Jump to content

Bästa stridsscenen i film

UAV

Recommended Posts

Annars har ju filmen "Heat" ganska realistiska scener:

http://www.youtube.com/watch?v=J7exsa3zXI8

Denna Michael Mann verkar ju veta vad han gör.

Har för mig att killen som fixade ljudeffekterna är svensk

Förre SAS-soldaten Andy McNab tränade skådisarna i att hantera vapen.

Har för mig att killen som fixade ljudeffekterna är svensk

Stämmer. Från Öland, om jag inte missminner mig. Jag såg ett inslag om honom där man visade just den här scenen från Heat (växelvis framryckning mot polisbarrikad, det ser man inte varje dag!) och då blev det tydligt vilken skillnad det 'upphottade' ljudet har. Råfilmen lät inte en bråkdel så imponerande och medryckande som slutresultatet.

För övrigt skall Mann ha en eloge för sina stridsscener. Slutstriden i Miami Vice (filmen) är uppiggande. Inga höftskott, sparsamt med automateld, etc.

---

För övrigt skall Mann ha en eloge för sina stridsscener. Slutstriden i Miami Vice (filmen) är uppiggande. Inga höftskott, sparsamt med automateld, etc.

Nja, inte stridscenerna i alla Mannska filmer... Kolla originalet till Heat: Made in LA ! Exakt samma manus men inte riktigt lika bra skådisar! :)

I den slutstriden är det gott om hollywoodska tusenskottsmagasin. Tror huvudpersonen dammar på ca 100 plugg med den SPAS-15 (6-skottsmagasin) han plockar upp från gatan, utan maggbyte! B-)

Men ljudet... Mmmm ljudet är stentungt! ,O

/Bolle

PS! Ja, det var svintråkigt att se HEAT på bio när man hade sett Made in LA tidigare, fram till firefighten vill säga! :tveka:

Guest J-Star

Ett annat uppfriskande avbräck ifrån Hollywood Battles for Dummies var strids-scenerna i TV-serien "Rome". Inte Gladiator/Braveheart-röran där alla rasar ihop i en enda stor hög och vevar som väderkvarnar på amfetamin.

/J

Ett annat uppfriskande avbräck ifrån Hollywood Battles for Dummies var strids-scenerna i TV-serien "Rome". Inte Gladiator/Braveheart-röran där alla rasar ihop i en enda stor hög och vevar som väderkvarnar på amfetamin.

/J

Band of Brothers (fran samma kanal som gjorde Rome) hade val en del hyfsat realistiska stridscener ocksa....

• 2 weeks later...

Mycket trevlig underhållning, tack för det :rodna:

Men en sak jag kom att tänka på när jag såg det här klippet, som också brukar vara ganska vanligt i liknande scener, är att när brottslingar

och poliser skjuter så där på varandra är det alltid så att även fast det är överlägset antal poliser som står och skjuter, pepprar och sprayar

men träffar inte ett enda skott. Poliser ska välvara utbildade i att hantera sitt vapen på så sätt att långa skottdraman som dessa inte ska behöva uppstå?

Men visst det är ju film, och det vore ju inte spännande om de skulle tvärdö på fläcken och det kan jag förstå. Bara tänkte på det... :)

Vad är det för vapen Al Pacino har i klippet?

Var en film som hette något i stil med "Children of Men", eller något liknande. Var en del scener som avbildade strid i bebyggelse vilka (för en lekman) verkade oerhört väl återgivna. Om någon hittar den kan jag rekommendera den - var väl sevärd, även bortsett de sista stridsscenerna.

Var en film som hette något i stil med "Children of Men", eller något liknande. Var en del scener som avbildade strid i bebyggelse vilka (för en lekman) verkade oerhört väl återgivna. Om någon hittar den kan jag rekommendera den - var väl sevärd, även bortsett de sista stridsscenerna.

Visst heter filmen Children of men. Såg den nu på flyget till Kanada, dock var jag inte så imponerad av scenerna. Alldeles för mycket hopklumpning av de drillade soldaterna osv. Fast när det gäller brittisk post-apokalyptisk film så brukar den vara rätt nära verkligheten vad gäller effekter enligt min mening. Så även denna film imho

Guest J-Star

Mycket trevlig underhållning, tack för det :blink:

Men en sak jag kom att tänka på när jag såg det här klippet, som också brukar vara ganska vanligt i liknande scener, är att när brottslingar

och poliser skjuter så där på varandra är det alltid så att även fast det är överlägset antal poliser som står och skjuter, pepprar och sprayar

men träffar inte ett enda skott. Poliser ska välvara utbildade i att hantera sitt vapen på så sätt att långa skottdraman som dessa inte ska behöva uppstå?

Eh... det var ju inte riktigt sant. Föraren dör direkt, Michael blir plockad senare, och Chris blir skadad. Vi ser ett antal poliser falla, döda och/eller skakde. Så nog fasiken träffas det.... åtminsone i *den* scenen.

Sedan kan jämföras med verkligheten... North Hollywood Shootout pågick i ca 45 minuter(!) och slutade "enbart" med att de två rånarna, samt 16 poliser, skadades. Den ene av rånarna tog i samma ögonblick sitt liv och den andra föll och blev liggande kvar tills skadan dödade honom. Det var alltså inte omedelbart dödande skador. Han hade eventuellt kunnat räddas men det var inte riktigt läge att skicka in ambulans direkt på honom.

Slutligen skall också betänkas att det var rätt få poliser i den scenen som hade gevär. De flesta hade tjänsterevolvrarna och dessa är inte direkt gjorda för prickskytte på håll.

/J

Nej det var inte riktigt så i det klippet, men jag missade att föraren blev skjuten som du säger. Jag har inte sett filmen men Michael, är det han som spelas av Val Kilmer? Sen tänkte jag mest på andra scener jag sett också, syftade inte enbart på detta klipp.

Jag tycker iaf att poliserna ska ha sådana resurser och kapabilitet att "plocka" bovarna ganska snabbt.

Men vad vet jag, det kanske inte är så det fungerar?

I North hollywood shootout kan jag förstå om SWAT-teamet hade problem ändå så som de var beväpnade. :blink:

100 skotts mag till AR-15..det var nåt nytt för mig :-P

Guest J-Star
Nej det var inte riktigt så i det klippet, men jag missade att föraren blev skjuten som du säger.

Syns ifrån ca 02:10 i klippet... det stänker på rutan och han faller ihop över ratten.

Jag har inte sett filmen men Michael, är det han som spelas av Val Kilmer?

Kilmer spelar Chris. Michael är han som faller precis på slutet i klippet.

Sen tänkte jag mest på andra scener jag sett också, syftade inte enbart på detta klipp.

Jo jag förstod det. Det var därför jag påpekade att "åtminsone i *den* scenen" så blir folk träffade. :rockon:

Jag tycker iaf att poliserna ska ha sådana resurser och kapabilitet att "plocka" bovarna ganska snabbt.

Jo, enligt Wikipedia gick debatten het just efter North Hollywood Shootout. Å andra sidan skall tänkas att detta är en extrem situation... och då skall du få ut bössorna från förvaringen, få ihop de som är utbildade och så vidare. I filmen hade de väldigt kort tid att reagera, annars hade de nog ringt S.W.A.T-enheten och bett dem ta hand om det hela.

/J

Det var verkligen en extrem situation. De här "skottsäkra" västarna som tål skott från hagelgevär, hur pass känns det? Det borde ju kännas som en jävla smäll ändå.. Men kan man ändå fortsätta som innan med att skjuta, gå och springa och så eller?

Jag håller med om mycket som har tagits upp, men när vi snackar Band of Brothers så skulle jag vilja framhäva avsnittet om Bastogne. - De scenerna får en att reflektera över hur hårt det torde suga att vara i den mottagande änden av en artilleriskjutning...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...