warhead Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Skjutglad Man får ju vara evigt tacksam att det inte vanligt att Hemvärnsmän får för sig att skjuta på folk i sin omgivning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 (edited) Expressens version HÄR och Aftonpravdas HÄR Edited July 11, 2007 by Fu Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Ja vad gör man inte när övnings tillfällen är få... (ironi) De här e allt annat än vad HV behöver just nu, har varit lite förmycke artiklar om hv soldater som skjuter sista tiden. Men de var väl en jävla tur att ingen kom till skada iaf. Och jag hoppas att denna man blir av med sina gröna saker ganska snabbt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Ja. Frågan är ju hur han ska göra för att få tillbaka sitt vapen... om han alls kan få det, efter denna händelsen... och hans chef har säkert en och annan fråga att ställa till honom... /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Here we go again. Den här gången var det ju dock TYVÄRR en aktiv hemvärnsman. Lite jobbigt för de få som gör skit för oss 35000 andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvasifilosofen Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Ja. Frågan är ju hur han ska göra för att få tillbaka sitt vapen... om han alls kan få det, efter denna händelsen... och hans chef har säkert en och annan fråga att ställa till honom... /Stocken Får han tillbaka vapnet blir mitt förtroende för hemvärnet och dess vapenförvaring i hemmet fullkomligt raserat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 är det någon som vet hur det blir nu efter soldaten i sthlm som skjöt och tog livet av sig, efter det sades väll att alla vapenlåsnycklar skulle förvaras hos plutch? nån som vet? det skulle förhoppningsvis minska antalet skjutningar bland soldaterna på fritiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warhead Posted July 11, 2007 Author Report Share Posted July 11, 2007 är det någon som vet hur det blir nu efter soldaten i sthlm som skjöt och tog livet av sig, efter det sades väll att alla vapenlåsnycklar skulle förvaras hos plutch? nån som vet? det skulle förhoppningsvis minska antalet skjutningar bland soldaterna på fritiden Lag om vapenförvaring Om den nya lagen som träder i kraft senare i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Hmm.. men tanke på allt skjutande som sker till höger och vänster inom HV så har jag en fråga.. Får man ta med sig vapnet till en skjutbana och skjuta där? på fritiden altså eller är det enbart på försvarets skjutbanor och med övnings ledare som man får slipa på sitt skjutande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Hmm.. men tanke på allt skjutande som sker till höger och vänster inom HV så har jag en fråga.. Får man ta med sig vapnet till en skjutbana och skjuta där? på fritiden altså eller är det enbart på försvarets skjutbanor och med övnings ledare som man får slipa på sitt skjutande? Enbart på av Försvarsmakten godkända skjutbanor och med behörig militär skjutledare vid tillfälle godkänt av utbildningsgruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Hmm.. men tanke på allt skjutande som sker till höger och vänster inom HV så har jag en fråga.. Får man ta med sig vapnet till en skjutbana och skjuta där? på fritiden altså eller är det enbart på försvarets skjutbanor och med övnings ledare som man får slipa på sitt skjutande? Ska du skrika pang då? Du får INTE förvara ammnution hemma osv.. Och med det så är förutsättningarna rätt små att skjuta? OM du har civil ammnution och vapenlicens för den så får den ammnutionen INTE användas i AK4. Samt att det SKALL alltid finnas skjutledare, sjukvårdsberedskap osv då det är militärt skytte. Det går alltid att lösa fler övningstillfällen om man har skjutledare och frågar utbildningsgruppen snällt om extra ammnution, en krånglig sak kan vara bokning av skjutbana... Det sker nog lite överallt, tyvärr bara lite dålig uppslutning samt dåligt med info ut till dom som skulle vilja komma på en sådan sak... För annars skulle man inte se att det är flertal som frågar efter det rätt ofta.. Men jag tror att det finns fler trådar kring det här nånstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 uppdatering av nyheten NA Soldaten är medlem i en insatspluton, han kommer någon av de närmaste dagarna lämna in all utrustning samt "säga upp" sig som hemvärnsman på egen begäran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Hmm.. men tanke på allt skjutande som sker till höger och vänster inom HV så har jag en fråga.. Får man ta med sig vapnet till en skjutbana och skjuta där? på fritiden altså eller är det enbart på försvarets skjutbanor och med övnings ledare som man får slipa på sitt skjutande? Enbart på av Försvarsmakten godkända skjutbanor och med behörig militär skjutledare vid tillfälle godkänt av utbildningsgruppen. Uppfatat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Here we go again. Den här gången var det ju dock TYVÄRR en aktiv hemvärnsman. Lite jobbigt för de få som gör skit för oss 35000 andra. Samtidigt kanske de som är seriösa skulle sluta gnälla så över de onda journalisterna som skriver om när folk som är beväpnade för att trygga territoriet i ofred går loss på grannar och sig själva med ett vapen som är