Jump to content

Officersyrket

Recommended Posts

De flesta jag berättat för att jag ska plugga till Officer har ställt frågan " Vad får du göra efter du pluggat klart då?".

Då har jag fått dra ett 5 minuter långt upplägg om allt som en Officerare gör och inte gör, har fortfarande inte klurat ut något smart kort svar på den frågan.

Någon här som har en kort men exakt benämning på just Officers yrket?

De flesta jag berättat för att jag ska plugga till Officer har ställt frågan " Vad får du göra efter du pluggat klart då?".

Då har jag fått dra ett 5 minuter långt upplägg om allt som en Officerare gör och inte gör, har fortfarande inte klurat ut något smart kort svar på den frågan.

Jag inbillar mig att det är en fråga för dig och det förband som anställer dig.

Finns en lång lista på vad en officer ditten datten skall kunna när han är nyutexaminerad fänrik. Men det är som med all form av högre utbildning, tvångsmatning och korvstoppning med en massa bra att ha-prylar. Sen när du kommer ut i arbetslivet (som fänrik eller som schasse) så är det vissa saker som kommer att ha varit till gagn för dig, sådant som du och din arbetsgivare känner att du saknar och en massa saker som du aldrig mera kommer att behöva oroa dig för!

Det är antagligen därför som ny-utexaminerade fänrikar alltid är värdelösa ;-) och följs i bakhasorna av äldre kollegor/barnvakter.

Som svar på din fråga John.H: När du pratar med folk och och fä så är det nog lättast att förklara vad du vill göra och sen så kan du nog dribbla rätt så fritt. Visar det sig sen då att personen på andra sida matbordet vet hur verkligheten fungerar så är ni nog ändå rätt så överens om att det är förbandets och FMs behov som styr.

Edited by Sytare

Det blir banne mej inte lättare att förklara med åren heller!!! Nu jobbar jag inte som officer men väl i annat statligt jobb sedan 22 år tillbaka.

Det finns korta svar och långa svar på vad jobbet består av efter utbildning. När jag svarar på vad jag gör så är det vissa som begriper direkt, vissa som behöver ytterligare förklaringar och så de som nickar och inget begripit!

Jag tror helt enkelt du får leva med ovissheten och hitta nå´n kort utläggning som passar dej OCH den du pratar med för stunden. ;-)

Lycka till med utbildningen! ,O

• 3 weeks later...

Du kan ju alltid sammanfatta officersyrket enl. följande. Utbildare, Truppförare, Administratör i FM tjänst.

Du deltar i arbetet med att (kunna):

- bidra till att hantera och förebygga kriser i vår omvärld,

- hävda vår territoriella integritet,

- försvara Sverige mot väpnat angrepp, och

- värna civilbefolkningen och i krissituationer säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna.

Du deltar i arbetet med att (kunna):

- bidra till att hantera och förebygga kriser i vår omvärld,

- hävda vår territoriella integritet,

- försvara Sverige mot väpnat angrepp, och

- värna civilbefolkningen och i krissituationer säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna.

Hej!

Tyvärr finns inga korta svar. Visst stämmer det som står ovan, men där faller även in kategorierna avtalspersonal, frivillig personal och vanliga värnpliktiga (jodå, några såna finns ju faktiskt fortfarande kvar- dessutom har vi sedan FB 2004 börjat krigsplacera igen, visserligen småskaligt jämfört med tidigare, men i alla fall).

Det enklaste är nog att säga att du jobbar i FM, därefter som någon sa tidigare i denna tråd- fokusera på vad du vill göra i ditt arbete som officer. Jag har en soldat i min skyttegrupp som blivit antagen till officersprogrammet. Han kommer att läsa till teknisk officer, och har tidigare en halv civing i bagaget. Förmodligen och förhoppningsvis har du liknande tankar med vad du vill göra. Annars råder jag dig till att bestämma detta, så du vet vad du ska svara dina kompisar nästa gång.

Lycka till!

G C v Döbeln

Jag är inte säker på att jag förstår vad trådskaparen vill ha ut av frågeställningen. Om någon frågar vad man gör som officer så ör det nog inte en krystad förklaring av vad försvaret gör som personen efterfrågar samt en rad högtravande klyshor som försöker måla upp en romantisk bild som härstammar från ungdomliga drömmar om hjältemod och riddare på vita hästar.

Vad sägs om två enkla men stora ord i betydelse som Ledare och lärare.

Jag är inte säker på att jag förstår vad trådskaparen vill ha ut av frågeställningen. Om någon frågar vad man gör som officer så ör det nog inte en krystad förklaring av vad försvaret gör som personen efterfrågar samt en rad högtravande klyshor som försöker måla upp en romantisk bild som härstammar från ungdomliga drömmar om hjältemod och riddare på vita hästar.

Vad sägs om två enkla men stora ord i betydelse som Ledare och lärare.

Det tror jag bäst sammanfattar vad officersyrket kommer att innefatta i framtiden. Samtidigt kan det ju vara viktigt att tänka på att många yrken fragmenteras och förändras allt mer. Om 20 eller 30 år tror jag inte det är lika självklart att identifiera sig med sitt yrke som idag. Man byter karriär, omskolar sig och utvecklas på ett personligt mer än någonsin tidigare. Självfallet kommer officersyrket att påverkas av detta. Redan nu räknar ÖB med flera planerare att officersyrket i många fall kommer vara något man gör under en del av livet, för att därefter växla om. Och då är det ju aldrig fel att ha erfarenhet av ledarskap och lärande.