Jump to content

Värnpliktig knivstucken av kamrat

Recommended Posts

http://sydsvenskan.se/sverige/article252035.ece

En värnpliktig vid K1 på Lidingövägen i Stockholm blev på måndagen knivskuren i magen av en annan värnpliktig.

Den knivskurne låg i överslafen på en våningssäng när hans kamrat, som låg på underslafen, stack en kniv genom madrassen. Kniven trängde in mellan tre och sex centimeter i magen.

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klockan 1715 idag inträffade en olycka där en värnpliktig från Livgardets 4:de skvadron fick en skada av en kniv i magen. Olyckan inträffade på ett logement på Livgardets kavallerikasern i Stockholm.

Två värnpliktiga låg i en våningssäng. Soldaten som låg under plockade med sin kniv och körde den genom madrassen undersidan på överslafen. Knivsänden träffade den värnpliktige som låg i överslafen och skadade honom i nedre delen av magen

Intressant att se FMs beskrivning av händelsen :dribble:

Solklart fall av bristande knivfarlighetsutbildning!

Förbjud dom värnpliktiga att ha kniv, tillsätt en utredning och en krisgrupp,

plocka bort alla våningssängar, skriv om SäkI att inkludera knivstickande

i madrasser och framförallt se till att åtala något befäl!

:dribble:

Solklart fall av bristande knivfarlighetsutbildning!

Förbjud dom värnpliktiga att ha kniv, tillsätt en utredning och en krisgrupp,

plocka bort alla våningssängar, skriv om SäkI att inkludera knivstickande

i madrasser och framförallt se till att åtala något befäl!

:dribble:

det räcker att knivarna förvaras i säkskåp under icke tjänstetid

och ge de vpl 40 timmars utbildning i knivens användande o tilldela dom som klarar knivutb med ett tyg märke att ha på höger uniformsärm

det räcker att knivarna förvaras i säkskåp under icke tjänstetid

och ge de vpl 40 timmars utbildning i knivens användande o tilldela dom som klarar knivutb med ett tyg märke att ha på höger uniformsärm

Fast det skall ju gälla alla, så befälen får förvara sin kniv med ak5 och Hv får knivlås.

Seriöst så verkar det vara en oerhört puckad handling av han som höll i kniven.

Aj. Var det inte på samma förband som en värnpliktig fick en bajonett i ryggen vid exercis för ett tag sedan?

Oerhört klantigt av han som höll i kniven, man blir ju nästan skraj till dess man ska rycka in.

Vet ju inte hur de e på alla FM´s våningssängar men ligger det inte en träskiva under madrasen, de har de iaf varit på alla de jag sovit i.

Och att lyckas trycka igenom kniven genom 15mm trskiva kräver ju lite styrka, så olycka låter ju lite hmmm!?

Vet ju inte hur de e på alla FM´s våningssängar men ligger det inte en träskiva under madrasen, de har de iaf varit på alla de jag sovit i.

Och att lyckas trycka igenom kniven genom 15mm trskiva kräver ju lite styrka, så olycka låter ju lite hmmm!?

Har hört att man har andra sängar på K1, med nånsorts fjädring..

Har sett kronsängar med spjälor dvs träbitar utspridda med jämna mellanrum istället för plywoodskivan.

Har hört att man har andra sängar på K1, med nånsorts fjädring..

Stämmer det, på K1 finns en del sängar är det bara stålfjädrar (liknande såna som finns på en del civila tältsängar).

edit:pucktvåa

Edited by björk

Killen kan ju ha också ha försökt skämta eller skrämma sin kamrat i överslafen (mycket dåligt skämt naturligtvis!) och råkat sticka för hårt.

Har själv varit med om en kamrat som började hugga mig i magen med sin Mora 2000 för att visa hur passa mkt en M/90 faktiskt tål, han försökte inte mörda mig utan "skämtade". Hade han nu stuckit igenom och satt den i buken på mig och vi hade läst om detta i tidningarna och på mil.se hade vi nog fått läsa om en "värnpliktig som högg en annan i magen med kniv".

Vad jag menar med detta är ju att vi inte vet exakt vad som hände...

(Sitter absolut inte här och försvarar killen som högg, tycker bara inte man ska börja kalla det för "mordförsök" utan att veta vad som hände)

"Mordförsök är en brottsrubricering som enligt svensk lag klassifieras som att någon uppsåtligen försöker begå

ett mord eller på grund av grov oaktsamhet utsätter någon för liknande, men att resultatet av handlingen inte resulterar i mord"

Edit: fetstil

Edited by KB Petersson

Olyckan med bajonetten tidigare i år hände på Livskvadron, när vi låg inne på K1. Killen klarade sig fint där, ett riktigt combat-ärr att visa på krogen fick han dessutom! :navy:

4e skv slutar aldrig att förvåna iaf ;)

Olyckan med bajonetten tidigare i år hände på Livskvadron, när vi låg inne på K1. Killen klarade sig fint där, ett riktigt combat-ärr att visa på krogen fick han dessutom! :camo:

4e skv slutar aldrig att förvåna iaf ;)

Ni på Livskvadron är också ganska duktiga på att förvåna :-P

Ska nog ta och höra med mina källor inne på 4:e och se vad jag kan luska ut. Återkommer om jag får reda på nått som är av värde att veta (och som kan berättas utan att det krockar med nån utredning eller liknande).