exceptionellt kraftigt. Ingen seriös Hvman kan ju tycka att priset är värt att betala! Varför skall vi ha vapen hemma i den här utsträckningen när man inte kan garantera säkerheten i förvaring och hantering? Jag tycker att det är bra att sådant här kommer ut när det händer, det är nog bra för organisationen att få upp ögonen för det som händer mellan övningarna också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Personligen har jag inga problem med att ha AK4 i kassun (tills jag lämnat in, då bryr jag mig föga), då alla i min pluton har sina inlåsta. Vi har så nära till förrådet att det är hugget som stugget. SÅ ofta övar vi inte med vapen att det är ett logistikproblem att hämta ut dem. Vad jag menade med skit för oss andra är den allmänna bilden av HV. Vilt skjutande är liite allvarligare än de foton som diskuteras i annan tråd anser jag. Liiite allvarligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 tycker alla som har möjligheten skall låsa in sina vapen i kasun, varför ha den hemma??? Hotbilden idag är inte sådan att man behöver förvara sin AK4 i garderoben, detta är min menning iaf...... sen slipper man att centralförvara nycklarna om alla AK4 är inlåsta i kassun, för vad har man då får nytta av ett vapenlås när den står i en betongklump? Sen i detta fallet hur lätt är det inte att falla för grupptrycket inkl alkoholhaltiga drycker i blodet och polarna frågar efter alla artiklar de läst frågar "hur låter det? Är det fräckt osv....." Detta är då en tanke från min sida så jag säger inte att det är så!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Om man nu som jag bor i stockholm så borde man ju kunna förvara vapnet i kassun, men iom att det måste vara en larmad kassun, så blir det problem. Jag tillhör Huddinge just nu, vi övar oftast på HVSS och den närmaste larmade kasunen ligger inne på LG. Det skulle ställa krav på våran KVM att han skulle ca 2 timmar innan utsatt tid för samling skulle bege sig ut till LG för att hämta ut vapen och AM. Inga problem tycker man, men får du transportera vapen och AM i samma transport när vapnet inte är buret? Ok nu för tiden så finns det vapenlås, men har reglementet hunnit med i utvecklingen? Det torde vara enklare att KVM hämtar AM och enskild soldat tar med sitt personliga EHV ( patronlåsnyckeln förvaras hos Komp C ). Det här är mer tänkt som en fråga (läs: jag är osäker på hur det funkar nu för tiden ) och inte en lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv101 Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Om man nu som jag bor i stockholm så borde man ju kunna förvara vapnet i kassun, men iom att det måste vara en larmad kassun, så blir det problem. Jag tillhör Huddinge just nu, vi övar oftast på HVSS och den närmaste larmade kasunen ligger inne på LG. Det skulle ställa krav på våran KVM att han skulle ca 2 timmar innan utsatt tid för samling skulle bege sig ut till LG för att hämta ut vapen och AM. Inga problem tycker man, men får du transportera vapen och AM i samma transport när vapnet inte är buret? Ok nu för tiden så finns det vapenlås, men har reglementet hunnit med i utvecklingen? Det torde vara enklare att KVM hämtar AM och enskild soldat tar med sitt personliga EHV ( patronlåsnyckeln förvaras hos Komp C ). Det här är mer tänkt som en fråga (läs: jag är osäker på hur det funkar nu för tiden ) och inte en lösning. Svar: Din KVM får bara transportera sitt vapen i bilen samt ev. medhjälpares vapen om denne följer med. Vapen transporter ska vara skyddade och samordnas med MarkBevakningsCentralen MBC. Så det är inte alltid så enkelt att hämta vapen om dessa ska förvaras på en annan ort än där man ska öva. Vad gällande Am till Ak'n så kan det inte vara så svårt att få tag i denna efter som många är jägare och har vapen i kaliber 308 vilket alla vet passar i vapnet. Metro har en artikel idag om denna skjutning: Metro samt att man i denna artikel har radat upp en massa incidenter under 2007 och 2006 där soldater har varit inblandade, och det känns ju inte så muntert att se denna lista över vad som har hänt. Personligen så börjar jag känna mig lite trött på allt detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 12, 2007 Forumsledning Report Share Posted July 12, 2007 Diskussion om "varför vapen hemma" finns i flertalet andra trådar. Använd dom för det ändamålet. /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moodo Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Här kommer en liten bump... För egen del så kan jag bara säga att anledningen till att jag förvarar mitt vapen hemma är helt enkelt därför att jag varken har tid eller råd att köra fyra mil för att hämta vapnet, köra fyra mil tillbaka till övningen, köra fyra mil och lämna vapnet och återigen köra de fyra milen hem. Det finns nämligen ingen vapenkasun i Västerås, annars hade jag mer än gärna lämnat in det för förvaring. Jag har dock inga som helst problem med att lämna in nyckeln på kompaniet om det kommer att ställas krav på det, jag ska ju ändå dit innan varje övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Här kommer en liten bump... För egen del så kan jag bara säga att anledningen till att jag förvarar mitt vapen hemma är helt enkelt därför att jag varken har tid eller råd att köra fyra mil för att hämta vapnet, köra fyra mil