Adam Wilhelm Posted July 6, 2007 Report Share Posted July 6, 2007 Någon Kustartillerist/ Amfibie som har gått högvakten eller parad som fanförare, fanvakt? Någon som alltså har gått med sidogevär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 6, 2007 Report Share Posted July 6, 2007 Någon Kustartillerist/ Amfibie som har gått högvakten eller parad som fanförare, fanvakt?Någon som alltså har gått med sidogevär? Inte kustartillerist men ändå. Vad undrar du över? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 6, 2007 Author Report Share Posted July 6, 2007 CerR FM 3 2003 anger klart och tydligt hur sabeln skall föras i Marinen. Dock så har jag hört från andra officerare att då vi inte är flottister så används Arméns sätt. Därför undrar jag vad som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFKSP Posted July 6, 2007 Report Share Posted July 6, 2007 Att amfibiekåren tillhör marinen råder det väll inga tvivel om. SÅ om CerFM anger hur marinen skall bära sabeln så låter det väldigt konstigt om det inte skall vara så. Kan ju ha ändrats efter 2003. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paradjagaren Posted July 6, 2007 Report Share Posted July 6, 2007 Amfibiekåren skall föra sabelexercis efter Flottans exercis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 6, 2007 Author Report Share Posted July 6, 2007 Nej... Amfibiekåren ska använda den sabelsexercis som är föreskriven Marinen. Det är min åsikt också men den officer som uttryckte en annorlunda åsikt gjorde 75 högvaktsdygn förra året. För övrigt så genomförde jag en fanvakt vid en begravning för en KA-Överste idag. Livgardet var också närvarande. En mycket värdig ceremoni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 7, 2007 Report Share Posted July 7, 2007 Vad är det för skillnad på Arméns och Marinens sabelföring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 7, 2007 Author Report Share Posted July 7, 2007 Marinens "Gevär ut" och "Gevär in" är inte så yviga som Arméns. "Parad" finns bara inom Marinen och ser ut som Arméns " Givakt". Marinens "Givakt" ser ut som Arméns "Lystring ställ" förutom att man står i enskild ställning. Marinens "Lystring ställ" ser ut som när man har gevär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Vi körde enligt marinens rutin 1993 och 1994 i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts