Jump to content

Hv = värdelös... eller what?

Recommended Posts

Läste igenom gamla trådar och där kom Fk Satan med ett bra inlägg...

Något i stil med "-Bara för att man går med i Hv så är man värdelös!"

What say U? Yrkesfolk i gröna kläder... är vi sk-t? Vartåt barkar utb? Vad kan vi i Hv göra? vad bör vi ändra på? Vad kan ni göra? Deltagarantalet sjunker...

• Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Läste igenom gamla trådar och där kom Fk Satan med ett bra inlägg...

Något i stil med "-Bara för att man går med i Hv så är man värdelös!"

What say U? Yrkesfolk i gröna kläder... är vi sk-t? Vartåt barkar utb? Vad kan vi i Hv göra? vad bör vi ändra på? Vad kan ni göra? Deltagarantalet sjunker...

Ja vi blir väl inte sämmre för att vi har muckat eller ?

Tror att de gäller att "internt" sälja att saker o ting har förändrats sedan 1945, tex föra upp det på intsök lapparna att det är en merit att man uppehållt sin kunskaper i hv sedan muck, likaså bör Försvarsutbildarnas kurser räknas och finnas som kryssalternativ.

RikshvC gjorde ett bra försök under funktionsövningen i Sthlm, han höll 3 st föredrag för högkvarterets personal, men även där var intresset tyvärr lågt, tror vi hade 26 lyssnade på 3 dagar, de är väldigt svagt.

Dock fick vi många intressediskusioner utanför matsalen, ja en del trodde till o med att vi var "markussoldater" trotts endast tilldelad utrustning, så där ser vi hur informerade de är.

Nä mer samarbete med förbanden och deras övningar tror ja är en framgångsfaktor, yoff måste se va vi kan för att ändra sin uppfattning.

Och tyvärr är det väl så att då kan INTE alla vara lucia ! :happy:

Guest Triggerpuller
Och tyvärr är det väl så att då kan INTE alla vara lucia ! :happy:

Vilket i klartext betyder?

Edited by Triggerpuller

tja, den första bilden civilisterna får när de hör "HV" är just bilden av Gris-Karlsson i Knäckebrödhult med mössan käckt på svaj och mausern på axeln.

se bara tråden om bilden av HVHv.se.

att sedan kvalitén på enskilda soldater bitvis är skrämmande låg gör inte saken bättre. skrämmande att mina skattepengar skall användas till detta!

sedan finns det givetvis motsatsen också med klockrena killar/tjejer.

att ange erfarenheter av HV/FBU vid ansökning till int. tjänst borde bli mer meriterande, bör dock styrkas med någon form av rekommendation av YOFF/ROFF på Utb-grupp/motsv för att undvika "kompis-rekommendationer".

Kan inte svara på FBU-biten men känns tveksammt att man kan rekommendera någon efter efter en veckas utbildning på ex utländska vapen till skytte-tjänst. Men som stabs-ass/motsv borde vara meriterande efter en veckas utb i internationellt stabsarbete.

Börja kvalitétssäkra HV med skall krav. Vem som helst kan äta bulle och dricka kaffe i 20 timmar på ett år.

Öka övningstiden VÄSENTLIGT! 20/30/60/80 timmar är för lite!

Sluta öva med förutsättningen "ryssen har anfallit" utan inrikta mot "strid i fredstid" med ROE etc vilket känns som ett mer realistiskt scenario. Som dessutom blir en viktig förberedelse inför ev int. tjänst!

Som stolpskottet säger så borde ju prio ett vara att tvätta bort gubb- och töntstämpeln. Med den kvar blir det svårt att locka till sig alla rätta männsikor.

Sen måste det ju tuffas till lite. Mer timmar per år, tuffare fyskrav och krav på att man gjort GU i den befattning man vill ha inom HV.

....krav på att man gjort GU i den befattning man vill ha inom HV.

faller lite på att HV inte har något LV, Pansar, etc listan kan göras lång och därför hämmas rekrytering till HV pga de flesta inte utbildas till insats/bevakning/skyttesoldater under värnplikten.

finns engagemanget kan man "omskola" sig utan större problem. numera har alla så mycket GSU att det inte är några större problem!

Som stolpskottet säger så borde ju prio ett vara att tvätta bort gubb- och töntstämpeln. Med den kvar blir det svårt att locka till sig alla rätta männsikor.

Sen måste det ju tuffas till lite. Mer timmar per år, tuffare fyskrav och krav på att man gjort GU i den befattning man vill ha inom HV.

