Dizzy_keys Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Inför mitt kommande ISCA-utbyte i Litauen så har jag fått i uppdrag att försöka samla ihop låtar till en CD-skiva med svensk musik. Skivan ska innehålla typisk svensk musik. Den bör innehålla både musik som är välkänd utomlands och sådan som mest är känd inom landet. Skriva gärna ner förslag på så många låtar ni kan! Vill ni så får ni gärna skriva ihop en hel playlist Tid till förfogande är en (1) vecka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Här har du lite nutidshistoria. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted July 11, 2007 Author Report Share Posted July 11, 2007 Haha! Den är given! Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Evert Taube är ju en klassiker... Nils Ferlin tonsatt av Lillebror Södelund en annan. Hasse och Tage gjorde mycket bra. Ruben Nilsson Modernare verk är ju Roxett, Tomas Ledin och Gyllene Tider. Band som slagit utomlands, Cardigans, Ace of Base, Rednex Ulf Lundell (svenskt, men ej min idol) I Jazzkretsar kända storheter: Jan Johansson (framförallt jazz på svenska) Lars Gullin (skivan Fäbojazz) /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raider88 Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Svensk musik som slagit utomlands.... ABBA kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Hellacopters, Entombed och The Hive är kvalitetsmärkt svensk musik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Sabaton, In Flames, Jaganata? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Svensk musik som slagit utomlands.... ABBA kanske? jaja, man kan inte komma ihåg alla..... /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted July 13, 2007 Author Report Share Posted July 13, 2007 Tack för er hjälp hittils Varje grupp har ett enormt utbud av låtar, välj gärna en låt som gruppen/artisten framfört, det gör det lättare att fixa ihop en skiva Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Tack för er hjälp hittils Varje grupp har ett enormt utbud av låtar, välj gärna en låt som gruppen/artisten framfört, det gör det lättare att fixa ihop en skiva Svensk musik som har blivit hits utomlands hmmmm, Roxett - The look. (inte för att det är bra på något sätt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Ever Taube: Fritiof och carmencita. grym låt....framför allt framförd av evert själv. Dans på sunnanö Flickan i havanna Sjösala vals, inte lika bra men minst lika kännd Carl michael bellman: fredmans epistel nr 2, till fader berg rörande fiolen Fredmans sång nr 21, måltidssång Fredmans sång nr 64, fjäriln vingad syns på haga Ruben nilsson Åkare lundgrens begravning Nils Ferlin / Lillebror söderlund Får jag lämna några blommor Kavaljersvisan Kark gerhard Trojanska hästen jazzgossen Edvard persson Jag har bott vid en landsväg lite grann från ovan Lite annorlunda utbud, men personligen gillar jag i princip alla ovan. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Bra tips på en låt är ju Björn Skifs med Hooked on a feeling. Om jag inte minns helt fel så är det den enda svenska låt som legat etta på US Billboardlistan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 Bott i Vitoria-Gasteiz, baskiens "huvudstad" i 6 veckor nu. Satt en dag o ch laste pa en reklamskylt for den stundande jazzfestivalen i staden och dar mitt upp i allt ihop stod det " Esbjorn Svenssons Trio". Sa, om de ar kanda har sa borde de vara valdigt kanda utanfor sverige overhuvudtaget. eskerrik asko Link to comment Share on other sites More sharing options...
LoveMachine Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 Svensk jazz är på frammarch och har föryngrats: + + + Sonic Mekatronic Arkestra, modern, nyskapande elektrisk jazz + + + Jonas Kullhammar Quartet, kanske så inte nyskapande men personligt och friskt - - - Victoria Tolstoj, bör inte under några som helst omständigheter få förekomma. Rock: + + + Inflames, med vad som helst från skivan Clayman men gärna Square Nothing. + + + Ninja Magic, ninja metall behöver jag säga mer Blandat: + + + Fläskkvarteten speciellt låten Werner fån skivan Flow + + + Govenor Andy, superskön svensk reggae. + + + Hoven Droven, rockig folkmusik när den är som bäst + + + Bellman + + + Cornelis Wreeswijk And the list goes on... Link to comment Share on other sites More sharing options...
johank Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 det mesta från At the gates o The haunted brukar funka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted July 19, 2007 Author Report Share Posted July 19, 2007 Tack för alla fina tips, det hela resulterade i en helt klart godkänd skiva. När jag kommer tillbaka så lägger jag upp låtlistan och publikens rektioner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Kände mig tvungen av ren nyfikenhet att bumpa upp den här tråden hur såg slutligen listan ut och vilka var reaktionerna? /Halldén Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 28, 2007 Author Report Share Posted November 28, 2007 Oj denna hade jag kopplat bort, självfallet lägger jag in en låtlista och sådant imorrn. Kan meddela att musiken spelades under en sverigekväll med svenskt godis och dyl. Vi var väl en 20 meter från ryska gränsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 *****INFORMATION TILL SAMTLIGA RESENÄRER****** S.k "oneliners" Dvs Yeahbah cool eller andra glada utrop. Passar sig BÄST som just utrop och inte på forumet. § 9. Inlägg av typen "coolt", "jag håller med", eller inlägg med bara smilies etc. som inte driver debatten framåt undanbedes och kommer att tas bort utan förvarning om BlåGul så anser det lämpligt. Jag vill inte städa bort fler av det slaget från denna tråd. Nog om det. Rille116 Blå/Gul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.