Robbis Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 (edited) Jag undrar bara vilket divisionsmärke Ni tycker är snyggast i Svenska Flygvapnet? (nedlagd eller exicterande division) (Den jag tycker kommer snart upp här på bild.... ska bara se till så jag får till det med den servern kortet ska ligga på ) nu fick jag till det med bilden Edited July 8, 2007 by Robbis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 En bra source Peters Flygsidor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted July 8, 2007 Author Report Share Posted July 8, 2007 En bra source Peters Flygsidor Japp, på den sidan finns det en massa matnyttig information på. Finns många div märken där som man skulle vilja ha i sin samling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 "Air support command" är klart snyggast anser jag. Men man kan ju undra varför texten på dekalen är på engelska. Någon som vet? /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 finns många sjysst märken... Tragiskt o se att våra FV inte är i samma prakt som för =( R.I.P - F10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 F21 1 Komp http://home.swipnet.se/peters_flygsidor/images/Urban_Rod.jpg Klart snyggast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 (edited) "Air support command" är klart snyggast anser jag. Men man kan ju undra varför texten på dekalen är på engelska. Någon som vet? F 13M = fd F 3 vilket även syns på C:et. Det som fanns på F 13M var Målflygdivisionen (också ett snyggt märke) och signalspaningen. Det är möjligt att det även fanns något mer och de små flygplanssymbolerna på märket påminner om DC-3 (Tp 79), som ju fanns i tjänst till 1984. Min gissning är att det antingen är en transportflygenhet (Tp 79) eller signalspaning (Tp 85). Edited July 9, 2007 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 http://home.swipnet.se/peters_flygsidor/images/Urban_Rod.jpg Akuu stakki=controling the battlefield? Betyder väl det om jag vet rätt. Tycker annas f10 är snyggast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 http://home.swipnet.se/peters_flygsidor/images/Urban_Rod.jpg Akuu stakki=controling the battlefield? Betyder väl det om jag vet rätt. Tycker annas f10 är snyggast. Akktu Stakki är samiska har betydelsen "ensam varg". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 (edited) "Air support command" är klart snyggast anser jag. Men man kan ju undra varför texten på dekalen är på engelska. Någon som vet? F 13M = fd F 3 vilket även syns på C:et. Det som fanns på F 13M var Målflygdivisionen (också ett snyggt märke) och signalspaningen. Det är möjligt att det även fanns något mer och de små flygplanssymbolerna på märket påminner om DC-3 (Tp 79), som ju fanns i tjänst till 1984. Min gissning är att det antingen är en transportflygenhet (Tp 79) eller signalspaning (Tp 85). Emblemet är från den tiden då det på F13M flögs med en Transportdivision bestående av TP83 pembroke (vilken jag faktiskt har åkt i dock inte ben äkta svensk kärra men ändå) TP79 C47 Doglas Dakota (AKA DC 3) samt TP 85 Caravelle På den tiden hade vi faktiskt 2 TP divisioner eftersom det samtidigt fanns en TP84 division i Såtenäs Eftersom en sådan division på den tiden var det mest internaionella vi hade så var det nog därför den var på engelska. En av mina favoriter Subvenimus om jag inte missminner mig så betyder det "vi komma till undsättning" Tycker dock det runda märket som kom i slutet av 80 talet faktiskt är snyggare. Märket kom till eftersom någon tråkmåns sa att alla FV div emblem skulle vara runda. Sedan.. Gillar jag denna med Från F5 och deras om jag inte missminner mig (gör jag det så kan säkert någon här korrigera mig) 5 Division Om jag fortf har rätt för mig så hade den hand om att "Skola" om civila pioter till flygförare på SK60 (ev som lätt attack spaning) Finns det någon hyfsad kompltt sida med alla GFU kullars egna märken?? De gjorde väl en badge för varje kull om jag inte missminner mig. Edited July 9, 2007 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Undrar om märken godkännes från tidigare Marin- resp. Arméflyget..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 (edited) Har alltid gillat den där stiliserade örnen som tittar ner från sitt moln med sin kikare! Edit: Stal bilden och länkade om. Ville inte leech:a från Peters flygsidor... Edited July 9, 2007 by Flak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 (edited) Är det där en mygga med kanon och bomb?! Fin, rolig... förstår inte logiken, en (an)fallande björn? Edited July 9, 2007 by daddlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Jag måste nog rösta på snobben.. Fullständigt iskallt märke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Rätt i det . Signalspanings-Caravellen (RIP) var ju "på sin tid" baserad på ärevördiga Malmen. Medan transportflyget med sina åtta Herculesplan ju sedan ett antal år håller till på F7. