Jump to content

Hjälp med en bildförstärkare från Leopard2 ??

macemagnus

Recommended Posts

Jag har ramlat över vad jag tror är en bildförstärkare från en finsk Leopard 2 !???

Om jag förstår det rätt så är det en bildförstärkare som användes av föraren. Den är utbytbar mot dagperiskopet. Den borde väl ha suttit i en tidig variant!

Jag lägger upp en bild inom kort så kan jag kanske förskonas från min villfarelse...eller inte.

Vad det än är och var den än suttit så önskar jag få lite mer information om den och självklart få till strömförsörjningen ,O

bildf0012dr2.th.jpg

bildf0022mv3.th.jpg

bildf0042tn2.th.jpg

Bugar tills jag slår i pansarplåten ;-)

Tjo!

Magnus

Edited by macemagnus

Med tanke på att Leopard 2 är finnarnas top of the line när det gäller pansar så ställer jag mig frågande till att det verkligen är en bildförstärkare till en Leopard 2 du fått tag på. Det borde iallafall vara lättare att (ärligt) få tag på dylik materiel anpassad för exempelvis T55 eller T72 som är på väg ut ur det finska försvaret.

Varför du drar slutsatsen att bildförstärkaren skulle höra till en tidig leopard 2 vet jag inte. Men alla Leopard 2 inklusive Strv 121 och 122 har en bildförstärkare som mörkerstridsutrustning på förarplats. Det är bara skytten och på senare modeller av leoparden, även vagnschefen som har lyxen av att ha en riktig värmekamera. Ljusförstärkaren placeras istället för nederdelen av det främre prismat på förarplatsen.

/E

Jag har inte inhandlat den på ett i mina ögon skumt sätt. Den är köpt från finland genom ebay. Därmed inte sagt att saker på ebay inte kan komma/kommer från suspekta källor!!!

Jag tror att den kommer från en Leopard enbart för att säljaren skrev det. Han skrev iofs att det var ett IR sikte sååååå :baskerHV:

Jag letar sätt att få upp en bild eller två :mellow:

Under tiden kan objektet beskådas på: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...A:IT&ih=020

:) Magnus

Med tanke på texten lär det inte råda någon tvekan om att den är tysk men jag tror snarare på någon form av surplus från DDR än på en bildförstärkare från Leopard 2.

Finland har precis skaffat Leo 2 och de bildförstärkare som finns till dom ser inte ut på det sättet.

The Swede :rolleyes:

De känns nog som om Swede är på rätt spår :rolleyes:

Den ser helt enkelt inte "modern nog" ut för att komma från en nyare vagn.

Det skulle nästan vara skönt om den var äldre och surplus eftersom jag inte vill att den har kommit ur vagnen på ett ohederligt sätt :dong:

:worthy: Magnus

Edited by macemagnus