Jump to content

Tv4 provskjuter på polisens västar

Vildmannen

Recommended Posts

Inget oväntat egentligen. Det står att stålplattan ska tåla 9.39B, men det finns ju så många andra kulor där ute. Den väst som jag har fått är den som de skjuter på först, från JOB Safety. Västen får aldrig bli en ursäkt för ett dåligt taktiskt tänkande/uppträdande, men den är bra för alla gånger man inte kan förutse.

Personligen bär jag alltid västen, men inte för att jag tror att jag skall bli skjuten. Risken att jag skall bli slagen eller knivskuren är större. Dessutom har jag en kollega som klarade livhanken i en trafikolycka mycket tack vare att hennes väst fördelade trycket så att de inre blödningarna blev mindre.

Såg reportaget på fyran.

Har något diffust minne av att man valde väst med stålplatta därför att den skyddar bättre mot knivar, stickvapen och kanyler än de med keramiska plattor.

Men det kanske är ett felaktigt minne?

hmm.. den keramiska platta jag har i mitt krsk 94 är iaf helt ogenomtränglig för knivar och annat vasst. Den är iofs rätt tjock, men jag tror att även tunnare klarar av det.

Såg reportaget på fyran.

Har något diffust minne av att man valde väst med stålplatta därför att den skyddar bättre mot knivar, stickvapen och kanyler än de med keramiska plattor.

Själva västen eller plattan?

Det kan väl inte vara hela världen att skänka stålplattorna till metallåtervinning och sätta i keramplattor med högre skyddsnivå om själva västen är bra?

Det som testades på TV4 var ju i själva verket plattan och inte västen i sig.

Såg reportaget på fyran.

Det kan väl inte vara hela världen att skänka stålplattorna till metallåtervinning och sätta i keramplattor med högre skyddsnivå om själva västen är bra?

Plattan!

En tunn keramisk platta skyddade (jag vet inte hur det är idag, för 2 år sedan var det så iaf) sämre än en dito i stål. (Krävs viss tjocklek för att skydda mot stickvapen)

Hotbilden för en polis är större för stickvapen än skjutvapen. Därför valdes en stålplatta. Idag kanske man skulle kunna komplettera med en keramiskplatta för en mindre slant.

Jag vet inte heller om man är så rörlig om man springer omkring som polis i krsk 94. De modeller de har idag är ganska smidiga i jmf med de som finns i FM.

Kass sk journalistik, västarna klarar specifikationerna som är satta. Så jag ser inte problemet.

Ammunitionen som dom använder i inslaget är 9/39B.

När polisen gör en upphandling så är bla polisförbundet med under hela tiden. Man tar även in utlåtanden ifrån FOI, FMV och från Karolinska Institutet.

Tilläggsplattan är till för att ta upp och fördela energin ifrån kulan. Man får räkna med en traumaintryckning på cirka 20 - 44 mm, vilket är acceptabelt enligt medicinska bedömningar och erfarenheter. Hela västen gäller detta, inte plattan enkom. Det gör inget att en kula kommer igenom plattan, så länge som västen i sig fångar upp kulan. Plattan har ju då tagit upp den värsta energin.

Och att benämna dom skottsäkra västar är direkt fel. Dom är skyddsvästar å inget annat. Syftet med dom är ju att i största möjliga mån skydda och förlänga tiden, mellan det att man blivit skjuten tills dess man är under medicinsk vård. Det är svårt att hitta en väst som skyddar mot allt, är lätt å bekväm osv. Fast hur man än gör så är det viktigaste fortfarande oskyddat, huvudet...

Personligen känns det som om keramplattorna till västarna är klena, kontra dito i stål och titan. Ja det är inte enbart stålplattor, i en del bla Job Safety så kan man hitta titanplattor.

Såg reportaget på fyran.

Plattan!

En tunn keramisk platta skyddade (jag vet inte hur det är idag, för 2 år sedan var det så iaf) sämre än en dito i stål. (Krävs viss tjocklek för att skydda mot stickvapen)

Där ser man!

I övrig så håller jag med Nifelhel om att journalistiken inte håller högsta klass. I vanlig ordning så använder man uttryck och beskrivningar på ett sätt som gör att oinvigda får en annorlunda bild än verkligheten.

Att kulan bromsas och deformeras i plattan för att sedan stanna i västen är väl den tänkta funktionen? Det är inte bra med stora intryckningar men jag undrar om det är så livsfarligt som det beskrivs? Farligt blir det väl först då kulan trasar sönder blodkärl inne i brösthålan?

Ingen mjuk väst jag känner till som används som "standardväst" tål 9/39B, däremot såfinns det nästan alltid fickor för "traumaplattor" på utsatta ställen.

Har man otur pch får träffar i sidan på bröstkorgen så går kulorna in i kroppen, det här vet alla som använder väst i jobbet och de allra flesta är villiga att ta den risken jämfört med att alltid ha ett fullgott skottsäkert skydd för precis hela bålen med allt vad det innebär av vikt och rörelsehinder.

Sedan skall man alltid se till att folk som arbetar i utsatta miljöer har ett så gott skydd som möjligt, men man måste se till att det sköts av personal som har kompetens att göra helhetsanalyser av både skydden och behoven.

Liksom de flesta andra poliser bär jag alltid västen, främst för skydda mot slag, och att jag tror att den skyddar vid en krock. Men med tanke på de två skjutningar mot kollegor som skett på kort tid, så har man funderat mer och mer på hur liten plattan är och, beslutet om att förlänga "bäst före datum" till 10 år... Med tanke på hur varm och fuktig man är under västen framför allt denna årstid, så ringer en varningsklocka med tanke på värme och fukt påverkan på materialtets livstid.

Att dom inte ger sig på tv4. Undrar vem som föder dom med info, säkerligen någon på insidan.

De flesta tillverkare skruvar på sig när man ställer frågan om hur deras västar tål 9/39B. Den ammunitionen är för bra helt enkelt, dock hjälper det inte att ev förbjuda motsvarande. Det skulle föga hjälpa eftersom busarna som skjuter på polisen, hitentills inte brytt sig om förbud.

Vart man än på västens yta blir beskjuten så får man räkna med en traumainträngning. Givetvis då med den sorts ammunition som den skall tåla. Västen är tillför att skydda, men det går inte att få ett sådant ballistiskt skydd att man inga skador får. Inte utan att tänja på komfort, smidighet och vikt.

Tv4 borde ta sig en titt på FM kroppsskydd. Det är svårt att frångå trauma när man blir beskjuten.

Jag har hellre en mindre blodsutgjutelse, knäckta revben, blåmärken whatever. Än att jag dör på plats.

Ja syftet med plattan är att ta upp energin från kulan (deformera), och så länge den inte tränger igenom samtliga lager har västen uppnått kraven på skydd.

Ang värme + fukts påverkan på västen. Den är inte så stor iom att lagren med kevlar är inkapslade i en gummiliknande "påse". Så själva kevlaret blir inte blött.

Givetvis vill ju inte tillverkaren ge hur lång garanti som helst. Då får han ju heller inte sålt några nya västar.

Tillverkaren skulle aldrig dubbla tiden om han visste att västen inte klarade det.

Ja, det blir varmt under västen, det problemet har man med västar. Speciellt sommartid blir västen jobbig. Det är ju egentligen kontraproduktiv att ha en tät väst, när man vill ta av sig å svalka sig när det är varmt ute.

Men då får man lösa det med bättre kläder under västen, en t-shirt i bomull är inte bästa alternativet.

Det finns speciella tröjor på marknaden som är framtagna just för västbärare.

Ja syftet med plattan är att ta upp energin från kulan (deformera), och så länge den inte tränger igenom samtliga lager har västen uppnått kraven på skydd.
Dock sa ju den där tyska experten dom pratade med att kulan ska stoppas av plattan.

Han nämnde frasen "Das kann dödlisch sein" ("Det kan vara dödligt") mer än en gång...

Även om kulan inte kommer in i kroppen måste det väl göra rätt ont (ordentliga skador) när kulan "slår" mot kroppen, även om den har förlorat mycket rörelseenergi.

Har han fel, eller?

Dock sa ju den där tyska experten dom pratade med att kulan ska stoppas av plattan.

Han nämnde frasen "Das kann dödlisch sein" ("Det kan vara dödligt") mer än en gång...

Även om kulan inte kommer in i kroppen måste det väl göra rätt ont (ordentliga skador) när kulan "slår" mot kroppen, även om den har förlorat mycket rörelseenergi.

Har han fel, eller?

Och frågan är om han svarade att en inträngning i västen är dödlig eller om det "kan vara dödligt" om plattan inte stoppar kulan (av mig underförstått att kulan kan ha sådan energi att den tränger igenom hela västen).....

@sportdykare

Jag citerar mig själv:

Vart man än på västens yta blir beskjuten så får man räkna med en traumainträngning. Givetvis då med den sorts ammunition som den skall tåla. Västen är tillför att skydda, men det går inte att få ett sådant ballistiskt skydd att man inga skador får. Inte utan att tänja på komfort, smidighet och vikt.

Tv4 borde ta sig en titt på FM kroppsskydd. Det är svårt att frångå trauma när man blir beskjuten.

Jag har hellre en mindre blodsutgjutelse, knäckta revben, blåmärken whatever. Än att jag dör på plats.

Kort sagt, ja det gör ont som f*n. Men det är resultatet när någon skjuter och träffar dig.

Sen sköt man två träff ganska nära varann. Det som kan hända då är att plåten brister, men kulan fångas fortfarande upp av västen. Utan att penetrera kevlarlagren.

@GC1

Jo en traumainträngning kan vara dödlig. Det finns inga garantier på att man överlever en beskjutning. Syftet med västen är att öka chansen att överleva. Kontra att ingen väst ha alls.

Penetreras västen, ja då är det större chans att få värre skador.

Kort sagt, ja det gör ont som f*n. Men det är resultatet när någon skjuter och träffar dig.

dor.

Har ganska länge gått i den blinda övertygelsen om att lagen om verkan och återverkan även gäller vid uppfångandet av en projektil. Med den enkla slutsatsen att det gör lika ont att stoppa en kula med västen som det gör att ta emot rekylen (förutsatt att plattan el.motsv. fördelar energin över en yta motsvarande kolvens bakkappa). Samtidigt får jag väldigt avvikande beskrivningar om hur det faktiskt upplevs. På en annan tråd diskuterades "skottsäkra hjälmar" och att detta i princip är fullständigt meningslöst då anslagsenergin, även om kulan helt stoppas av hjälmen, ändå kommer att knäcka den träffades nacke. Jag tyckte att det lät lite överdrivet, men samtidigt så om man räknar på det så låter det inte helt galet. En 5.56 har en anslagsenergi på drygt 1700J - låter ju inte så mycket, men om jag räknar rätt så skulle det motsvara en gatsten på 3kg som kommer med en hastighet av 34 m/sek. En ganska giftig kastarm och gatsten har ju bevisligen brutit nacken på folk. Hur är det egentligen - hur ont gör det och hur mycke står man pall för?

Frågan har garanterat diskuterats till förbannelse annorstädes på forumet men jag vill minnas att en variabel som man måste ta med är kulans acceleration och deacceleration. När du avlossar skotten så accelererat kulan genom hela pipan, påskjuten av krutgaserna. När du tar emot skottet så stoppas den på några centimeter (om man räknar med traumainträngning).

dor.

Har ganska länge gått i den blinda övertygelsen om att lagen om verkan och återverkan även gäller vid uppfångandet av en projektil. Med den enkla slutsatsen att det gör lika ont att stoppa en kula med västen som det gör att ta emot rekylen (förutsatt att plattan el.motsv. fördelar energin över en yta motsvarande kolvens bakkappa). Samtidigt får jag väldigt avvikande beskrivningar om hur det faktiskt upplevs. På en annan tråd diskuterades "skottsäkra hjälmar" och att detta i princip är fullständigt meningslöst då anslagsenergin, även om kulan helt stoppas av hjälmen, ändå kommer att knäcka den träffades nacke. Jag tyckte att det lät lite överdrivet, men samtidigt så om man räknar på det så låter det inte helt galet. En 5.56 har en anslagsenergi på drygt 1700J - låter ju inte så mycket, men om jag räknar rätt så skulle det motsvara en gatsten på 3kg som kommer med en hastighet av 34 m/sek. En ganska giftig kastarm och gatsten har ju bevisligen brutit nacken på folk. Hur är det egentligen - hur ont gör det och hur mycke står man pall för?

Prova att fånga kulan när den åker ut genom mynningen så får du se om det gör ont....

@Nifelhel

Jag har förstått att en inträngning kan bli allvarlig i värsta fall.

Frågan är vad man har västen till. I de allra flesta fallen bärs ju polisens lätta västar för att skydda i handgemäng och mot i värsta fall beskjutning. Vad gäller fallet med beskjutning har skyddet anpassats efter "pistoltyp", vilket borde medföra att en pistolkula som går igenom en platta inte har ihjäl bäraren även om man blir skadad.

Brasklapp, inga garantier gäller ju i sådana här sammanhang, har man otur så har man det ofta rejält...

Edit:

Till Nifelhel

Västen skyddar mot den är tillverkad att skydda emot. Tror verkligen någon på allvar att en tillverkare av en skyddsväst skulle ljuga om vilken skyddsnivå västen håller? Det om något vore enklaste sättet att driva sin firma i konkurs.

Vad det gäller själva stålplattan är den till för att penetreras av 39B. Plåten skall deformera kulan och få ned hastigheten på den så att den sedan kan fångas upp av västen.

Traumaeffekten av kulans träff är också invägd i västens skyddsnivå. En "intryckning" i kroppen från en kula som stoppas av västen får inte vara djupare än X millimeter (minns inte det exakta djupet) Om "intryckningen" är större riskerar man att avlida oavsett om västen fångat upp kulan. Samma här, västen är klassificerad att tåla vissa kalibrar och då även "intryckning" från dessa kalibrar.

Att skjuta på bara skyddsplattan med ammo som det tom är specificerat att den skall tränga igenom är bara fånigt.

Tillslut har alla västar en livslängd varefter tillverkaren inte längre garanterar att västen klarar en träff. Det är då upp till den enskilde att hålla koll på "bäst före datumet" och begära en ny väst.

Sen sköt man två träff ganska nära varann. Det som kan hända då är att plåten brister, men kulan fångas fortfarande upp av västen. Utan att penetrera kevlarlagren.

Jag har läst vad du skrev, men den där tyska experten sa inte bara att det "gör ont som f*n" när man blir träffad, han sa att det kan vara dödligt om kulan penetrerar plattan.

Visst, jag har förstått att dom skjöt med en ammunition som även enligt tillverkaren skulle penetrera plattan (och därmed "göra ont som f*n"/"vara dödligt"). Men, TV4 har en poäng, borde det inte vara bra om plattorna i västarna kunde stoppa en kula från en typ av ammunition som (enligt TV4 själva) är mycket vanlig bland krimminella?

När jag säger "stoppar" menar jag att det kanske gör just "ont som f*n" men att man slipper potentiellt dödliga skador.

Slightly OT: Är 39/B verkligen "vanlig bland kriminella"? Hur vanligt förekommande är 9x19 ö.h.t. i kriminella kretsar? Är det inte mest öststatsvapen med udda kalibrar (?) samt andra mer eller mindre "exotiska" vapen?

Eller är det bara jag som har fördomar om att gangstrarna har en förkärlek för antingen tyngre, "manligare och dödligare" eller mindre och smidigare kalibrar?

Det är vela vanligare att banditer och rånare springer runt med en vanlig 9mm pikkadoll, än en AK47 eller liknande. det är ju båda lättare att få tag på och gömma.

eller har jag grovt fel?

Det jag syftar på är att det finns massvis med pickadoller i andra kalibrar än just 9 mm, som ju har blivit defactostandard militärt och polisiärt i "västerlandet" (med bihang), dvs. på områden där man ändå har relativt god kontroll över vapnen. Jag skulle iaf. tippa på att det i nordvästra europa är lättare att få tag i en Makarov eller motsvarande, än en 9x19 mm Browning/H&K/Sig/whatever. - Men jag är ju tack och lov inte i den branschen... :rolleyes:

@sportdykare

Läs post #19, Roninns inlägg.

Plattan skall bromsa/deformera kulan samt fördela energin på en större yta. Västen har uppfyllt sina krav så länge kulan stoppas av västen, även om kulan skulle penetra plattan.

@Roninn

Max 44mm ;-)

@Leadhead, Trädet

Ja 9x19 är vanligt då det är en väav de vanligaste kalibrarna i europa.

Och det finns en del 9/39B ute.

@GC1

Jag förstår inte vad frågan är.

@sportdykare

Plattan skall bromsa/deformera kulan samt fördela energin på en större yta. Västen har uppfyllt sina krav så länge kulan stoppas av västen, även om kulan skulle penetra plattan.

Det där har jag faktiskt förstått. Jag blev bara fundersam (och lite orolig för våra polser) när den där tyska experten sa att det kunde vara dödligt om kulan gick igenom plattan.

Nog allt trodde jag att polisens västar tålde mer... ;-)

@ Nifelhel

Citatdjungeln ställde till det.

jag svarade på:

"@GC1

Jo en traumainträngning kan vara dödlig. Det finns inga garantier på att man överlever en beskjutning. Syftet med västen är att öka chansen att överleva. Kontra att ingen väst ha alls.

Penetreras västen, ja då är det större chans att få värre skador. "

Självklart kan en kula som tränger igenom plattan ha för hög energi för att stoppas av västen, min tanke är att det inte gäller normal pistolam, som ju västen är konstruerad för.

Skjuter man med kraftigare am/vapen så kanske en inträngning i västen blir för kraftig utan att den brister, men det faller lite utanför ramarna eftersom man inte kan skydda sig mot allt.

Hoppas vi är på banan igen nu.

@sportdykare

Det där har jag faktiskt förstått. Jag blev bara fundersam (och lite orolig för våra polser) när den där tyska experten sa att det kunde vara dödligt om kulan gick igenom plattan.

Nog allt trodde jag att polisens västar tålde mer... :huh:

Tsyken betonar dock att kan vara dödligt. Han säger inte att du bara stendör på fläcken. Sen vet man ju inte vilka bitar TV4 valt att ta med i sänding. Dom kanske diskuterade om det kunde vara dödligt ifall västen passerat bäst-före datumet. Givetvis blir det en mer sensationell och "bättre" story om man kan lägga fram det som att polisens västar är kassa istället för att förklara att dom gör precis det dom ska göra.

Och det är ju inte så att polisen bara antagit västarna utan några som helst prov heller för den delen. Tror det bara beror på att TV4, som många andra, sätter likhetstecken mellan skyddsväst och skottsäker väst och inte läser på vad västarna ska klara av och klara av.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...