Jump to content

Marsch/Vandrings-kängor

Guest Albert

Recommended Posts

Guest Albert

Tjena!

Har rekat lite, både här och på utsidan.se för att få förslag på kängor. Hade siktat in mig på ett par Lundhags Ranger, men när jag provade dem idag så tryckte de ordentligt på fotryggen precis i skarven mellan läder o cellgummi. Provade även ett par Lundhags Professional som eventuellt kan funka, men de fanns inte i rätt storlek... Dessutom så är de dyra (3200kr). Tycker också att de blir lite klumpiga med det stoppade skaftet.

Skall ha kängorna till civil verksamhet, så jag kommer inte ha någon härke-packning, men jag är tung själv (110kg) och har små fötter (42). Kvalitét och hållbarhet är viktigare än pris! Vill ha nåt som håller. Polarns Lundhags höll i 14år och hans materiel får ta stryk... Där ligger ribban.

Vore tacksam om jag kunde få förslag på högskaftade kängor, som finns i butik runt Gbg/bohuslän (Vågar inte köpa, utan att prova först). De skall vara utan goretex motsv, helst helt ofodrade, men fortfarande vara "vattentäta" under förutsättning att de är väl smorda.

Tack på förhand!

Guest Guest_Preatorian_*

Lite höga krav du har då! :baskerFN:

Basta kangan jag vet ar Meindl! Den finns aven utan Gore Tex...Dock ligger juh priset pa ETT PAR tusenlappar!

Sjalv anvader jag Magnum kangor! (Har olika par for var/sommar och host/vinter)

I annat fall sa skall juh dom flesta lader kangor vara vattenavvisande om dom ar valsmorda...Antar att du har kollat in "Militaryshop" och hittade du inget som du ville ha dar ar mitt nasta rad att kolla Naturkompaniet. Dom har 2 st affarer i Gbg!

Meindl är skön och bra, MEN hållbarheten är inte den bästa. Dock är dom väldigt reklamations/reparationsvilliga nere i tyskland. min pajade i limmning och söm efter 8 månader, samma med en rad vänner som hade samma modell. SKickade nerdomoch fick tillbaka dom lagade gratis 3 veckor senare.

Har använt Arbesko Sjöstridskänga (dom har en nyare idag men jag har inte provat den tillräckligt annu) och det är den bästa kängan jag har haft. Varit med runt om i världen utan problem i 6 års tid. Deras nyare variant har fodrad "läpp" annars är den också ofodrad. Har också köpt ett par Magnum som var mitt sämsta köp- gick sönder efter 1 månad.

Har även haft ett par Altberg som också har varit bra.

Ofodrade verkar annars ganska svårt att få tag på , vet inte hur det är med Lundhags men dom är aningen utanför min plånbok...

Det är 481 (utan spiktramp) eller 482 med spiktramp och som är ofodrade. Arbesko säljer oftast endast till föreatag men om man mailar en beställning så kan den gå igenom (sa en kille på Arbesko). Annars så finns den i Järnaffärer typ TOOLS, Ahlsell och allt vad dom heter. Militaryshop tar säkert hem den om du vill.

Själva sjöstriskängan (M/92?) har utgått. 481 o 482 är den nya modellen som är snarlik sjöstridskängan.

491 o 492 är fodrade.

Samtliga dessa kängor har också en dragkedja på sidan av kängan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...