twintip Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 (edited) Vet att man under WW2 ibland låg i diken och när den ryska stridsvagnen kom närmare så puttade man ut en stridsvagnsmina som sedan sprängde skiten... Men en stridsvagnsmina har så vitt jag vet en jävla kraft, även de i diktet borde skadas? - så jag undrar vad man använde för minor till detta endamål under fortsättningskriget mot ryssland? Eftersom dåtidens pansar lär varit värdelös jämfört med den som finns nu kanske det inte krävdes några större smällar för att kunna stoppa de från framryckning? Edited July 13, 2007 by twintip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malligamats Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 (edited) Rsv laddningar, molotovs, magnetminor, i hopbuntade handgranater etc.. Det fanns en uppsjö med olika sätt att stoppa en stridsvagn då! Och skulle kunna tro att det gick åt en hel del med folk Laddningarna var på en 500g-7 kg beroende på typ av strv mina och ursprungsland! Edited July 13, 2007 by malligamats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Vet att man under WW2 ibland låg i diken och när den ryska stridsvagnen kom närmare så puttade man ut en stridsvagnsmina som sedan sprängde skiten... Men en stridsvagnsmina har så vitt jag vet en jävla kraft, även de i diktet borde skadas? - så jag undrar vad man använde för minor till detta endamål under fortsättningskriget mot ryssland? Eftersom dåtidens pansar lär varit värdelös jämfört med den som finns nu kanske det inte krävdes några större smällar för att kunna stoppa de från framryckning? Jag tror att du tänker på en så kallad "löpmina". Det är en (eller flera) stridsvagnsminor som sitter fastklämda mellan fyra brädor, två på undersidan och två på var sin sida om mintändaren på ovansidan. I ena änden sitter ett rep med vilken man kan dra löpminan från diket och upp på vägen. Brädorna fungerar som skidor och gör att minan inte fastnar eller välter när man drar i den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts