Slackern Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Hej jag ska mönstra nästa vecka och skulle gärna vilja ha lite råd. Alla bra råd välkomnas samt förslag på bra tjänster som kan passa en inte allt för biffig grabb.. Som inte håller flåset uppe så väl... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ame Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Tänkte at jag kunnde passa på att fråga i denna tråden: När tro ni att jag kommer att få mönstra om jag fyller 18 om knappt 2 veckor. Nu på våren eller? Har fått ett papper som jag skulle fylla i om jag har sjukdomar eller liknande som gör att jag inte kan göra lumpen, men ingen kallelse till mönstring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Råd på själva mönstringen eller val att genomföra vpl i olika befattningar? Om det gäller befattning så är den tråden redan igång lite i "Lumpen som tjej, men vart?" Ligger också här på "plikverket" EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Fyller du 18 om två veckor så bör du få mönstra i snar framtid. Men det behöver inte vara så, själv fyllde jag i början av april men var klar mönstrad i januari i ÅR. Alltså ca 8 månader efter första kallelsen. På mönstringen är det bara se till att alltid göra sitt bästa och att vara ärlig mot sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 alla dessa "hur mycke behöver jag träna, vad sak man göra som, tips för mönstring" finns det gott om svar till och har tagits upp flera gånger, och man får förstå att det är kanske vid mönstring som folk först får upp ögonen för SoldF.com och går in och reggar sig och skriver sitt första inlägg, utan att använda sök funktionen. Så vad sägs om att ha en del på SoldF.com sidan som handlar om just mönstringen? och snart borde SoldF.com få ta över ansvaret från lumpen.nu, inklusive pengarna den siten får ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det är väl meningen med denna sida att folk ska få sina fågor besvarade, tips osv. Inte lätt att vara ny för alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slackern Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Min tråd var ju faktiskt förre den andres När det gäller fys och sådant är det nog för sent...... Så det gäller mest själva mönstringen och tjänst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Kolla in den här sidan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slackern Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Officiell information är u inte så svår att finna, hoppades på lite "off the record" info... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Mönstringen finns inte så mycket att säga om. Du genomföra som du troligen redan vet en massa test och vill man ha valmöjligheter i slutet så ska man se till att göra så bra ifrån sig som möjligt. Det enda som kan vara lite att tänka på läkarundersökningen. Min bror som idrottar väldigt mycket och har en betydligt bättre fysik än vad jag har. Killen skulle i mina ögon ha klarat de flesta jägartjänsterna med glanns. När han nu skulle mönstra (8 år sedan) så var de olika testen inga problem. När han kom in till läkaren så frågade han som sista punkt om min bror att något att tillägga till undersökningen (läkaren hade inte hittat några fel) Min bror sade då som det var, han hade lite huvudvärk ibland (inte mer än en vanlig Svensson) men han ville vara så ärlig som möjligt. Läkan fastslog då att han hade migrän och fick frisedel. Tilläggas ska att han hade möjlighet att överklaga och hade med 99,9 % fått rätt i sin överklagan eftersom han inte har migrän... ...han valde dock att börja jobba, förlorade förtroendet för FM där... Det jag vill trycka på är att man inte ska trycka fram några svar bara för att man ska hitta något. Ungefär som att nämna 3 bra och 3 dålig saker med något så händer det ibland att folk tar upp allt möjlight bara för att man ska ha 3 dåliga. Flummigt nog? Vad det gäller tjänst så hänvisar jag än en gång till det jag skrev tidigare Om det gäller befattning så är den tråden redan igång lite i "Lumpen som tjej, men vart?" Ligger också här på "plikverket" Tillägg till detta är att du innan, t.ex. genom att fråga runt här bör ha en rätt så klart för dig vad du vill göra för väl på mönstringen så kan de "lura" på dig allt möjligt om man inte vet något. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slackern Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Tack för råden herr OED. Ska betänka dom noga. Nu när det bara är några dagar kvar ja då är man inte säker längre. Men väl där blir det väl helt naturligt och man blir nog nöjd tillslut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Tror ni missförstod mig lite. Vad jag menar är att om man gör en sida på SoldF.com med lite off the record tips, hur det är från andra sidan, sånt som inte plikverket förstår med andra ord. och ja, stiliR, det är meningen att folk ska få svar på sina frågor men varför har SoldF.com en sida om strf90 när man kan fråga på forumet?? Samma anledning som jag vill ha en sida för alla som ska mönstra och har lite vanliga små frågor. Självfallet är dom välkomna att fråga också. Kanske bara jag som vill bygga upp SoldF.com till en jätte portal för allt som har med svenska försvarsmakten att göra. typ lunarstorm fast för annan målgrupp. Fakta om fordon, fakta om mönstring, lumpen. "träffa" vänner inför utlandsmissions med mera. Kanske bara en dröm men drömma får man väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Hej jag ska mönstra nästa vecka och skulle gärna vilja ha lite råd. Alla bra råd välkomnas samt förslag på bra tjänster som kan passa en inte allt för biffig grabb.. Som inte håller flåset uppe så väl... Lyssna och lär av de som är äldre, och ta till dig av den feedback du får från befäl och kamrater om du kommer så långt att du får göra lumpen... - HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slackern Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Givet! The mind works like a parachute. It only works when it's open. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 för att svara på din fråga. Det får väl blir dom som inte är bakom eller i fiendens linje utan dom som är lite bakom våra linjer. Men har du hyfsad kondition och gillar lite skrubbsår så försök få stridande. Om du har dålig kondition men ändå vill strida är det väl tank.. fast tror dom kräver rätt bra kondition, men det finns ju helt sjuka grejer i lumpen och alla har väl sin egna lilla fetish. EOD's inlägg är väldigt bra för att välja "inriktning" och vore första steget, sen vad man klarar. Tror dock dom flesta kan börja gilla sin befattning vad den än är. Kolla på EOD som är den enda som springer ut på minfält med ett leende på läpparna ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts