Spartacus Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 God kväll Har spenderat denna söndagkväll med att se Kjell Sundvalls Jägarna. En av få svenska filmer jag verkligen gillar. Efter att ha sett den idag undrar jag om det finns nå fler filmer (svenska sådana) som är lika bra eller kanske eventuellt bättre än denna gamla pärla? Vi har ju Fares-filmerna, Jalla! Jalla!, Kopps! och Zozo. Några fler tips på svenska filmer man borde se? OBS: Svar liknande "Repmånad höhöhö" eller "Beck: del 98" kan vi strunta i, OK? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wärme Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 God kväll Har spenderat denna söndagkväll med att se Kjell Sundvalls Jägarna. En av få svenska filmer jag verkligen gillar. Efter att ha sett den idag undrar jag om det finns nå fler filmer (svenska sådana) som är lika bra eller kanske eventuellt bättre än denna gamla pärla? Vi har ju Fares-filmerna, Jalla! Jalla!, Kopps! och Zozo. Några fler tips på svenska filmer man borde se? OBS: Svar liknande "Repmånad höhöhö" eller "Beck: del 98" kan vi strunta i, OK? Kocken, helt jävla fantastisk, enligt mig iallafall http://www.imdb.com/title/tt0452032/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted July 15, 2007 Author Report Share Posted July 15, 2007 Har hört lite blandat om Kocken, verkar vara värd att se i alla fall. Bara ljudeffekterna som skrämmer mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Finns ju några guldkorn: Mannen på taket Mannen från Mallorca I lagens namn mm mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Smala Susie, Tjenare Kungen Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Instämmer i lagens namn, den bästa polisrekryteringsfilm som finns! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Jag gillar "Vuxna Människor" med Felix Herngren. Sjukt kul film. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 "Naken" tycker jag är för jävla rolig! Sen är Göta Kanal-filmerna inte fy skam. Edit: Stavning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finkel Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Wallanderfilmerna (med Rolf Lassgård, främst de nyare), Kurt Olsson - Filmen Om Mitt Liv Som Mig Själv, 9 millimeter, Ondskan (boken är dock mycket bättre), Pistvakt, Sista Kontraktet (Om Palmemordet, sådär enligt mig), Smala Sussie, Sleepwalker (Kanske inget man ser två gånger), Sunes Sommar (Har väl typ alla sett). Graven som gick för något/några år sedan tyckte jag var ganska bra, men det var ju dock en serie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsson8 Posted July 17, 2007 Report Share Posted July 17, 2007 Sällskapsresan och dess efterföljare hör nog till mina absoluta favoriter vad gäller svensk film, liksom klassikern Repmånad. Gillar även några gamla svenska militärfarser som Kronans käcka gossar, Beredskapspojkar, och andra liknande filmer från krigsåren under 40-talet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted July 17, 2007 Report Share Posted July 17, 2007 Kocken, helt jävla fantastisk, enligt mig iallafallhttp://www.imdb.com/title/tt0452032/ När vi ändå är inne på kjell bergqvist så skulle jag nog säga att "Den bästa sommaren" är en svensk film över snittet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Sjunde Inseglet, bättre film har knappast gjorts på något språk... "Jag har hört att du spelar schack." Jag får alltid rysningar av detta- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 I princip ALLT som Roy Andersson regisserat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 I princip ALLT som Roy Andersson regisserat. ?????????????? hur tänkte du nu???? såg sånger från......nyligen, och ursäkta språket den */%¤# fullkomligt han är extremt duktigt på att få bidrag till filmer, men jag kan inte rekomendera honom till någon ( om det inte gäller en elev vid manilla skolan) Dock så har jag ( och halva svea rikes befolkning) älskat hans reklam filmer..... Däremot så måste jag hylla Fares ( Karln är ju ett geni ) Så pass många kommentarer som han har gett upphov till... Bla Mother F**KER (upprepat flera gånger med ett halvtonläge i höjning per gång)*1 osv och vem har väl inte gjort en "mageknockout"*2 eller kallat någon för Pölsa*3.... *1=Kopps *2=Yalla Yalla! *3 Smala Susie / Fan man ska inte dricka öl, när man inte ska dricka öl..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Vedettbåtsdivision väst från 1989 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Instämmer, "kocken" är en höjdarfilm! Är annars inte så förtjust i Kjell (vatusanheterhan).. "Tillsammans" är för**** kul! "Tomten är far till alla barnen" är inte illa den heller. "Torsk på Tallin" kan rekommenderas likaså "4 nyanser av brunt"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted July 22, 2007 Report Share Posted July 22, 2007 jönssonligan förutom den sista som var lite halvt bra, men ändå sevärd Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 22, 2007 Report Share Posted July 22, 2007 Älskar Älskar inte..nog mest för flygscenernas skull.. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lskar,_...nte_(film_1995) Nionde Kompaniet..många roliga scener.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nionde_kompaniet Repmånad..en film som jag avskyr men gillar..(de som känner mig vet varför ) http://sv.wikipedia.org/wiki/Repm%C3%A5nad_(film) Å sen såklart vanliga svenska filmer, typ tidiga beck filmer..där Gösta Ekman var med osv.. Polis Polis Potatismos.. En helt underbar utskällning ;) http://www.imdb.com/title/tt0107846/ Tomten är far tll alla barnen Vi hade ialla fall tur med vädret och lite fler.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted July 22, 2007 Report Share Posted July 22, 2007 Besökarna även den med Kjelle B svensk rysare som faktiskt är riktigt bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Sällskapsresan (med efterföljare), trots att alla svenska barn ska ha tittat sönder dom innan man är 11 år. Repmånad! Drömkåken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Populärmusik från Vituula får jag inte nog av. Att jag sen är född i Norrbotten (Piteå) och har bott där några år gör det inte mindre roligt då man känner igen lite av stereotyperna Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Jag må vara färgad av att min fru är jamtska samt att vi har småbarn men tycker att "Dunderklumpen" förtjänar att nämnas Hedersomnämnande: "Flåklypa Grand Prix" är visserligen från Norge men finns med svenskt tal. Vilka underbara namn! Reodor Fälgen, optimisten Solan Gundersen och pessimisten Ludvig, den unika Il Tempo Gigante, shejk Ben Redic Fy Fazan och hans livvakt och privatchaufför Emanuel Desperados, Rudolf Blodstrupmoen och hans synske medhjälpare Mysil Bergsprekken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Två med seglingstema: "Jungfruresan" och "S/Y Glädjen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Zingo tycker jag är helt underbar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Zingo_%28film%29 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Kn Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Förebudet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Förutom en del andra som redan nämnts, Sällskapsresan 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ZolnierzPolski Posted August 24, 2007 Report Share Posted August 24, 2007 Samtliga Beck-filmer som jag sett. 47:an Löken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannes Posted August 26, 2007 Report Share Posted August 26, 2007 Smalla Sussie, närapå kult i kamratkretsen. Den bästa sommaren, och dig har jag aldrig gillat din jävel! Repmånad, mest pga alla de odödliga citaten. Zozo, talande kycklingar är det svårt att få nog av! Koops, varför skulle någon spränga grillen med ett granatgevär? Och säkert många till... Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Ha ett underbart liv. Regi: Ulf Malmros Kjell bergqvist i en underbar roll som handelsresande i knivar. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.