tillbaka till övningen, köra fyra mil och lämna vapnet och återigen köra de fyra milen hem. Det finns nämligen ingen vapenkasun i Västerås, annars hade jag mer än gärna lämnat in det för förvaring. Jag har dock inga som helst problem med att lämna in nyckeln på kompaniet om det kommer att ställas krav på det, jag ska ju ändå dit innan varje övning. Det är nog inte fråga om att du har råd i detta fallet då du skall få ersättning för dina körmil. Däremot kostar dessa körmil en hel del och de dras på övningsbudgeten. Man får med andra ord mindre pang för pengarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Diskussion om "varför vapen hemma" finns i flertalet andra trådar. Använd dom för det ändamålet. /BlåGul Jag citerar det senaste inlägget innan dagens två. Inga mer diskussioner angående vapenförvaring i denna tråden. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sisu Fräkne Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Ville överraska sin polare... Kan nog vara en bra ide att låsa in vapnen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 (edited) Hahaha lite roligt nästan Men hur fan kan man ens komma på tanken? Minst sagt korkat Jag skulle i alla fall bli glad om någon väckte mig med en sån salut på min födelsedag, lite annat än ja må han leva och tårta på sängen Men som du säger, kanske lika bra att låsa in vapnen. Och vissa personer också Undrar hur han tänkte Edited September 18, 2007 by Cesium Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sisu Fräkne Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Hahaha lite roligt nästan Men hur fan kan man ens komma på tanken? Minst sagt korkat Jag skulle i alla fall bli glad om någon väckte mig med en sån salut på min födelsedag, lite annat än ja må han leva och tårta på sängen Hehe, jo det é sant iförsig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E-Sign Andersson Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 "- Nej, han var spiknykter. Han är en väldigt seriös hemvärnsman." Roligt formulerad mening Nog för att man skulle bli glad av lite pang på bemärkelsedagen så var det nog inte så genomtänkt. Värre var det när min far och hans kamrater skulle fylla 40, då sprängde de med dynamit utanför varandras så det smällde fönster, det var tider det! Och så var det på landet vilket kanske är en förutsättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 (edited) För bara några år sen hade detta inte varit brott mot någon lag, men förmodligen försvarets regler dock. Urlöjligt av poliserna som efter insikt om nykterhet och ärende ändå väljer att arrestera och beslagta. Dåligt och ett utmärkt exempel på varför man inte skall ha allmängiltiga lagar som vi fått så många av nu. Lagarna är avsedda att kunna användas mot uppenbart bus. Men slutar med att enskild polisman avgör hur han vill göra från fall till fall, och som detta exempel visar så används det fel. Löjligt, mycket löjligt och ett bra exempel på hur idiotiska vapenlagarna nu är och hur ogenomtänkt det är att ge poliser lagar som de kan använda frikostigt. Ogillar särskilt lagen där man numera kan kroppsvisitera vem som helst om man som polisman tycker det finns anledning att misstänka att en person kan ha med sig sprayburk. Går bra att använda när som helst, ser nån rik ut, korppsvistera med denna lag, man kanske hittar svarta pengar. Ser nån för vältränad ut, kroppsvistera med denna lag, du kanske hittar doping, eller nån kniv, såna där hårdingar har säkert ofta kniv. Ser nån MÖP´ig ut, låtsas att du tror han skall klottra, kroppsvisitera möp packet, nåt olagligt kanske man kan fälla tönten för. Nej, bedrövligt med såna här lagar. Edited September 18, 2007 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 (edited) Nja PAL - jag håller inte riktigt med dig. Vad var fel med att Polisen beslagtog vapnet och upprättade en ANMÄLAN om brott mot vapenlagen och ofredande, det står inte i artikeln att Hv-mannen blev arresterad. Nu vet vi inte hur det såg ut runt omkring huset - var det landsbyggd, storstad, villaområde m.m.??? Hur riktade skytten sitt vapen - en Ak har väll en Dmax på ca 4500 m - var landade de 60 kulorna? Hade skytten något kulfång som han skjöt mot???? Hur visste skytten att han inte riskerade att vådaskjuta någon???? 60 - skott = 3 magasin - automat eller punkteld? Måste ju i alla fall ha tagit ett antal sekunder att bränna iväg dessa... SÄKERHETEN FÖR TREDJE PERSON??????????????? Nej - helt oaccepterat beteende från skytten sida. I.o.m. att han var spiknykter enligt Polisen gör ju detta bara "värre" (först mig rätt nu). Om polisen släppt detta borde det väll vara snudd på tjänstefel - eller vad säger någon mera juridiskt bevandrad person???? OK att man har hört talas om att folk har bränt av två hagelskott vid 40 års firande men 60 Ak-skott - suck.... (Ändrat Vmax till Dmax...) Edited September 18, 2007 by LtLag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Då var det dags igen. Det är i alla fall bra att de olämpliga bekänner färg innan de hinner begå "riktiga" illdåd. De sorterar så att säga ut sig själva efter hand. Man kan undra hur man är funtad när man gör sånt här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Ska man spekulera får man nog anta att det var lösplugg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts