Jump to content

Vapenlås till Ak5 och PSG 90

Jocha

Recommended Posts

Nu har Amlock AB fått ytterligare ordrar på vapenlås från försvarsmakten. Denna gång är det Ak5 och PSG 90 som kommer att få lås.

De skall vara slutlevererade till FM under sensommaren 2008.

Dessa två ordrar som är värda 15 miljoner innebär att 2000 st vapenlås till PSG 90 samt ett okänt antal till Ak5 levereras

Nu har Amlock AB fått ytterligare ordrar på vapenlås från försvarsmakten. Denna gång är det Ak5 och PSG 90 som kommer att få lås.

Dessa två ordrar som är värda 15 miljoner innebär att 2000 st vapenlås till PSG 90 samt ett okänt antal till Ak5 levereras

Finns det så många PSG90 inom försvarsmakten eller köper de på sig extra?

Vad bra! Då kan vi ju skrota Ak4B och låta Hv uppgradera. ;-)

Gissar att det är dags för PSG90 att gå från demonstrator till att finnas med på u-listor för hemvärnet...

AK5 kan man ju undra över???

Gissar att det är dags för PSG90 att gå från demonstrator till att finnas med på u-listor för hemvärnet...

AK5 kan man ju undra över???

Man kanske vill slippa vapenskåp för GU-förbanden och istället låsa in nyckeln.

på min tid hade vi vapnen i klädskåpet...

GU använder väl inte PSG90??

Minns jag rätt så "räddades" dom från att åka till baltstaterna genom att någon tyckte att ett sånt vapensystem kan Hv ha användning för??

GU använder väl inte PSG90??

Minns jag rätt så "räddades" dom från att åka till baltstaterna genom att någon tyckte att ett sånt vapensystem kan Hv ha användning för??

Tinhead,

State your source.

PSG 90 är ett vapen som används i insats och GU-förband inom alla försvarsgrenar utbildas på systemet i varierande omfattning. Jag ser inte det solklara behovet av vapenlås precis överallt och till alla med tanke på skyddsvakter, lås osv. osv.

Att tidigare generationers värnpliktiga hade vapnen i skåpet, och att våra farfarsföräldrar aldrig gick utan sina Mausers måste ha varit helt himmelskt smidigt jämnfört med att ställa upp plutoner i skonummerordning och låsa ut vapen, men jag har svårt att tänka mig att ett framtida vapenlås kommer att kunna göra detta möjligt på nytt.

Edited by Sytare

Tinhead,

State your source.

HVtidningen 3/2006

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...nts/0603_35.pdf

PSG 90 och tillhörande ammunition 7,62 Prick togs fram för de nu hädangångna brigaderna och jägarförbanden.

Hela vapensystemet höll på att skänkas till Baltikum, men uppmärksamma och framsynta officerare medverkade till att utrustningen i stället tillfördes hemvärnet.

Kan det vara så att FM håller på att spara ihop till en julklapp lagom till 2008?

Visionen jag fick är att HV ombeväpnar till AK5 när det finns patronlägeslås till dem (det är ju trots att allt en av orsakerna till att vi fortfarande har AK4b och inte AK5)

Pappa6116 (som kan göra en hel hönsgård av en fjäder... :banghead: )

...och sådant är farligt, d.v.s. att göra hönor av fjädrar.

I Ak 5'an i HV-tråden har fler problem än bara tillgången till patronlägeslås tagits upp, och vapen skall ju ändå centralförvaras p.g.a. vissa opassande patron-ur, nu senast i Skara.

Jag hoppas att det någónstans finns någon som har bättre koll på syftet med patronlägeslåsen, t.ex. om det är för att trupp som går till och från skjutbanan inte skall bli av med funktionsdugliga vapen osv.

Jag hoppas framför allt att nu när FM får nya och fina Cesars så gör man inte om HVs tidigare misstag att stoppa in ett kallt lås i ett varmt vapen.

tinhead

Tackar för länken. Någon har ju drabbats av hybris, men god överblick på ryktesspridningen är inte helt fel :banghead:

Edited by Sytare

Tinhead,

State your source.

HVtidningen 3/2006

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...nts/0603_35.pdf

PSG 90 och tillhörande ammunition 7,62 Prick togs fram för de nu hädangångna brigaderna och jägarförbanden.

Hela vapensystemet höll på att skänkas till Baltikum, men uppmärksamma och framsynta officerare medverkade till att utrustningen i stället tillfördes hemvärnet.

Källa och källa... det där var ju inte direkt en av de bästa texter som den blaskan publicerat.

Källa och källa... det där var ju inte direkt en av de bästa texter som den blaskan publicerat.

Tjaa jag har tyvärr inga större möjligheter att verifiera påståendet.

Och jag tror att om man ska börja ifrågasätta allt i Hv-tidningen så bör man nog starta en ny tråd...

Med tanke på vad REMO till AK4 har kostat så tror jag inte det är så att HV kommer att å AK5 inom en snar framtid men det är en annan tråd.

Tanken med att inför patronlägeslås på GU föband är absolut inte någon dum ide.

jag misstänker att det är så att det tar en hel del tid att låsa in och ut vapnen ur kasun.

Nu har man väl troligen på reg bättre lösningar än när systemet infördes (minns 97 när man hade vapnen på ena sidan regområdet föläggningen på den andra och man var tvungen att passera ut på det tredje för att komma till skjutbanan).

Kan ju som sagt vara så att man skall ha tillfällig förvaring av vapnen i skåpen. Dock har man väl idag slängt ut säkskåpen för slutstycken och liknande?? eller...

I vilket fall som helst så låter det som en god tanke.

Vi hade våra Ak5 i vapenskåp i koridoren gick betydligt smidigare än vad det gör att låsa upp en AK4...

Men vist man behöver kanske en ursäkt för at skrota ett vist antal AK5C varje år genom att sätta låsen i dom :P