A2Keltainen Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Nu när fast KA är nedlagt, så undrar jag om någon har tips på hur/var jag kan hitta utförlig information, i både skriftlig och bildlig, form om den svenska fortifikationskonstens och kustartilleriets krona; ERSTA 12/70. Jag är i första hand intresserad av följande tre saker: 1. Hur såg ett helt fort ut? D.v.s. hur var de olika fortkomponenterna placerade i förhållande till varandra och hur planerade man att markförsvaret skulle skötas? 2. Hur är den fortifikatoriska konstruktionen på både fortkomponentnivå och mer detaljerad teknisk nivå? Information om de olika fortkomponenterna som pjäser, kommandoplatser/mätstationer och granatkastarvärn till enskilda detaljer som stötvågsbarriärer, EMP-skydd och olika ventiler är intressant. Jag bryr mig dock inte om var varje enskild skruv satt, utan jag vill mer veta saker som vilka ventiler som satt var och varför och hur tjock betongen var på olika ställen. 3. Hur var vapensystemen konstruerade och hur var de tänkta att utnyttjas? Grundläggande information om alltifrån radar, kanon och ammunitionshanteringssystem till batteriets taktik som del av större förband är intressant. Jag har Puf FM 2000 och denna ger en del ledtrådar om var jag ska söka, men det är väldigt svårt att veta vilken litteratur som är relevant för de frågeställningar jag har, och jag vill inte betala för en massa reglementen jag inte har någon nytta av. Undrar även om någon har vetskap angående om alla relevanta reglementen och dylikt om ERSTA 12/70 kommer att vara öppen handling nu när fast KA är nedlagt? Den bästa, men ack så bristfälliga, informationen jag har nu kommer ifrån: Kustförsvar - Från kustbefästningar till amfibiekår Marintaktiska kommandot Västervik, 2002 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Varför inte kontakta något gammalt KA-regemente och ställa frågan den vägen? Då kan du vara säker på att få information som är både laglig och korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Skall du bygga ett system hemma i trådgården eller? Kan du inte rapportera av när du hittat nå't matnyttigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Skall du bygga ett system hemma i trådgården eller? It may not be the house in Barbie's dreams, but it is the house in my dreams. Kan du inte rapportera av när du hittat nå't matnyttigt? Det lovar jag att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Även jag är mycket intresserad av ERSTA och även av de 30 st 7,5/57. Det finns en site kustartilleri.nu som förhoppningsvis snart öppnar. Där ska ALLT om svenskt KA precenteras. Med det finns ett problem, jag har mailat till de ansvariga och frågat varför sidan aldrig öppnar ( jag har väntat sedan sommaren). Enligt FM får man inte visa kartor mm över batterierna...utan först 50 år efter de tagits ur bruk. Var även på 7,5/57 batteriet i Oxelösund i Augusti....trots att samtliga batterier är nedlagda var det fotoförbud inne i batteriet. Edited February 2, 2003 by jonte72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det är väll som så mycket annat som ska läggas ner... dom har inte råd att lägga ner det... vet en anläggning som jag har besökt flera gånger... jätte hemlig fast den ska läggas ner... men dom har inte råd att lägga ner det... och ännu värre... underhållsplanen fortsätter att gå.. trots att dom skall lägga ner anläggningen så renoverade dom avlopps stammen för X antal miljoner härom året... //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Jag vet två batterier som skall vara nerlagda där man bara gjutit igen dörrar och luckor. Tar en vecka att återställ in funktionsdugligt skick. Det kostar fruktansvärt mycket att att helt avveckla dem eftersom man då resonerar att man måste fylla berget med skrot osv. Nu tar man ut den utr som kan skadas på flera ställen och stänger igen berget bara. Militär olydnad kanske eller fortv olydnad.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Även jag är mycket intresserad av ERSTA och även av de 30 st 7,5/57. Då kanske du är intresserad av det här diskussionsforumet: http://www.webvoter.net/se/webforum/?id=6299 Enligt FM får man inte visa kartor mm över batterierna...utan först 50 år efter de tagits ur bruk. Undrar om "mm" även innebär ritningar av hur batterierna såg ut innuti? Nedanstående antyder åtminstone det: Var även på 7,5/57 batteriet i Oxelösund i Augusti....trots att samtliga batterier är nedlagda var det fotoförbud inne i batteriet. Undrar om förbud mot publicering av kartor m.m. även inkluderar de batterier som är igenfyllda? Det som talar för detta är att om den lede fi får reda på hur ett batteri såg ut, så kan han av detta dra slutsatser angående hur de andra batterierna och även andra KA fortifikationer ser ut. Det finns väl fortfarande kvar t.ex. fast kustradar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Jag vet två batterier som skall vara nerlagda där man bara gjutit igen dörrar och luckor. Tar en vecka att återställ in funktionsdugligt skick. Var pjäser, radar och eldledningsinstrument fortfarande intakta i dessa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Även jag är mycket intresserad av ERSTA och även av de 30 st 7,5/57. Då kanske du är intresserad av det här diskussionsforumet: http://www.webvoter.net/se/webforum/?id=6299 Tack för tipset...men jag har redan upptäckt det forumet ( det är jag som är Jonte). Angående nedlagda batterier....De töms väl på all utrustning. Pjästornen lufts ur för att sedan skrotas eller säljas....Norge och Estland har köpt några. Sedan gjuts öppningarna igen med betong....det är nog inte bara att öppna och "köra", ett skrotat batteri är tyvärr borta för alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 pjäserna var intakta. all radio utr osv plockas bort. radar (om de inte redan var mobila) plockas bort. kablar osv skyddas för att kunna åldras utan underhåll. eldledningsintrument tror jag, men vet inte, plockas bort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 På de två jag sett så skulle det gå att göra. Bara att ta bort betongen och stoppa in utr som behövs. Pjäserna behölls i dessa två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Pjästornen lufts ur för att sedan skrotas eller säljas....Norge och Estland har köpt några. Har du någon källa på uppgiften att Estland köpt några av tornen? Jag får nostalgiska minnen om forna dar då Finland och Estland med hjälp av KA på båda sidor finska viken, en undervattenstelefonkabel som anslöt nämnda KA-batterierna, samt ett minfält i mitten av viken, avsåg kunna kontrollera all trafik till/från St. Petersburg i händelse av krig. Lite info om finskt KA: En intressant sak med finska KA-fort är att åtminstone en del av dem har modifierade torn från sovjetisk stridsvagn T-55 som "närförsvar" vid vattenbrynet. Kanonerna i dessa pjäser, som benämns 100 56 TK, har en kaliber på 100 mm och granatens räckvid är 15 km. Dessa pjäser har förmodligen bra verkan mot landstigningbåtar, svävare, m.m. Möjligtvis kan de även förstärka luftvärnet i viss grad. En bild finns här: http://www.mil.fi/merivoimat/toim_kalusto_16.html Den nyaste pjäsen är 130 53 TK. Den har en kaliber på 130 mm och granaten har en räckvidd på 25 km. Eldhastigheten är 3 skott på 20 s. Mer information finns här: http://www.mil.fi/kalustoesittely/00152_sv.html Ytterligare bilder finns här: http://www.mil.fi/merivoimat/toim_kalusto_17.html http://tietokannat.mil.fi/janina/get2data.php3?id=37 http://tietokannat.mil.fi/janina/get2data.php3?id=36 Övre högra hörnet: http://www.hut.fi/~tlindman/Kuvat/Gylto_ryhmakuva1.jpg De som gillar RBS15 kanske även vill titta här: http://www.mil.fi/kalustoesittely/00154_sv.html Ytterligare en bild på den här sidan: http://www.mil.fi/merivoimat/toim_kalusto_19.html Edited February 2, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det var en KA-officer på femörefortet i Oxelösund som sa det. Jag tror det var Estland, kan även varit Lettland eller Litauen, det är lätt att blanda ihop de olika baltstaterna. Även Norge skulle ha köpt pjästorn...De har ju redan 7,5/57 och 12/70 batterier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det fanns rätt så intressanta taktikreglementen motsvarande för fast och rörlig spärrbat. Har för mig att bataljonernas principiella uppbyggnad beskrevs utförligt med sprängskisser och ritningar. Förmodligen är de inte hemliga idag. Kommer dock inte exakt ihåg titlarna på böckerna. Det finns även kamratföreningar för de flesta gamla KA-regementen, som kan ha koll på artiklar och böcker i ämnet. Ett av batterierna på Hemsön (Härnösand) är museum idag, så där kan knappast någon sekretess föreligga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Även Norge skulle ha köpt pjästorn...De har ju redan 7,5/57 och 12/70 batterier. Lite konstigt, då norrmännen också verkar gå ifrån fast KA. De verkar dock, till skillnad från Sverige, lägga en del av forten i "vilande" tillstånd så att de kan tas i bruk om de anses behövas, istället för att som här i Sverige skrota dem helt. Är lite skeptisk till detta "vilande" tillstånd, då man i ett aktiveringsskede även måste ha tillgång till den mänskliga kompetensen då det inte enbart räcker med materielen. Undrar hur man har tänkt sig att underhålla denna kompetens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Det fanns rätt så intressanta taktikreglementen motsvarande för fast och rörlig spärrbat. Det är dessa jag noterade i Puf FM 2000. Har för mig att bataljonernas principiella uppbyggnad beskrevs utförligt med sprängskisser och ritningar. Tack för den informationen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det fanns rätt så intressanta taktikreglementen motsvarande för fast och rörlig spärrbat. Det är dessa jag noterade i Puf FM 2000. Har för mig att bataljonernas principiella uppbyggnad beskrevs utförligt med sprängskisser och ritningar. Tack för den informationen! Kan du kolla vad dessa böcker hette? Vad kostar det att beställa dem förresten? Även i Sverige hade detta kompentensproblem med fast KA. I mitten av 90-talet fanns det bara en eller ett par personer med behörighet att skjuta med och övningsleda de äldre 7,5 cm-kanonerna. En av dem var vaktchef på KA1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Kan du kolla vad dessa böcker hette? Det är rätt så många böcker, främst då i ARKA, KAR och SkjutR KA serierna. Jag tror att det enklaste är att du skaffar den senaste utgåvan av "Publikationsförteckning för Försvarsmakten" ("Puf FM") och läser själv. Sedan vill du förmodligen även ha materialpublikationen "FMV publikationsförteckning för marinen" ("FMV PUBLFÖRT M"), då denna innehåller ytterligare referenser. För beställning av båda, kontakta: Försvarets bok- och blankettförråd Fax: 08 - 562 819 61 Epost: [email protected] Vad kostar det att beställa dem förresten? Vet ej. Som exempel kan nämnas att SoldF i pappersform kostar runt 200-300 sek om jag inte minns helt fel. Jag har skickat en pris- och leveransförfrågan på ett stort antal publikationer inom området, och återkommer med mer information när jag fått svar. Edited February 2, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 A2: kolla förresten med MKN (eller vad det nu heter som förut var Marinkommando Nord och KA5). Batteriet på Holmögadd (12/70) är ju nerlagt nu vad jag förstår och det kanske går att få icke-hemlig info därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts