Jump to content

Prickskytt hos Norrlandsdragonerna K4

Recommended Posts

Rycker in som KB på ND, är lite nyfiken på om jag då som KB kan ta prickskytt utb? Har hört att den tydligen skall var en frivillig utb, stämmer det? och som sagt kan KB välja den?

//fairfax

Prickskytte utb är frivillig, förutsatt att du klarar gundkraven, ej glasögonbärare samt mycket duktig skytt.

Men om du rycker in som KB kommer du inte att ha möjlighet att välja den utbildnings inriktningen.

De tjänster du kommer att kunna välja mellan är : Gruppchef på jägargrupp alt. undpatrull, Eldledare, E-signalledare (ledningsgrupp/batsab), plus tre (tror jag) olika tjänster på ledningsgrupp alt batsab.

Guest Lindman

C Prsk patrull?

Jag trodde en pricksskyttspatrull enbart bestod av 2 killar, prickskytten och målobservatören.

Då borde ju patrullen bara bestå av PatrullC och stlf PatrullC? ;)

C Prsk patrull?

Jag trodde en pricksskyttspatrull enbart bestod av 2 killar, prickskytten och målobservatören.

Då borde ju patrullen bara bestå av PatrullC och stlf PatrullC? ;)

Hehe, jaha, här kröp de grova könsrollerna fram...  Tjejer kan inte vara prickskyttar.

;)

/Tobias

97/98 bestod patrullen av tre man. En KB-elev samt två GB- el E-soldater. Dock bör du höra av dig till K4 för att få ett "rätt" svar på din fråga, eftersom saker och ting ändras med tidens gång.

De befattningar som JAG tyckte verkade vara mest givande var dock Gruppchef jägarptrl alt. Gruppchef undptrl.

PV-robot = Bara ett förbannat dyrt dataspel ;)

Lycka till!

• henke changed the title to Prickskytt hos Norrlandsdragonerna K4