillåta amerikanska truppförflyttningar inför angreppet på Irak). Detta har jag själv sett och hört vid samtal med ett flertal turkar under min semester i landet 2003 och 04. De stora ekonomiska förlusterna som Turkiet har drabbats av till följd av kriget tycks vara en viktig anledning till denna bitterhet. Vilket förvisso är fullt förståeligt.

Att denna turkiska film (turkisk sec. ops. hjälte som slåss mot kurder och framför allt amerikaner -vars elaka jusdiske sjukvårdare bla stjäl organ från Irakier för att sälja dyrt till privatkliniker i USA mm) har blivit slagit alla film och video rekord i Turkiet säger nog en hel del om den allmänna stämmningen:

http://www.imdb.com/title/tt0493264/

http://www.russin.nu/filmview.php?filmid=1729

Sjlvklart kan Turkiet inte göra några större militära operationer så länge som USA fortfarande har stora trupper i norra delarna av Irak. Men den turkiska militären bidar med all sannorlikhet sin tid...

USA kommer att lämna IRAK frågan är bara när. 1,2,5,10 eller 20 år?

När USA har lämnat så finns det goda chanser att Irak splittras upp i 3 länder (dessa kan på pappret vara medlemmar i någon sorts maktlös federation).

Norra Irak kommar att bli en kurdisk dominerad stat(region i nämnda federation). Drömmar om ett större kurdistan kommer att växa sig starka. Turkarna kommer försöka att hålla kurderna på mattan. Militära operationer på Irak-kurdiskt område kommer troligen genomföras i syfte att"slå ut de basområden som terrorister som verkar inom Turkiet nyttjar... ....självförsvar..." el något i den stilen.

Turkiska armen har opererat innanför Iraks gränser förut.

Turkarna har gått in med trupp i norra Irak vid ett flertalfällen efter GW I (dock med Saddams tysta medgivande) för att jaga PKK guerilla i de -redan då- mer eller mindre autonoma kurdiska områdena på andra sidan gränsen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,279891,00.html

http://www.europarl.europa.eu/pv2/pv2?PRG=...T&LANGUE=SV

http://iranframforallt.blogspot.com/2007/0...errorister.html

http://www.aina.org/news/20060504101743.htm

Du hittar mer bara du snokar runt lite.

Visst är det viktigt med goda rellationer till väst, men Turkiets chanser till EU medlemskap är obefintliga inom överskådlig framtid (att Sarkozy valdes i det viktiga EU-landet Frankrike cementerade troligtvis detta faktum), så Turkiet har egentligen inte mycket att förlora. Och befolkningen håller till stor del på att bli desillutionerad i sin syn på Europa (EU).

Att kurderna är allierade med USA är knappast någon merit i Turkarnas ögon. Så väl Irak kriget som USA är hjärtligt avskytt bland en övervägande majoritet av det turkiska folket (90% av befolkningen röstade mot att landet skulle tillåta amerikanska truppförflyttningar inför angreppet på Irak). Detta har jag själv sett och hört vid samtal med ett flertal turkar under min semester i landet 2003 och 04. De stora ekonomiska förlusterna som Turkiet har drabbats av till följd av kriget tycks vara en viktig anledning till denna bitterhet. Vilket förvisso är fullt förståeligt.

Att denna turkiska film (turkisk sec. ops. hjälte som slåss mot kurder och framför allt amerikaner -vars elaka jusdiske sjukvårdare bla stjäl organ från Irakier för att sälja dyrt till privatkliniker i USA mm) har blivit slagit alla film och video rekord i Turkiet säger nog en hel del om den allmänna stämmningen:

http://www.imdb.com/title/tt0493264/

http://www.russin.nu/filmview.php?filmid=1729

Sjlvklart kan Turkiet inte göra några större militära operationer så länge som USA fortfarande har stora trupper i norra delarna av Irak. Men den turkiska militären bidar med all sannorlikhet sin tid...

Asså självklart tror jag som du att turkarna skulle vilja gå in och jaga kurder i Irak. Men jag ser det som högst osannolikt att de gör det. Det du syftar till i början av ditt inlägg är tiden INNAN senaste Irak-kriget och USAs övertagande. Och även om Turkiet förmodligen inte har en chans just för tillfället att komma med i EU så finns det fortfarande en möjlighet och det leder till att man självklart inte vill försämra relationerna till väst. Så länge det finns USA trupper i Irak kommer turkiet knappast gå in där. Men även efter att USA lämnat Irak lär det knappast vara en lönsam affär för Turkiet att flytta gränsen. Allas ögon kommer vara på Irak och dess självständighet och integritet och minsta överträdelse kommer att fånga många blickar och med blickar följer protester och om det är grova överträdelser, represalier och försämrade relationer.

Asså självklart tror jag som du att turkarna skulle vilja gå in och jaga kurder i Irak. Men jag ser det som högst osannolikt att de gör det.

Turkarna är nog redan inne och jagar kurder. I den här artikeln så talas det om "ett begränsat antal soldater har tagit sig över Iraks gräns för snabba operationer" och "granater". I själva attentatet mot PKK-ledarna kan mycket väl Turkiet haft ett finger med i spelet, man kan ha skaffat sig allierade inom Irak som vill bekämpa kurdisk självständighet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=674987

Turkarna kommer att trappa upp sin verksamhet. Det här är en hederssak för det sekulära Turkiet och dess representanter inom militären och de nationalistiska rörelsena.

Edited by Lake

• 5 months later...

Detta är ett intressant ämne och jag hoppas på fler diskussioner om detta. Läget förändras givetvis med omvärldens förändringar så jag tänkte trigga igång denna tråd.

Här en liten länk om det senaste: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...pageArt549588=0

Åsikter om helhetsläge m.m?