Jump to content

Klurig yx-fråga

Guest frågeställaren

Recommended Posts

Guest frågeställaren

Dagens insatsförsvar med nbg, IA06, IA07 mfl har ju gjort att det blir vanligare och vanligare att man gör "insatser" snarare än missioner.

Med yxreglerna i bakvududet tänker ju en annan på i vilka steg yxringarna ska byggas på.

Förtjänar tex yxor vid IA06 att bygga på sina ringar efter blott 7 veckor i kosovo vid KS14/15 förstärkningen? Mkt snack...många bud på denna fråga.

Förtjänar pinkys att få göra pinkycermonin och sen få ring efter 7 veckor?

Eller ska man slå ihop många insatser och sen när man har de gyllene 90 dagarna totalt så är det framåt?

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dagens insatsförsvar med nbg, IA06, IA07 mfl har ju gjort att det blir vanligare och vanligare att man gör "insatser" snarare än missioner.

Med yxreglerna i bakvududet tänker ju en annan på i vilka steg yxringarna ska byggas på.

Förtjänar tex yxor vid IA06 att bygga på sina ringar efter blott 7 veckor i kosovo vid KS14/15 förstärkningen? Mkt snack...många bud på denna fråga.

Eller ska man slå ihop många insatser och sen när man har de gyllene 90 dagarna totalt så är det framåt?

Ja frågeställningen är klart befogad anser jag. Är man en yxa efter 6-7 veckor i ett missionsområde? Jag tycker inte det.

Vad det gäller pinkycermonin gjorde delar av ia06 cermonin, dock inte alla plutoner om jag minns rätt. Även affegänget ska ha genomfört detta. Vi tyckte att efter jobbat ihop så lång tid ville vi göra pinkycermonin åt våra pinkysar även om tiden var i kortaste laget. Man får ju också tänka på att pinkysarna fick medalj...

Ring yxor etc. är i mina ögon svårare, jag tyckte nog att de som köpte ring under ia06 fick göra det även om inte jag skulle gjort det som pinky. Ringen för mig är något speciellt, som ett extra minne från missionen. Köpte varken ring eller yxa denna vändan, men å andra sidan för mig var 6 veckor på balkan som en leave från skåne för mig...

Edit:

Blir ju lite knepigt om man gör en insats med NBG, IA06, IA07 etc som inte är tillräckligt långt och sedan hoppar på en vanlig mission (inte omöjligt samma styrka efter beredskapen åker på gemensam mission som förbandet pinpointats för) om man ska räkna samman tiden... Tror nog vi helt enkelt får:

1) Släppa lite på de gamla reglerna och låta pinkyns/yxornas samvete avgöra

2) Skapa nya rygler och traditioner

3) Köpa läget och varje enhet gör som de vill

Edited by alfie

Efter 90 dagar i insatsområde (-t, -n) så upphör pinkyn med att vara värdelös pinky och blir erfaren veteran, yxa.

Då ska pinkydrink ha druckits (sedan länge) och då får yxring tas på.

En mission ska vara 90 dagar för att räknas, om man håller på traditionerna och det gör väl folk som använder sig av yxring?

/K

90 Dagar gäller också för att få utlandstjänst medalj.

Sas ialla fall till oss som åkte ner som ML01 vaktstyrka. och därför fick inte vi nån medalj.

Men som alfie sa gör man inte längre vändor. (min del 16 dagar) så klarar jag mig utan medalj man har ju ändå inte gort så mycket.

*Stavning*

Edited by Beazt

90 Dagar gäller också för att få utlandstjänst medalj.

Sas ialla fall till oss som åkte ner som ML01 vaktstyrka. och därför fick inte vi nån medalj.

Men som alfie sa gör man inte längre vändor. (min del 16 dagar) så klarar jag mig utan medalj man har ju ändå inte gort så mycket.

*Stavning*

IA06 gänget fick både non articel 5 medaljen & öb medaljen för sina 6 veckor (42 dagar) i Kosovo. Hårt i missionen!

Hela det här köret med ringinhandling och yxor och sånt... Visst att man kan flöjta iväg och köpa sig en ring... Det roliga blir väl när någon ser ringen och frågar var man varit och vilken mission... Hur ljuger man ihop något ballt om 42 dagar i Kosovo?

OT

Det lades ett förslag om en beredskaps medalj med tillhörande slagspänne för just NBG & IA folk som gör T3 och sedan insats, blev bakåt för det blir för många medaljer, men ett tilläggs tecken skulle skapas istället, förslaget på det var en 2:a på vpl ribban, blir som tur är högst troligt ett annat märke...

