Jump to content

Vilka minor användes under ww2?

twintip

Recommended Posts

Vet att man under WW2 ibland låg i diken och när den ryska stridsvagnen kom närmare så puttade man ut en stridsvagnsmina som sedan sprängde skiten...

Men en stridsvagnsmina har så vitt jag vet en jävla kraft, även de i diktet borde skadas? - så jag undrar vad man använde för minor till detta endamål under fortsättningskriget mot ryssland? Eftersom dåtidens pansar lär varit värdelös jämfört med den som finns nu kanske det inte krävdes några större smällar för att kunna stoppa de från framryckning?

:worthy:

Edited by twintip

Rsv laddningar, molotovs, magnetminor, i hopbuntade handgranater etc..

Det fanns en uppsjö med olika sätt att stoppa en stridsvagn då!

Och skulle kunna tro att det gick åt en hel del med folk

Laddningarna var på en 500g-7 kg beroende på typ av strv mina och ursprungsland!

Edited by malligamats

Vet att man under WW2 ibland låg i diken och när den ryska stridsvagnen kom närmare så puttade man ut en stridsvagnsmina som sedan sprängde skiten...

Men en stridsvagnsmina har så vitt jag vet en jävla kraft, även de i diktet borde skadas? - så jag undrar vad man använde för minor till detta endamål under fortsättningskriget mot ryssland? Eftersom dåtidens pansar lär varit värdelös jämfört med den som finns nu kanske det inte krävdes några större smällar för att kunna stoppa de från framryckning?

Jag tror att du tänker på en så kallad "löpmina". Det är en (eller flera) stridsvagnsminor som sitter fastklämda mellan fyra brädor, två på undersidan och två på var sin sida om mintändaren på ovansidan. I ena änden sitter ett rep med vilken man kan dra löpminan från diket och upp på vägen. Brädorna fungerar som skidor och gör att minan inte fastnar eller välter när man drar i den.