...vilket betyder att jag skulle göra vadå ? Var på meterologiavdelningen på F7, det jag gjorde/lärde mig där kan bli lite svårt att tillämpa inom HV, men jag tror lik förbannat att jag gör nytta "i ledet"

Guest Triggerpuller
Intresse är räcker en bit, men utbildning och erfarenhet behövs för att nå ännu längre. Dvs isbrytarkockar kan bli bra skyttesluskar, men mekskyttesoldater blir (är) en bättre sådan fortare.

Tack för dina ansträngningar. Dock skulle jag nog behöva ett mer utförligt svar samt en tydligare beskrivning vad kontentan av denna i mina ögon rätt förrvirrande catchphrase egentligen är.

Guest Triggerpuller
Krav på att man gjort GU i den befattning man vill ha inom HV.

Tycker att folk har klargjort rätt fett att det skulle vara ett högst puckat krav...

På ett helt mekskyttekompani skulle bara hälften kunna gå med i Hv, grovt räknat. Här och nu gäller, inte då och där, dessutom spår jag att huvuddelen av soldaterna i framtiden kommer att bestå av 3-månaders. Vilken kategori faller de in under?

Intresse är räcker en bit, men utbildning och erfarenhet behövs för att nå ännu längre. Dvs isbrytarkockar kan bli bra skyttesluskar, men mekskyttesoldater blir (är) en bättre sådan fortare.

Tack för dina ansträngningar. Dock skulle jag nog behöva ett mer utförligt svar samt en tydligare beskrivning vad kontentan av denna i mina ögon rätt förrvirrande catchphrase egentligen är.

Vad ja menar med att alla inte kan vara lucia i rent PR syfte är just det som beskrivits tidigare.

Skall vi visa upp oss och sudda ut "stämpeln" måste de vi visar upp symbolisera huvuddelen av oss och vad vi står för.

Att skicka ut griskarlsson med uppknäppt vapenrock, orakad och med bössan på axeln i jägarklass funkar inte.

...vilket betyder att jag skulle göra vadå ? Var på meterologiavdelningen på F7, det jag gjorde/lärde mig där kan bli lite svårt att tillämpa inom HV, men jag tror lik förbannat att jag gör nytta "i ledet"

Ta inte det som personlig kritik för jag menar absolut inte dig personligen. Men för en vanlig soldat befattning i hemvärnet krävs det "bara" normalt folkvett. Vilket duger ganska bra för de flesta tjänsterna.

Hemvärnets stora problem är att det har lockat till sig en del personer som ligger långt under den nivån, Och Hemvärnets "kompisattityd" gör det svårt att omplacera /avpolletera dem. Tyvärr syns de personerna oftare än de som verkligen lyfter verksamheten.

NEJ "blackwidow" det räcker inte med "folkvett",

så vida man inte har soldf under kudden.

Att man kan ta en ubåtsmatros och med en intro utbildning tro att han skall bli skytte soldat.

Hvs stridsteknik är det gamla infanteriet. Enskild soldats strid i grunden under GSU räcker inte!!.

Nu utgår jag från att i nya termins systemet så blir detta bättre.

Detta bygger jag på mina observationer under 17 år inom hemvärnet.

Till och med när jag var ungdom insåg jag att kunskaperna var tidvis obefintliga.

När man fråga om var hemvärnsmannen gjort GU var det vanligen som förare bandvagn, kock, mekaniker mm. Det är dock troligt att detta problemet är något för skåne.

Längre uppåt landet har det ju varit tätare med infanteriregementen.

Skall man komma direkt in i verksamheten fungerar inte "on the jobb training".

Man kan inte hantera ett p-skott på ett säkert sätt efter en fem min lektion i FAP ;-)

Edited by FCR2

@FCR2

Jag anser att de flesta människorna har förmågan att lära sig att förstå och tillämpa den kunskap de får lära sig inom rimlig tid. Inte många människor föds till att vara helt obildbara.

Att klara av att hantera grundläggande militär material typ eldhandvapen, personlig utrustning, etc som är konstruerad enligt K.I.S.S principen är inte svårt. Däremot är det svårare, men inte omöjligt att klättra högre upp på kunskapstrappan när det gäller stridsteknik över GSU-nivån.

Och eftersom du använde en ubåtsmatros som exempel, Han har i sin tjänst mer komplicerad utrustning att lära sig hantera än en vanlig skyttesoldat. Min personliga gissning är att hans förmåga till att lära sig hantera utrustning, vapen, rutiner, etc är minst lika stor som en vanlig skyttesoldat.

Tror jag läste i soldf häromdan eller var det i AR2? ”I krig är endast det enkla möjligt.”

Skulle faktisk vara intressant att se hur Hemvärnet sett ut idag om det bara hade varit grundutbildade skyttesoldater som varit välkomna. Hur stort hade Hemvärnet varit då?

Vilken kunskapsbas hade funnits?

Hade Hemvärnet haft någon funktion förutom som fritidsförening för skyttesoldater eller haft förmågan till att göra annat än anfallsstrid?

Klargör för soldaterna, ända från den enskillda skyttesoldaten till rikshemvärnschefen VAD HV ska kunna och motivera det på ett vettigt sätt. Klargör också för BEHOVET av uppgifterna. Anpassa därefter utbildning och tidsuttag efter dessa uppgifter.

Individanpassa grundutbildningen, en nymuckad skyttesoldat behöver inte lika lång introutb. som en 3månaders utbildad dito. Rensa ut förbundsverksamheten och gör denna till en frivillig intresseorganisation som är fristående från KRIGSFÖRBANDET. Ställ höga krav på både de som rekryteras och de som varit med några år. Är man skogsmulle så kan man bli scout, är man med i HV ska man vara soldat, en modern soldat med allt vad det innebär.

Dessa "små" förändringar tillsammans med en hel del andra kan få upp både rekryteringen och motivationen att stanna kvar tror jag.

(---)

att ange erfarenheter av HV/FBU vid ansökning till int. tjänst borde bli mer meriterande, bör dock styrkas med någon form av rekommendation av YOFF/ROFF på Utb-grupp/motsv för att undvika "kompis-rekommendationer".

(---)

@Stolpskottet

Tror du inte att denna typ av problematik finns hos YOFF/ROFF? De är inte mer än människor de heller och har relationer till dem de utbildar. Det som skulle kunna funka däremot är om man tar in någon helt okänd för att göra en bedömning under säg tre övningar, efter MARTA modellen. Då kan man undvika "kompis-rekomendationer"

Rötägg och olämpliga personer finns i alla sammhällsklasser/ yrkesgrupper så varför skulle försvaret vara undantagen?

Har tidigare jobbat som hundförare och har sett hur några av polisens hundar som uppenbarligen var direkt olämplig att ha i tjänst efter förarprovet fick fortsätta att jobba trots att den bitit sig fast då figuranten stått stilla, med hänvisning till att det "kanske växer bort". Skulle en civil tjänstehund gjort samma sak skulle den ha fått munkorg. detta appropå kompisrelationer vid provtillfällen.

Däremot vet jag att det finns ett färdigt förslag i den riktningen hos HKV men hur länge det dröjer innan den sjösätts är däremot osäkert.

II63

(---)

(---)

@Stolpskottet

Tror du inte att denna typ av problematik finns hos YOFF/ROFF? De är inte mer än människor de heller och har relationer till dem de utbildar. Det som skulle kunna funka däremot är om man tar in någon helt okänd för att göra en bedömning under säg tre övningar, efter MARTA modellen. Då kan man undvika "kompis-rekomendationer"

Förtydligande/svar på II63s fråga:

Tanken med med min formulering var att belysa behovet av opartiskhet, och YOFF/ROFF är/har mer opartiskhet än knäckebröhults Kompanichef som ev skall rekommendera en soldat i kompaniet.

jag ristar inte i sten att detta på något sätt skulle vara just från den egna utb. gruppen utan någon YOFF/ROFF med flera års erfarenhet av trupputbildning och även gärna då erfarenhet av int. tjänst för en bedömmning!

jag ville lyfta "rekommendations-skrivandet" över komp/bat-nivå för att det skulle få någon trovärdighet överhuvudtaget!

att plocka in folk utifrån för att det hela skall få ännu mer trovärdighet låter som en bra idé och som bedömmer enl en fastställd modell.

nackdelen är att gris-karlsson kanske skärper till sig dessa övningar för att sedan dricka kaffe och äta bulle när "inspektören" inte är ute och bedömmer. bedömmningen bör ske i samråd med YOFF/ROFF på lokal utb. grupp som förhoppningsvis sett individen över en längre tidsperiod!

kan vi lägga ner disskussionen om hur bedömmningen skall se ut och enas om att bara behövs en standardiserad och opartisk bedömmning över hela landet och hur den ser ut är skit samma?

//rättade stavfel

Edited by stolpskottet

(---)

kan vi lägga ner disskussionen om hur bedömmningen skall se ut och enas om att bara behövs en standardiserad och opartisk bedömmning över hela landet och hur den ser ut är skit samma?

@Stolpskottet

OK vi lägger ner den disskutionen.

II63

Frågan är dock om det finns någon Seriös uppgift för hemvärnet numera...

HVs uppgift är ju trots allt Skydda, bevaka (även IP) med förlängning ta objekt, men behöver man det är ju syftet med HV redan borta.

HV känns mest för tillfället som något att mest fylla ut papprena med (Yeey vi har en stor armé på pappret), men seriösa uppgifter har den inte.

Hemvärnet har i alla fall fått detta till uppgift...

"Hemvärnet har också den här veckan fortsatt stödja räddningstjänsten efter de kraftiga regn som orsakat översvämningar på flera håll i södra Sverige." Källa: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=38000

"Hemvärnet inom Norra Smålandsgruppen är nu insatta i kampen mot översvämmningarna. Just nu är det personal från insatsplutonerna som är aktiva men även andra hemvärnsförband kommer att sättas in under helgen." Källa: http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...ws&id=37902

Och så vidare.

Den uppgiften är "seriös" nog, anser jag. Och frågar man människor i både Småland och Östergötland finns säkert en massa människor som är väldigt tacksamma att Hemvärnet finns och ställer upp.

"Något att fylla ut papprena med"... hmm...

Mina fem öre.

/Stocken

HVs uppgift är ju trots allt Skydda, bevaka (även IP) med förlängning ta objekt, men behöver man det är ju syftet med HV redan borta.

HV känns mest för tillfället som något att mest fylla ut papprena med (Yeey vi har en stor armé på pappret), men seriösa uppgifter har den inte.

Edited by Stocken

Lätt för en annan att säga, politikerna/Högkvarteret borde väl ta ett beslut MEN-

Eftersom alla inte gjort samma utbildning borde man inte fokusera att med dom nya köra 3 helger på raken (så tätt som möjligt, eller 2 veckor inkörning med betalt -önsketänkande ja vet) och gå igenom grunderna då? Dom flesta oavsett förband har väl ändå lite hum om hur det fungerar och skall ha gjort gröntjänst. För som det var förut så, så länge man måste köra framryckning i skog år ut och år in utan att det fastnar i huvet på folk är ju helt meningslöst! Skydda mot sabotageförband-jo ja tackar...

Många av er som diskuterar och verkar vara med verkar ju fortfarande ha mycket att förbättra.

Vet inte om detta hör hemma här men- Ni (alltså ni som varit med dom senaste 5-8 åren) som nu är med/har kontakter inom Hv, har/verkar det ha blivit någon förbättring dom senaste 8 åren eller är det lika sunkit? (alltså- samma övningar, Hobby-befäl som inte kan- meningslösa övningar utan syfte etc)

Och som Fu Dahlberg säger -Finns det någon seriös uppgift för Hv?

Lätt för en annan att säga, politikerna/Högkvarteret borde väl ta ett beslut

Vet inte om detta hör hemma här men- Ni (alltså ni som varit med dom senaste 5-8 åren) som nu är med/har kontakter inom Hv, har/verkar det ha blivit någon förbättring dom senaste 8 åren eller är det lika sunkit? (alltså- samma övningar, Hobby-befäl som inte kan- meningslösa övningar utan syfte etc)

Jag har varit med i hv i 15 år och det har blivit stor förändring de senaste 6-7 åren, sen ip kom in i bilden, och då till det bättre, innan dess var det mer fasta uppgifter och övningarna blev ju efter vilket objekt just mitt kompani hade då, var dessa en seriös uppgift?? övningarna nu, sista två åren har varit mest SIB, CP, vilket jag inte tycker är en seriös uppgift för hv hur roligt det än är och öva det.

Finns det någon seriös uppgift idag, finns det det för FM över huvud taget, mer än att vara en ryggdunkar styrka till Eu och Usa, vid den förra stora förvars nedläggningen på 20 talet så var ju anledningen bla att det inte blir fler krig, fanns inget hot, och många trodde väl på politikerna då också

Kanske blir det inte fler krig eller vänder det fort vad vet jag men om det då finns 35000 man som är igång så är det lättare att skruva upp volymen än om det inte finns några alls.

Edit: la till lite

Edited by "SSA" Gunny

Så här står det på Hemvärnets hemsida: http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=2900

"Hemvärnspersonal skall också kunna medverka i samhällets räddningstjänst." (Min fetmarkering)

/Stocken

Jo, men det ska väl alla mellan 16 och 64 oxå göra, finns väl lag för det?

@Gulo-Gulo

Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad av kvalitén och engagemanget hos YOFF/ROFF som bedriver utbildning med oss. (Fd I11 officerare)

Dels rent utbildningsmässigt samt övningsuppläggsmässigt.