/OT

Kapar tråden och undrar vart jag får tag på en "4" ring saknar min ring sen ca 3 år, har sett reklam i tunnelbanan för "6"or men inga "4".

Pappa

Är det inte enklast att åka ut en till sväng så har du löst det problemet? ;)

/D

Kapar tråden och undrar vart jag får tag på en "4" ring saknar min ring sen ca 3 år, har sett reklam i tunnelbanan för "6"or men inga "4".

Pappa

/D

Hmmm jo nu när jag tänker på det så..... ;-)

Pappa

/D

Hmmm jo nu när jag tänker på det så..... ;-)

Gör en vända som turist till Cypern. Finns flera butiker i Larnaca med omnejd som säljer yxringar, även en hel del butiker i Ayia Napa. När du ändå är där så passa på att FN-turista och ta en busstur upp till Mount Olympos längs med "green line". Eller varför inte ett besök på turksidan. (OBS! Jag är INTE sponsrad av Cyperns turistbyrå...).

Guest frågeställaren

Nej! Avbryt...åter till ämnet. :mellow:

Jag är inte nöjd med diskussionen. alfie är den enda som har börjat tillföra intressanta kommentarer.

Krook, jag tror det flesta vet vad som gäller för pinkysar och första mission osv.

Det var inte riktigt kärnfrågan i mitt inlägg. Kanske skulle ha varit tydligare.

Jag vet en pluton på IA06 där i princip alla yxor byggde på sina ringar efter sin tur till kosovo.

Dessa menade på att efter man väl har blivit yxa byggs ringen på per insats och inte per mission.

Men borde det inte vara samma för yx som för pinkys?

Vidare kommer denna pluton att genomföra pinkycermoni en bit in i KS16 istället (så totalt antal dagar blir 90).

Hela det här köret med ringinhandling och yxor och sånt... Visst att man kan flöjta iväg och köpa sig en ring... Det roliga blir väl när någon ser ringen och frågar var man varit och vilken mission... Hur ljuger man ihop något ballt om 42 dagar i Kosovo?

Hur ljuger en stabsass ihop något ballt om 12 månader i afghanistan...

Hur ljuger en skyttebasse ihop något ballt om 6 månader VCP i kosovo...

Efter 5 veckor insats går det att ha nog så mycket "yx" i blodet som vilken gammelyxstabsråtta som helst!

Det är kanske dags att ändra på de oskrivna reglerna? I framtiden (NBG/IA07 osv) kommer vi att se mycket intensivare missioner/insatser som sträcker sig över en kortare tid istället för de förhärskande 6 månaderna som varit standard sen mannaminne. FM ser inte likadan ut som när yxtraditionen började.

Om bara tiden i området räknas så kommer vi hamna i situationer där Stex-damen blir yxa men exempelvis internationella jägarplutonen, som kommer att jobba BETYDLIGT hårdare och på farligare platser än Stex-tanten, inte kommer att kunna tillräkna sig sin tid i insatsområdet. Detta trots en mycket bra utbildning, god insats och allt det där (nu hoppas jag att det GÅR bra för plutonen i Af, annars får jag väl äta upp mina ord)

Kort sagt, tiderna ändras. Det bör yxorna med göra, annars kan på grund av Vi- och Dom-mentalitet glömma återväxt i kamratföreningar, ÖS-träffar osv.

Hur ljuger en stabsass ihop något ballt om 12 månader i afghanistan...

Hur ljuger en skyttebasse ihop något ballt om 6 månader VCP i kosovo...

Efter 5 veckor insats går det att ha nog så mycket "yx" i blodet som vilken gammelyxstabsråtta som helst!

Jag tycker inte det är tjänsten som avgör hur bra yxa man är utan de kunskaper man har och hur man förmedlar dem till pinkysarna. Därav tycker inte jag att man är yxa efter 5-6 veckor, det är ju faktiskt inte ens så länge man är nere innan det är dags för första leaven på en vanlig mission...

Det jag menade var:

Scenario 1: Personen X går ut på krogen i Göteborg, Personen Y ser att X har en ring och tänker sig tillbaka till sin egen mission i Libananon för massa år sedan. Y bjuder x på en öl och undrar om vilken mission x har gjort. 6 veckor i i kosovo blir svaret...

