Jump to content

Snyggaste Svenska flygande divisionsmärket?

Robbis

Recommended Posts

Jag undrar bara vilket divisionsmärke Ni tycker är snyggast i Svenska Flygvapnet?

(nedlagd eller exicterande division)

(Den jag tycker kommer snart upp här på bild.... ska bara se till så jag får till det med den servern kortet ska ligga på :lala: )

nu fick jag till det med bilden :clap:

F4_2div.jpg

Edited by Robbis

"Air support command" är klart snyggast anser jag. Men man kan ju undra varför texten på dekalen är på engelska. Någon som vet?

F 13M = fd F 3 vilket även syns på C:et. Det som fanns på F 13M var Målflygdivisionen (också ett snyggt märke) och signalspaningen. Det är möjligt att det även fanns något mer och de små flygplanssymbolerna på märket påminner om DC-3 (Tp 79), som ju fanns i tjänst till 1984. Min gissning är att det antingen är en transportflygenhet (Tp 79) eller signalspaning (Tp 85).

Edited by 106

"Air support command" är klart snyggast anser jag. Men man kan ju undra varför texten på dekalen är på engelska. Någon som vet?

F 13M = fd F 3 vilket även syns på C:et. Det som fanns på F 13M var Målflygdivisionen (också ett snyggt märke) och signalspaningen. Det är möjligt att det även fanns något mer och de små flygplanssymbolerna på märket påminner om DC-3 (Tp 79), som ju fanns i tjänst till 1984. Min gissning är att det antingen är en transportflygenhet (Tp 79) eller signalspaning (Tp 85).

Emblemet är från den tiden då det på F13M flögs med en Transportdivision bestående av TP83 pembroke (vilken jag faktiskt har åkt i dock inte ben äkta svensk kärra men ändå) TP79 C47 Doglas Dakota (AKA DC 3) samt TP 85 Caravelle

På den tiden hade vi faktiskt 2 TP divisioner eftersom det samtidigt fanns en TP84 division i Såtenäs

Eftersom en sådan division på den tiden var det mest internaionella vi hade så var det nog därför den var på engelska.

En av mina favoriter

Ovr-SAR-Dekal.jpg

Subvenimus om jag inte missminner mig så betyder det "vi komma till undsättning"

Tycker dock det runda märket som kom i slutet av 80 talet faktiskt är snyggare. Märket kom till eftersom någon tråkmåns sa att alla FV div emblem skulle vara runda.

Sedan..

Gillar jag denna med

F5-DekalSvart.jpg

Från F5 och deras om jag inte missminner mig (gör jag det så kan säkert någon här korrigera mig) 5 Division

Om jag fortf har rätt för mig så hade den hand om att "Skola" om civila pioter till flygförare på SK60 (ev som lätt attack spaning)

Finns det någon hyfsad kompltt sida med alla GFU kullars egna märken?? De gjorde väl en badge för varje kull om jag inte missminner mig.

Edited by Maverick

kalleblayr7.jpg

Har alltid gillat den där stiliserade örnen som tittar ner

från sitt moln med sin kikare! ,O

Edit: Stal bilden och länkade om.

Ville inte leech:a från Peters flygsidor...

Edited by Flak

Akuu stakki=controling the battlefield? Betyder väl det om jag vet rätt.

Tycker annas f10 är snyggast.

Akktu Stakki är samiska har betydelsen "ensam varg".

Jepp precis...Ensam Varg..

Gjorde fel, var inte 1Komp dom hade ett annat märke det var 1 Div.

Och det var Spanings division.

Filip_Bla.jpg

Fin, rolig... förstår inte logiken, en (an)fallande björn? :D

Återigen på halvsvag is.... Men någonstans i skallen far det fram att 1 Eskadern (ÖB:s klubba som ledde Attackflyget) hade en ledningcentral eller liknande som kallades björnen.... MEN DET ÄR SOM SAGT MYCKET TUNN IS NU....

Återigen på halvsvag is.... Men någonstans i skallen far det fram att 1 Eskadern (ÖB:s klubba som ledde Attackflyget) hade en ledningcentral eller liknande som kallades björnen.... MEN DET ÄR SOM SAGT MYCKET TUNN IS NU....

Gamla ledningscentraler kan jag inte så många, men det finns i alla fall en idag som heter Björnen.

Undrar om märken godkännes från tidigare Marin- resp. Arméflyget..? :D

ja varför inte... det är ju en flygande division så... shoot

Gamla ledningscentraler kan jag inte så många, men det finns i alla fall en idag som heter Björnen.

jag ska snart träffa en pilot som jobbat på F6, kan höra med honom om han har någon info om detta.

Edited by The Swede

jag ska snart träffa en pilot som jobbat på F6, kan höra med honom om han har någon info om detta.

Ja, ledningsplatsen för E1 kallades för Björn. Enligt traditionen ska det komma ifrån Björn Bjuggren som var mannen som införde attacken i Flygvapnet. Det är dock inte en FAR-signal vilket Björnen är. Varken dagens eller gårdagens Björnen har något med E1 att göra.

Ja, ledningsplatsen för E1 kallades för Björn. Enligt traditionen ska det komma ifrån Björn Bjuggren som var mannen som införde attacken i Flygvapnet. Det är dock inte en FAR-signal vilket Björnen är. Varken dagens eller gårdagens Björnen har något med E1 att göra.

Då var i alla fall isen inte helt genoruten.....

Finns det någon hyfsad kompltt sida med alla GFU kullars egna märken?? De gjorde väl en badge för varje kull om jag inte missminner mig.

Ja det vore en trevlig sida att dregla över.

Själv så "äger" jag bara ett GFUmärke från kullen 951 och den kan ses uppe i övre högra hörnet

http://www.liftare.nu/gallery/v/robban/fly...ld+002.jpg.html

Edited by The Swede
Onödig textmassa samt bilder borttagna

Håller med tidigare inlägg om Urban Röd/Akktu Stakki - ensamvarg, mycket för att det säger vad divisionens uppgift var när märket togs fram: spaning! Gäller även detta som är en fullträff och som också talar om vad divisionen pysslade med - nattjakt:

adamblags9.jpg

Adam Blå/2.div/F1

Edit: ändrat till rätt divisions-nuffra!

Edited by Göta Lejon