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Olle Blå för i helskotta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Mest för det fantastiska valspråket "Mad ger styrka" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Akuu stakki=controling the battlefield? Betyder väl det om jag vet rätt.Tycker annas f10 är snyggast. Akktu Stakki är samiska har betydelsen "ensam varg". Jepp precis...Ensam Varg.. Gjorde fel, var inte 1Komp dom hade ett annat märke det var 1 Div. Och det var Spanings division. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Fin, rolig... förstår inte logiken, en (an)fallande björn? Återigen på halvsvag is.... Men någonstans i skallen far det fram att 1 Eskadern (ÖB:s klubba som ledde Attackflyget) hade en ledningcentral eller liknande som kallades björnen.... MEN DET ÄR SOM SAGT MYCKET TUNN IS NU.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Återigen på halvsvag is.... Men någonstans i skallen far det fram att 1 Eskadern (ÖB:s klubba som ledde Attackflyget) hade en ledningcentral eller liknande som kallades björnen.... MEN DET ÄR SOM SAGT MYCKET TUNN IS NU.... Gamla ledningscentraler kan jag inte så många, men det finns i alla fall en idag som heter Björnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted July 9, 2007 Author Report Share Posted July 9, 2007 (edited) Undrar om märken godkännes från tidigare Marin- resp. Arméflyget..? ja varför inte... det är ju en flygande division så... shoot Återigen på halvsvag is.... Men någonstans i skallen far det fram att 1 Eskadern (ÖB:s klubba som ledde Attackflyget) hade en ledningcentral eller liknande som kallades björnen.... MEN DET ÄR SOM SAGT MYCKET TUNN IS NU.... Gamla ledningscentraler kan jag inte så många, men det finns i alla fall en idag som heter Björnen. jag ska snart träffa en pilot som jobbat på F6, kan höra med honom om han har någon info om detta. Edited July 10, 2007 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 jag ska snart träffa en pilot som jobbat på F6, kan höra med honom om han har någon info om detta. Ja, ledningsplatsen för E1 kallades för Björn. Enligt traditionen ska det komma ifrån Björn Bjuggren som var mannen som införde attacken i Flygvapnet. Det är dock inte en FAR-signal vilket Björnen är. Varken dagens eller gårdagens Björnen har något med E1 att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 10, 2007 Report Share Posted July 10, 2007 jag ska snart träffa en pilot som jobbat på F6, kan höra med honom om han har någon info om detta. Ja, ledningsplatsen för E1 kallades för Björn. Enligt traditionen ska det komma ifrån Björn Bjuggren som var mannen som införde attacken i Flygvapnet. Det är dock inte en FAR-signal vilket Björnen är. Varken dagens eller gårdagens Björnen har något med E1 att göra. Då var i alla fall isen inte helt genoruten..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted July 10, 2007 Author Report Share Posted July 10, 2007 (edited) Finns det någon hyfsad kompltt sida med alla GFU kullars egna märken?? De gjorde väl en badge för varje kull om jag inte missminner mig. Ja det vore en trevlig sida att dregla över. Själv så "äger" jag bara ett GFUmärke från kullen 951 och den kan ses uppe i övre högra hörnet http://www.liftare.nu/gallery/v/robban/fly...ld+002.jpg.html Edited July 11, 2007 by The Swede Onödig textmassa samt bilder borttagna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk_Djerf Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 En bra source Peters Flygsidor Helt klart F10 Första Division, spöket, det vinner med hästlängder. Även valspråket bör ju alla följa! "The show must go on" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Jag gillar valspråket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 (edited) Håller med tidigare inlägg om Urban Röd/Akktu Stakki - ensamvarg, mycket för att det säger vad divisionens uppgift var när märket togs fram: spaning! Gäller även detta som är en fullträff och som också talar om vad divisionen pysslade med - nattjakt: Adam Blå/2.div/F1 Edit: ändrat till rätt divisions-nuffra! Edited July 18, 2007 by Göta Lejon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts