Jump to content

Dina favoritpsalmer

UAV

Recommended Posts

Förfäras ej du lilla hop är en fin och vacker psalm tyngd av traditioner. Användes i många hundra år som fältpsalm vid Korum.

Fädernas Kyrka är en minst lika traditionstyngd klassiker.

Härlig är jorden låter mäktig i kyrkan. En psalm de flesta kan klämma in i och därför blir det inte det där vanliga lite tafatta brummandet i bänkarna.

Pärleporten är väl ingen psalm egentligen, men Frälsis har verkligen ett antal riktiga klassiker i sin sångbok.

Sjunga psalmer är nyttigt. Särskilt när det är ett välordnat korum.

"Din klara sol går åter upp" (SvPs 176) brukade man ofta lägga först; särskilt när det ösregnade. Texten ger en djupare mening då...

"Pärleporten", eg "Som en härlig ungdomskälla" (SvPs 235) finns numera faktiskt med i psalmboken. Lättsjungen och bra.

"Vår Gud är oss en väldig borg" (SvPs 237) får man inte glömma. En av korumens "måsten". Den är det lite tryck i. Eller som den hette under tennishysteriens tid: 'Vår Borg är oss en väldig Gud'.

Varför är det så sällan korum? Har fältprästerna tagit slut? :-(

Lite OT: Jag anar ett möjligt samband med att kristendomsundervisningen togs bort från skolschemat... rätt eller inte.

Och nä fältprästerna finns... i alla fall på I 19 så sent som förra året (källa: http://www.mdn.mil.se/index.php?c=news&amp...5&do=print).

OT2: Om inte minnet sviker mig så ordnades inget korum för oss värnpliktiga som gjorde lumpen på A1 i Linköping 1979-80.

/Stocken

Varför är det så sällan korum? Har fältprästerna tagit slut? :-(

Det finns i alla fall en med på forumet, men det är svårt att få uppgifter som fältpräster. Det finns högre chefer som tror att man bara är där för att värva medlemmar. Det jag vill är att förbättra och behålla stridsvärdet på förbandet i svåra stunder. Trevligt att få tips om vad ni vill sjunga på korum.

Min favorit är nr: 226 i psalmboken. O gränslösa frälsning. Skotsk melodi med text av Frälsningsarnéns Grundare William Booth. Men man bör ha en bra hornmusikkår till.

• 3 weeks later...

1. Bred dina vida vingar. Psalm 190 i 1986 års psalmbok.

Hemvärnets Musikkår Borås framför "vid dagens slut" i vilken "bred dina vida vingar" ingår.

text.

2. Bliv kvar hos mig - se dagens slut är när. Psalm 189.

svensk text. Bläddra ned ett snäpp.

Fast jag tycker nog den gör sig bättre i det engelska originalet "Abide with me". Engelsk text. Om ni tycker att ni känner igen den så kan det bero på att den sjunges på slutet av filmen "En bro för mycket".

Finns i hur många verisioner som helst på youtube.

3. O, hur saligt att få vandra. Psalm 300. text och MIDI-fil. .

4. Närmare, Gud, till dig. Psalm 271. Mer känd som "Titanic-psalmen", dvs "Nearer my God to thee".

Svensk text. "Nearer my god to thee".

Sen finns det ju ett par låtar som inte är psalmer men som jag gott tycker att man kunde peta in i nästa utgåva av psalmboken:

Där rosor aldrig dör. Svensk text.

När du går över floden. Text.

Finns tonsatt men tyvärr hittar jag inte ens en MIDI-fil längre.

Och en hymn som definitivt borde införlivas i svenska psalmboken är ju

. Kanske mer känd som Navy hymn.

En del andra psalmer finns i MIDI-varianter på: http://www.begravningar.se/musik.

I övrigt så anknyter kanske denna tråd lite grann till denna: Om ni dör?

EDIT: pysslade runt lite så att inte en del länkar ser ut att sitta ihop.

Den svängiga psalmen är nr: 89. Se jag vill bära ditt budskap, Herre,

En av de "nyare" favoriterna.

Sedan finns det flera med olika aferikanska melodier, men jag tror att det är den här som du tänker på UAV.

Chaplain

Bereden väg för herran - men då helst dala-koralen och inte den vanliga psalmen

Sommarpsalm - även känd som "en vänlig grönska..."

Härlig är jorden - är dock lite osäker på om den verkligen är en psalm

• 2 weeks later...

Härlig är jorden (jag förknippar den inte med begravningar/liknande, för här är den känd som julsång).

Den blomstertid nu kommer. Kan inte lyssna på den utan att tänka på skolavslutning.

Bereden väg för Herran. Är helt enkelt så högtidlig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...