Det är kanske dags att ändra på de oskrivna reglerna? I framtiden (NBG/IA07 osv) kommer vi att se mycket intensivare missioner/insatser som sträcker sig över en kortare tid istället för de förhärskande 6 månaderna som varit standard sen mannaminne. FM ser inte likadan ut som när yxtraditionen började.

Om bara tiden i området räknas så kommer vi hamna i situationer där Stex-damen blir yxa men exempelvis internationella jägarplutonen, som kommer att jobba BETYDLIGT hårdare och på farligare platser än Stex-tanten, inte kommer att kunna tillräkna sig sin tid i insatsområdet. Detta trots en mycket bra utbildning, god insats och allt det där (nu hoppas jag att det GÅR bra för plutonen i Af, annars får jag väl äta upp mina ord)

Kort sagt, tiderna ändras. Det bör yxorna med göra, annars kan på grund av Vi- och Dom-mentalitet glömma återväxt i kamratföreningar, ÖS-träffar osv.

Detta är jag rädd kommer finnas ändå av just den orsaken att folk känner "vadå, jag gjorde ju bara 6 veckor..." Tror det krävs drillade yxor som istort tvingar med de nya på t ex. ös.

Mina 5...

Jaha. Jag får väl utöka mitt svar trots att jag inte tillför allt för mycket.

Vad är en yxa? Jo, en person med mer än kort erfarenhet av utlandstjänst.

Jag hävdar att den ackumulerade tiden upp till 90 dagar i uniform i ett eller flera insatsområden ska räknas, inte antalet resor mellan hemmet och tjänstgöringsorten. Har du gjort 90 dagar så må du bära ring oavsett om du gjort det i form av ordinarie rotationsmission eller flera kortare insatser. Gör du mer så bygg på för allt som överstiger ytterligare 90 dagar.

FM kommenderar ju personal på utrikes tjänsteresor över hela världen och de är då borta i allt från 2 dagar till 3 veckor. Ska man då räknas som yxa, trots att man varit på konferensresa till Frankrike? Nä, va.

För att man ska få perspektiv så vet jag folk med fler än 15 missioner i bagaget som inte räknar vakansuppfyllnadssvängar utan bara de insatser där de varit ute fyra månader eller mer. Perspektiv!

/K

Jaha. Jag får väl utöka mitt svar trots att jag inte tillför allt för mycket.

Vad är en yxa? Jo, en person med mer än kort erfarenhet av utlandstjänst.

Jag hävdar att den ackumulerade tiden upp till 90 dagar i uniform i ett eller flera insatsområden ska räknas, inte antalet resor mellan hemmet och tjänstgöringsorten. Har du gjort 90 dagar så må du bära ring oavsett om du gjort det i form av ordinarie rotationsmission eller flera kortare insatser. Gör du mer så bygg på för allt som överstiger ytterligare 90 dagar.

FM kommenderar ju personal på utrikes tjänsteresor över hela världen och de är då borta i allt från 2 dagar till 3 veckor. Ska man då räknas som yxa, trots att man varit på konferensresa till Frankrike? Nä, va.

För att man ska få perspektiv så vet jag folk med fler än 15 missioner i bagaget som inte räknar vakansuppfyllnadssvängar utan bara de insatser där de varit ute fyra månader eller mer. Perspektiv!

/K

Kan inte säga mer än att jag håller med!

Ett problem som däremot uppstår är medaljer. I min värld får du inte bära tex non articel 5 medaljen eller öb medaljen innan du gjort din pinkycermoni. (kan vara en senare skapelse av yx/pinkyregler, osäker) Med tanke på att folk fick medaljerna för sina 6 veckor i Kosovo under IA06. Hur blir det när de kommer till en "riktig" mission, de är pinkysar ja, men de har medaljer och de har flöjtat iväg och köpt ring, yxa och 150 märken de sytt på sin judeväska, men inte gjort någon cermoni.

Nej! Avbryt...åter till ämnet. :rockon:

Jag är inte nöjd med diskussionen. alfie är den enda som har börjat tillföra intressanta kommentarer.

Krook, jag tror det flesta vet vad som gäller för pinkysar och första mission osv.

Det var inte riktigt kärnfrågan i mitt inlägg. Kanske skulle ha varit tydligare.

Jag vet en pluton på IA06 där i princip alla yxor byggde på sina ringar efter sin tur till kosovo.

Dessa menade på att efter man väl har blivit yxa byggs ringen på per insats och inte per mission.

Men borde det inte vara samma för yx som för pinkys?

Vidare kommer denna pluton att genomföra pinkycermoni en bit in i KS16 istället (så totalt antal dagar blir 90).[/b]

Det är nog första gången jag tillför något vettigt i en diskussion :)

Som jag sa tidigare så har jag viss förståelse för de som köpte ring, jag skulle inte gjort det själv som pinky och jag gjorde det inte med IA06. Det där med pinkycermonin är ju bra, så länge det blir en stor del av plutonen som åker med, problemet ligger ju i de pinkysar som var med de 6 veckorna och sen inte åker med på missionen... Nästa gång de ska ut, vad händer då?

Svårt att hitta något rätt i denna diskussion, det är som JTS sa nya tider med nya? traditioner i släptåg. Kanske vi yxor vek ner oss och inte tog vårat ansvar att styra upp verksamheten när våra pinkysar köpte sina ringar.

Vad har pinkyceremonin med längden på mission att göra?

Så vitt jag vet så genomförs pinkyceremonin första kvällen (eller inom första veckan) och den diskussionen har väl inget med övriga ämnet att göra?

Pinky är man när man kommer ner, oavsett hur lång tid man sen tjänstgör.

Vad gäller huvudfrågan så håller jag med Jake.

Om man ser till tjänstgöringstid istället för aktuell missions längd så borde man kunna titulera sig yxa efter 90 dagars tjänst (totalt)

90 dagar är vad som krävs för att få FN-medalj och det var vad som gällde för när man fick börja använda sin yxring, iallafall förr i tiden, när man hade "riktiga" missioner :)

Således, en person som ingår i ett beredskapsförband och åker på förstärkning till Kosovo under en månads tid kan inte titulera sig yxa efter detta.

Om han däremot efter detta åker till Afghanistan i fyra månader så kan han efter två månader i Affe med gott samvete sätta en yxring på sitt finger.

Pinkyceremoni räknar jag med att personen fått genomföra både i Kosovo och i Affe.

Ovanstående gäller under förutsättning att personen inte har någon tidigare utlandserfarenhet.

Angående medaljer så tycker jag det är en bra idé med ett spänne på vpl-medaljen för de som genomför termin 3, på detta sätt får dom en liten klapp på axeln och kan skilja sig från de som bara gjort vpl.

Detta spänne borde sen även kunna användas, med något annorlunda utseende, när man stått i beredskap för att ytterligare utmärka personen.

Vad gäller FM IntBM så vet jag inte vilka krav som gäller för tilldelning.

The Swede :rockon:

"Yxa" av den gamla stammen :)

Är nog upp till var och en hur man tolkar "yx-statusen".

Kan vara fräckt att visa upp yx-ringen för småtöserna så

att dom blir alldeles till sig..

Köpte en "Support81"- tröja på Sweden Rock, blir jag en Ängel för det?

You Talk the Talk, but do you Walk the Walk..

Vad har pinkyceremonin med längden på mission att göra?

Så vitt jag vet så genomförs pinkyceremonin första kvällen (eller inom första veckan) och den diskussionen har väl inget med övriga ämnet att göra?

Pinky är man när man kommer ner, oavsett hur lång tid man sen tjänstgör.

Vad gäller huvudfrågan så håller jag med Jake.

Om man ser till tjänstgöringstid istället för aktuell missions längd så borde man kunna titulera sig yxa efter 90 dagars tjänst (totalt)

90 dagar är vad som krävs för att få FN-medalj och det var vad som gällde för när man fick börja använda sin yxring, iallafall förr i tiden, när man hade "riktiga" missioner :D

Således, en person som ingår i ett beredskapsförband och åker på förstärkning till Kosovo under en månads tid kan inte titulera sig yxa efter detta.

Om han däremot efter detta åker till Afghanistan i fyra månader så kan han efter två månader i Affe med gott samvete sätta en yxring på sitt finger.

Pinkyceremoni räknar jag med att personen fått genomföra både i Kosovo och i Affe.

Ovanstående gäller under förutsättning att personen inte har någon tidigare utlandserfarenhet.

Angående medaljer så tycker jag det är en bra idé med ett spänne på vpl-medaljen för de som genomför termin 3, på detta sätt får dom en liten klapp på axeln och kan skilja sig från de som bara gjort vpl.

Detta spänne borde sen även kunna användas, med något annorlunda utseende, när man stått i beredskap för att ytterligare utmärka personen.

Vad gäller FM IntBM så vet jag inte vilka krav som gäller för tilldelning.

The Swede :)

"Yxa" av den gamla stammen :)

Fet stil=min ändring.

Min egna pinkycermoni en gång i tiden skedde 2 månader in i missionen, ia06:s skedde med en vecka kvar avde 6... De missioner jag varit med och anordnat cerminin har det legat efter ungefär 2 månader. Vad den har att göra med ämnet utgick jag ifrån:

Har för mig det är 30 dagar för FMIntBM, men jag hade också för mig att det var 90 dagar för non article 5...

Edited by The Swede

dom 90 dagarna är för FN medaljer, för Nato och ÖB är det kortare tider ca en månad i missonsområdet om inte särskillda skäl föreligger.

mitt förslag, har man fått missionsmedalj för insatsen och därav kunnat bygga på sina ribbor så torde man kunna bygga på sin FN ring med.

/b

Varför har man pinkyceremonin så sent och när kom det påfundet?

Pinkyceremoni hålls av di gamle för di nye vilket innebär att den hålls innan di gamle roterat hem.

Jag har blivit lärd att det är gammelyxan i det förbandet man tillhör som leder pinkyceremonin ett tag in i 'missionen' när man bedömt att de lärt sig så pass att de inte är just pinkys längre. (Även om vissa anser att man är pinky ända tills en avlösning kommer). En av anledningarna skulle kunna vara att man inte är lika jävlig mot sina egna kamrater som man skulle kunna tänkas vara mot sina avlösare. :worthy:

/D

Uhm.

Det kanske är dags att inse att tiderna förändras gubbar?

Blackadders tankar känns sunda på något sätt. Mission <=> Medaljering.

Men jag är väl partisk i den här frågan, insatt insatssoldat som jag är.

Partisk på ungefär samma sätt som alla di Gamle Bittre.

Det var bättre förr. Ju förr dess bättre. :worthy:

Pinkyceremoni hålls av di gamle för di nye vilket innebär att den hålls innan di gamle roterat hem.

Våran pinkycermoni kom ganska sent... Närmare bestämt efter det att vi tagits ur tjänst och bara väntade på hemrotation (ca 36 timmar innan rotation)

Sen berodde detta till viss del på yttre omständigheter som raserade yxornas planer ett par gånger med ganska kort varsel.

Tror bara det gått en månad innan den skulle gått av staplen igentligen

//KNI

Var inte med på den gamla goda tiden så kan inte svara på det :banghead:. MEN, kan CO (KS11) förbjuda baccisreglerna kan väl allting hända...

Tror dock det ligger mycket i det Dexter säger, känner i bland att det finns en rädsla hos högre befäl att det ska gå över styr och det styrs och ställs för mycket på den fronten. Vet inte varför det har blivit så med pinkycermoni en bit in i missionen, jag ser på det så här:

1) Det är roligare som yxa att göra cermonin för sina egna (även fast det går mot de gamla traditionerna), man vet vilka man kan pressa extra hårt och vilka knappar man ska trycka på. (detta är ju ett tecken på att det blivit mjukare tongång, medvetet eller omedvetet)

2) Jag har lärt mig: Ingen pinkycermoni = Ingen ring = ingen medalj/slagspänne som bärs (detta går ju hand i hand med 90 dagaresgränsen)

Med fem missioner i ryggan så tycker jag det känns himla skumt med hela konceptet pinky-ceremonier.

När jag var ute doom första gångerna i Libanon var det hela ganska harmlöst med kopiösa mängder B52-or etc, etc. Nu verkar det så pretentiöst och överarbetat på nå´t sätt.

Varför inte göra som de gör på sjön när Ekvatorn passeras och Neptunceremonin skall klaras av. De som passerar Ekvatorn för allra första gången genomför ceremonin (oftast en slinga med slippriga uppgifter att klaras av, följt av introduktion för Neptun och sedan brakmiddag. Kul grej helt enkelt).

Poängen är att enbart pinkies genomför ceremonin, de som är ombord och passerat Ekvatorn tidigare och genomfört ceremonin är antingen åskådare eller funktionärer. Nå´n måste ju vara Kung Neptun t ex.

Rätta mig om jag har fel, men jag har fått berättat för mig att en gång i tiden så var just pinky drinken endast en drink ( låt vara extremt alkohol kraftig) men fortfarande endast en drink ( läs cocktail), nu för tiden så innehåller inte pinky drinken alkohol utan :uuh::rockon::=o:blink::wacko::dong::((:banghead: osv..

När blev det så? cypern libanon? libanon-bosnien? bosnien-kosovo?