För den som inte vet, så finns faktiskt utbpaktetet "kniv, yxa, såg", så...

Japp, den finns och kallas vass eggutbildning.

För att du som värnpliktig ska få bära och använda kniv och liknande måste du gå denna. Denna är om jag inte minns helt fel en lektion som ska vara 2 timmar lång och innehålla flera olika sätt hur man täljer samt en praktisk övning.

Jag var och utbildade två sammansatta plutoner värnpliktiga i våras och då så fick vi börja hela övningen med detta då hur hemmaförbanden hade genomfört denna vass eggutb var helt klart varierande.

Ett gäng hade inte fått den då de inte ansågs behöva den. Ett annat hade fått en mycket förekortad utb som var att befälet hade visat ett kniv, visat var eggen var och sagt att den var vass samt att man kunde skära sig på den. Det fanns även några som hade fått tälja på vedträn och prova på.

Man kan tycka vad man vill om denna utb men problematiken är att vissa befäl inte tar detta på allvar och utbildar som de ska. Kanske vi skulle ha mindre skador om de gjorde detta.

Förövrigt undrar jag vad som har hänt med det sunda förnufftet när det gäller hanskandets med kniv, eller gör man som pensionererna och glorifierar den "gamla goda tiden".

Förövrigt undrar jag vad som har hänt med det sunda förnufftet när det gäller hanskandets med kniv, eller gör man som pensionererna och glorifierar den "gamla goda tiden".

Det ligger kanske i att för 30 år sedan hade 70% av befolkningen en naturlig koppling till skog och natur och i dag är samma siffra knappt 30%.

Han kanske fick hjärnsläpp och inte tänkte på att en kamrat låg och vilade i slafen över?

Eller så var det ett uttryck för den bristande insikten i vett och etikett som är tämligen utbredd bland dagens ungdom.

Macho, tufft, brutalt och respektlöst är ledorden i dag. FM är en spegelbild av samhället i övrigt.

Hur klassifieras i så fall dråpförsök, om grov oaktsamhet hamnar under mordförsök?

Jag tror det ligger till som så att "rubriken" är mord alt försök och där döms du till antingen mord, dråp, vållande till annans död, försök till mord, försök till dråp alt försök till vållande av annans död, beroende på hur allvarligt brottet bedöms.

Det ligger kanske i att för 30 år sedan hade 70% av befolkningen en naturlig koppling till skog och natur och i dag är samma siffra knappt 30%.

Men för 10 år sen då? Vi hade inte några vansinniga mängder knivskador, jag stod för två av dem. Dessa berodde på att jag slant med kniven när jag skulle skära och jag hade täljt en del innan. Vi hade INGA skador med yxor och då kom många av dem jag gjorde gsu med från innerstaden i sthlm och många från kranskommuner.

försök till vållande av annans död
7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas

1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller

2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2001:348).

min fetning

Man kan inte dömmas till "försök" till vållande av annans död, eftersom man inte kan försöka vara oaktsam. Jag gissar på att han blir dömd för (ringa)misshandel eller vållande till kroppskada.

edit:tillägg

edit2:

@KB Petersson

Det vore utmärkt om du framledes skriver vilken källa du citerar. Jag fortsatte läsa i Brottsbalken och det man kan utläsa där motsäger ditt citat å det kraftfullaste.

Edited by Vikström

Men för 10 år sen då? Vi hade inte några vansinniga mängder knivskador, jag stod för två av dem. Dessa berodde på att jag slant med kniven när jag skulle skära och jag hade täljt en del innan. Vi hade INGA skador med yxor och då kom många av dem jag gjorde gsu med från innerstaden i sthlm och många från kranskommuner.

Min första kniv fick jag då jag var 6år..stolt som faen över den lilla kniven. Fick dock bara använda den då farsan var i närheten.

Högg ved delvis ensam då jag var en 8-9år..

Hur många av dagens ungdomar får lära sig det grundligt på liknande sätt?

Jag är rädd att det dom får är nåra timmar i slöjdsalen och hundratals timmar vid spel och tv tittandes på hur knivar, yxor och andra eggvapen används på andra människor.

Hur många har lyxen att få vara "på landet" en tid varje sommar?

Eller åka till fjällen osv?

Det skapar generationer av unga som har dåliga kunskaper och usel respekt för verktyg som kan vara livsfarliga om(när!) dom hanteras fel.

Det vore utmärkt om du framledes skriver vilken källa du citerar. Jag fortsatte läsa i Brottsbalken och det man kan utläsa där motsäger ditt citat å det kraftfullaste.

I mitt första inlägg citerade jag Wikipedia, i det andra spekulerade jag å det kraftfullaste.

Wikipedia visade sig inte vara så tillförlitlig, tog fram stora boken och läste på lite. Gjorde om gjorde rätt....

Fel av mig, ska ej upprepas!

Mvh

Att ha knivutbildning är inget skämt, så långt har FM redan gått. Vi fick inte ha kniv förrän vi genomfört en utbildning som bl.a. gick ut på att skala en tjock och en tunn pinne och speta dess ändar. En riskfylld utbildning helt klart eftersom en kille på grannplutonen lyckades karva av sig halva tummen :-P .

Kan även tillägga att det senare under året ändå förkom att några viftade med knivar mot varandra när debatten hettade till lite. Har för mig att en blev skuren lätt faktiskt, men inget som anmäldes eller behövde gås till sjukan med.