Övningarna känns väldigt aktuella, ingen rysk luftlandsättning eller lätt bepansrat skyttekompani som rullar förbi i närheten av kompaniets grupperingsplats.

Utan mer åt "svensk trupp i utlandet retar upp terrorister som vill hämnas i sverige".

Ingen terrorist bekämpning utan att ha stöd av det i skyddslagen, strid i fred.

Vi upprättar en "kompani-camp" och löser patruller, ronderingar, vcp etc därifrån. Typ samma arbetsätt som US.

Kan bara svara för hur det ser ut på "mitt" insatskompani. Hur det ser ut på andra ställen vet jag inte.

@Fu Dahlberg

Det finns seriösa uppgifter för HV idag som pågår just nu, och det är inte av typen stöd till civila samhället.

@Twintip

Läs denna länk där har du ett exempel på hur det kan vara när man har med kvalificerat motstånd att göra. Visserligen lååångt utanför vad P-TOEM anger som dimentionerad hotbild men ändå, motståndet ska ju ses som kompetent. Försvarsstrid är ändå mycket enklare än vad anfallstrid är.

II63

för ca 2 år sedan genomförde ett sammansatt IP kompani bestående av 3 plutoner från örebro län 1 från värmland och en från dalarna, till vår hjälp de första 24 timmarna hade vi även hjälp av länets "piket" grupp (insatsgrupp). Vi var ganska många med andra ord. Mot oss hade vi MSS jägaravdelning som hade "hyrt" in oss som kvalificerat motstånd.

Vi hade ett antal objekt viktiga för vårt försvar i Sverige som var tvunget att finnas kvar (obs rent fiktiva objekt: gamla förråd, am, master etc). Vår fiende hade so uppdrag att i utlandet slå en sabotage fi, bestånde av ca så många som vi var för att underlätta andra förbands inmarsch i området etc etc. de visste att det var IP ur hemvärnet, att polisen var med etc.

Ändå fick de storstryk, inget skryt med de hade på utvärderingen ingen aning om hur bra vi faktsikt kunde vara, de undervärderade oss ganska rejält.

De hade dessutom tillgång till de flesta und källor vi har inom FM, signalspaning, UAV (dock ej realtid utan fasta över objekt) mfl. De var ca 35 st soldater, var var ca 130 st.

Var vi bättre än de flesta trodde? Ja det vara vi, tom bättre än vad vi själva trodde vi var.

En av övningsledarna för jägarna var dock inte så säker på att hans trupp skulle vinna.

Han (en major vid MSS) har utlandserfarenhet, erfarenhet att utbilda HV, jägare vid K3 mm mm. Han var den ända som trodde att vi skulle ta "hans soldater".

Att den allmänna uppfattningen är att HV är gamla gubbar och fikaraster måste vi som är med i hemvärnet jobba på att förbättra.

De uppgifter som förbanden på P4, P7, F21, K3 och alla andra regementen utbildar är faktiskt främst utbildade mot utlandsuppdrag, vem ska finnas på hemmaplan och det mot all förmodan skulle behövas?

Ja... Defenitivt.

Antingen går man mer mot USAs stil, men National Guard, där HV verkar som Mek.bat med allt vad det innebär i utrustning och träning (dyyyrt och tidskrävande)

Eller så den vägen jag alltid vill emot, MP. Finns mycket uppgifter för HVMP i fredstid, speciellt i de städer som har militär verksamhet. Även detta är tidskrävande (En MP-utb tar man inte på en helg. Den utb. som vaktchefer går ligger på 7 veckor, om jag minns rätt)

.....

Den uppgiften är "seriös" nog, anser jag. Och frågar man människor i både Småland och Östergötland finns säkert en massa människor som är väldigt tacksamma att Hemvärnet finns och ställer upp.

"Något att fylla ut papprena med"... hmm...

...

/Stocken

Ja, ställer upp när man ändå finns tillgängliga. Men inte som huvud, andra, tredje eller whatever uppgift att öva för.

Då räcker det med ett par utkvitterade stövlar och arbetshandskar (LÄTT förenklat). Du behöver inte en hel infanteriorganisation som Hv är.

Vad Hv skall ha för uppgift? p(TOEM) täcker väl det mesta och det är väl vad vi kan klara, om det hade brukats allvar med förbandsutbildningen, en röd tråd genom utbildningen och lite ökad tidskrav (min uppfattning i mitt närområde). Lite mer pengar hade inte skadat. Hade gjort stor skillnad för Hv.

Ibland kändes det dock som om man bara var en utfyllnad.