Svempa Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 Hej Tänkte beställa Art of War men när jag bläddrade genom bokus.se så fanns det ju x-antal olika översättningar och varianter vilket gjorde mig lite förvirrad. Det jag undrar nu är om det är nån särskild översättning som räknas som bättre på något sätt? Någon som har lite koll på detta? //Svempa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Kollade igenom din lista, men den var i princip omöjlig att bedömma. Skippa allt som inte är en rak översättning av orginalet och försök hitta en lättläst utgåva, som samtidigt förklarar en del. Börja så lätt som möjligt, annars finns det en klar risk att inte orka igenom, beroende på kombinationen av engelsk-kinesisk prosa och ålderdomligt språk. En lättläst utgåva kanske väcker ett djupare intresse för Sun Tzu och då kan man alltid lägga pengar på någon tyngre avhandling... Bäst vore ju förståss om du kunde besöka någon riktigt stor bokhandel och själv få bläddra i böckerna och välja ut någon som känns bra. Akademibokhandeln EDIT: Nu vet jag inget om denna svenska utgåva, men du kan ju beställa hem den på fjärrlån till närmaste bibliotek för 10 kr: Sun Zis syn på krigskonst - Bengt Pettersson En liten PDF... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Hej Tänkte beställa Art of War men när jag bläddrade genom bokus.se så fanns det ju x-antal olika översättningar och varianter vilket gjorde mig lite förvirrad. Det jag undrar nu är om det är nån särskild översättning som räknas som bättre på något sätt? Någon som har lite koll på detta? Med tanke på att verket sedan länge är public domain så borde den finnas i många upplagor - med tolkningar och liknande - på nätet. Testa att börja här? http://en.wikipedia.org/wiki/The_Art_of_War /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Enklast av de jag läst är Clavells version. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.