björk Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 Har sökt lite men inte hittat nåt som passar riktigt. Jag är antagen till ett beredskapsförband som rycker in nu i augusti, men jag fick idag reda på att jag är antagen på en universitetsutbildning. Så då uppstår en fråga: Kan man "reservera" sin universitetsplats för beredskapsutbildningen i ett halvår eller får man helt enkelt söka igen till våren? Att ta studieuppehåll under den eventuella insatsen som kan komma innebär inga problem, men hur är det egentligen under utbildningen? Jag vet att man kan få tjänstledigt för utlandstjänst, men det är ju inte riktigt samma sak. /Björk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rimshot Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 Har sökt lite men inte hittat nåt som passar riktigt. Jag är antagen till ett beredskapsförband som rycker in nu i augusti, men jag fick idag reda på att jag är antagen på en universitetsutbildning. Så då uppstår en fråga: Kan man "reservera" sin universitetsplats för beredskapsutbildningen i ett halvår eller får man helt enkelt söka igen till våren? Att ta studieuppehåll under den eventuella insatsen som kan komma innebär inga problem, men hur är det egentligen under utbildningen? Jag vet att man kan få tjänstledigt för utlandstjänst, men det är ju inte riktigt samma sak. /Björk Jag vet inte om det hjälper dig men jag kan meddela att jag fått studieuppehåll med garanterad plats när jag är klar med NBG. Dock så gick jag redan på ett universitetetsprogram, vet inte riktigt om man kan göra på liknande sätt om man hade tänkt börja plugga nu till hösten (det gick ju då man skulle göra lumpen). Har en kamrat som är i samma sits som dig, han "forskar" i detta för tillfället, jag återkommer om han lyckas få svar på frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ekkebe Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 Har sökt lite men inte hittat nåt som passar riktigt. Jag är antagen till ett beredskapsförband som rycker in nu i augusti, men jag fick idag reda på att jag är antagen på en universitetsutbildning. Så då uppstår en fråga: Kan man "reservera" sin universitetsplats för beredskapsutbildningen i ett halvår eller får man helt enkelt söka igen till våren? Att ta studieuppehåll under den eventuella insatsen som kan komma innebär inga problem, men hur är det egentligen under utbildningen? Jag vet att man kan få tjänstledigt för utlandstjänst, men det är ju inte riktigt samma sak. /Björk Det beror egentligen på om anställningen vid beredskapsförbandet gäller under värnpliktslagen (som ju är fallet för vpl och US). Om inte så finns alternativet att man kontaktar universitetet och har man tur och en hygglig kurssekreterare går allt att fixa. Det bästa kan då vara att man får ett regelrätt uppskov. Men det är inte säkert att det alltid är praktiskt möjligt vid programstudier. Annars kan det gå att lösa så att man skriver in sig på kursen/programet och därefter omedelbart begär studieuppehåll (observera att detta skall kommuniceras med skolan - man vill inte bara hoppas på att det går). Alla är berättigade till studieuppehåll under sex månader, det kan dock bli så att du, när du sedan anslutar dina studier, anses ha förbrukat den buffert på sex månader som finns innan återbetalningarna börjar. Dvs. att du direkt efter examen tvingas börja dina återbetalningar - oavsett om du fått anställning eller inte. Annars är väl frågan vad som hindrar dig från att söka samma utbildning igen senare om det nu är beredskapsförbandet du känner dig mest motiverad till just nu. Har du kommit in en gång lär du säkert göra det igen. Men har du haft svårt att komma in, från en dålig reservplats exempelvis, så bör du kanske undersöka vilka möjligheter som finns. Alternativt överväga att hoppa platsen på förbandet. En bra civil utbildning kan mycket väl leda till ännu bättre befattning i framtiden - om det är det man siktar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rill3e Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 Jag skulle vilja också ha klarhet i det där....om jag nu mot förmodan skulle komma in på polisen i januari. Vet att polishögskolan ger uppskov för utlandstjänst men beredskap är det samma sak?? teoretiskt borde det vara det tycker jag.... Vi kommer få åka 2 gånger gissade våra chefer och då? aja Det är väl det gamla vanliga ringa men ingen kan svara för ingen vet skillnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 Inte helt 100 på vad det gäller studier men arbete gäller det ej. NBG ses som ett annat jobb och arbetsgivaren behöver inte ge tjänstledigt för detta enligt lag. Torde vara likadant med studier. Vet dock folk som fått skjuta upp phs för ia06 med en termin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björk Posted July 10, 2007 Author Report Share Posted July 10, 2007 Inte helt 100 på vad det gäller studier men arbete gäller det ej. NBG ses som ett annat jobb och arbetsgivaren behöver inte ge tjänstledigt för detta enligt lag. Torde vara likadant med studier. Vet dock folk som fått skjuta upp phs för ia06 med en termin. Angående detta så fick jag ett brev från FM idag och jag anställs enligt "Försvarsmaktsavtal om villkor vid tjänsgöring i utlandsstyrkan" och inte Beredskapsavtalet...om det kan spela någon roll. Kan ju för övrigt nämna att det är R30 som gäller, inte NBG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 Hur lång är utbildningen då? Kanske inte ens behöver ett uppehåll utan bara missar nån inledande vecka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björk Posted July 10, 2007 Author Report Share Posted July 10, 2007 Hur lång är utbildningen då? Kanske inte ens behöver ett uppehåll utan bara missar nån inledande vecka? Nja, utbildningen håller på till slutet av oktober så det funkar ju inte riktigt...Får helt enkelt kontakta studievägledaren på skolan och se om den har någon åsikt om det hela! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 Inte helt 100 på vad det gäller studier men arbete gäller det ej. NBG ses som ett annat jobb och arbetsgivaren behöver inte ge tjänstledigt för detta enligt lag. Torde vara likadant med studier. Vet dock folk som fått skjuta upp phs för ia06 med en termin. Angående detta så fick jag ett brev från FM idag och jag anställs enligt "Försvarsmaktsavtal om villkor vid tjänsgöring i utlandsstyrkan" och inte Beredskapsavtalet...om det kan spela någon roll. Kan ju för övrigt nämna att det är R30 som gäller, inte NBG. Kikar man på http://www.mil.se/int finns följande att hitta: Utbildningperioden - tredje terminenDu anställs i Försvarsmakten från och med 1 juli 2007. Anställningstiden inleds med en semesterperiod. I augusti rycker du sedan in för att genomföra utbildningen, den så kallade tredje terminen. I flygvapnet anställs du från 1 januari 2007 och påbörjar utbildningen senare samma månad. För dig som har genomfört de första två terminerna inom ramen för vänpliktsutbildningen är detta en tredje termin, inriktad på internationell verksamhet. För dig som gjort värnplikten tidigare är detta en extra utbildningsperiod inför internationell insats. Utbildning och beredskapPersonal i Nordic Battlegroup är anställda under utbildnings- och beredskapsperioden. Det innebär att förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare regleras genom svensk arbetslagstiftning och kollektivavtal UtlandstjänstgöringVid en eventuell utlandstjänstgöring får personalen en särskild anställning i Försvarsmaktens utlandsstyrka och villkoren i den anställningen regleras i "Försvarsmaktsavtal om villkor vid tjänstgöring i utlandsstyrkan". Personalen får en fastställd befattningslön och är inte arbetstidsreglerade. Utöver lön tillkommer ett antal tillägg/förmåner. Meddela arbetsgivarenTjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Det innebär att du har rätt till tjänstledighet och att du inte kan avskedas från ditt arbete på grund av att du har antagits till utlandstjänstgöring. Källor: Anställningsvilkor Utlandsstyrkan Personal i Nordic Battlegroup Din anställning i Nordic Battlegroup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 jag har för mig iaf på vissa högskolor och universitet att om man har blivit antagen på ett program kan kräva något slags uppskov, dvs att man är garanterad att börja studera första året ett år efter att man blivit antagen. Kan vara olika policy på olika skolor eller program då vissa inte har problem med att fylla platser och tvärt om. mitt råd är att kontakta studievägledare eller programansvarig på gällande utbildning för att få klarhet i vad som just gäller på den skolan/utbildningen. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 Jag rekommenderar att du tar kontakt med lärosätet och hör med dem. Jag vet inte om det finns centrala regler eller om de är lokala, men till slut är det enskilda personer som fattar beslutet och de vet vilka möjliga väger som finns. Jag försökte själv få uppehåll när jag var student men det fungerade inte på grund av att programmet ändrades till året efter. Annars hade det inte varit några problem. Jag tror inte ens att man behöver uppge ett skäl för att ta studieuppehåll. Men min erfarenhet är att bara man skriver in sig så kan man ta "ledigt" utan att förlora platsen detta gäller både kurs och program. Om det inte är så att utbildningen ändras till året efter. Och om man tar ledigt skall man även säga det till CSN annars kan det bli tråkiga betalingskrav. /Min erfarenhet efter 12 år i efter gymnasial verksamhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts