twintip Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=37948 Syftar på denna delen av artikeln: Officer åtalsanmälsPersonalansvarsnämnden har också beslutat att åtalsanmäla en officer som straffat värnpliktiga genom att låta dem göra armhävningar. Officeren riskerar nu åtal för tjänstefel. - Han har utnyttjat armhävningar som en bestraffningsform och detta har inte stöd i lag. Eftersom bestraffning av en värnpliktig utgör myndighetsutövning är han, som lagen uttrycker det, skäligen misstänkt för tjänstefel, och därför har personalansvarsnämnden en skyldighet att anmäla honom till åtal, säger Gunnar Jonason. Någon som vet var man kan hitta mer information om detta? Vad tycker ni om att man åtalas för att ha bestraffat med armhävningar? Är anti-bestraffnings-regeln rätt eller fel? Tycker själv att armhävningar är en mycket mjuk "bestraffnings"metod, och därför borde vara tillåten. Ger ju träning med... och det är väl bra? Kan det inte vara som så att de värnpliktiga i detta fallet uppfattat det som bestraffning när det i själva verket var dags att träna lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Det finns regler om hur bestraffningar skall gå till. Följer officern inte dom så göra han tjänstefel. Det är dessutom bra att det är reglementerat vad dom får använda sig av vid bestraffning. Fysisk bestraffning har inte funnits i lagen på många år. Så varför skall FM tillåta det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 (edited) För att FM skiljer sig väsentligt i sin natur från övriga myndigheter kanske? Edited July 5, 2007 by Forsberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Är väl utveckling i rätt riktning. Bestraffning ger inte bättre resultat långsiktigt. Och jag tror inte Sverige med sin lilla värnpliktsarmé skulle gynnas att folk blev utbildade enligt omoderna metoder som hörde hemma för en massa år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finkel Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Personligen tycker jag att det var lite hårt att åtala en officer för att han bestraffat någon/några med armhävningar. Sen beror det ju lite på varför de blev bestraffade och hur många armhävningar det gällde då det är en viss skillnad på att göra tio armhävningar och 200. Men samtidigt så är ju regler till för att följas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Borderline-OT: Vad för typ av bestraffningar är tillåtna då? Och för vilka förseelser är de tillåtna. Är det skillnader på bestraffningsrätt mellan VPL och anställda soldater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Borderline-OT:Vad för typ av bestraffningar är tillåtna då? Och för vilka förseelser är de tillåtna. Är det skillnader på bestraffningsrätt mellan VPL och anställda soldater? Vad som gäller för värnpliktiga under GU framgår av Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m.: 10 § Disciplinpåföljderna är varning, extratjänst och löneavdrag. Anställda soldater är anställd personal, så då blir det FPAN även för dem i sista hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Helt rätt att åtala officeren! bestraffningar av denna typ hör inte hemma på en svensk arbetsplats. Sedan skiter jag fullständigt i om arbetsplatsen heter Polisen, socialtjänsten eller försvarsmakten. Om den utsatte är Överste eller värnpliktig. Skulle det fungera att ÖB bestraffade en Överste med armhävningar? De bestraffningar som finns är skriftlig varning, Löneavdrag eller kassernförbud. Detta är på relativt hög nivå som dessa beslut tas. Men som alltid så kan befäl alltid se till att folk får skit utan att uttala bestraffningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Men som alltid så kan befäl alltid se till att folk får skit utan att uttala bestraffningarna. Ska man inte straffa "såna" officerare också? Vad är skillnaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Men som alltid så kan befäl alltid se till att folk får skit utan att uttala bestraffningarna. Ska man inte straffa "såna" officerare också? Vad är skillnaden? för då är det inte någon bestraffning. Alltså inte något fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 vad är kasernförbud för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 vad är kasernförbud för något? En äldre form av bestraffning som innebar att man inte fick lämna kasernen (= förbandet). Numera avskaffad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 vad är kasernförbud för något? En äldre form av bestraffning som innebar att man inte fick lämna kasernen (= förbandet). Numera avskaffad. Idag ersatt av extratjänst så att det i praktiken blir omöjligt att lämna förbandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Men är verkligen kassernförbudet avskaffat? När jag låg inne så kunde befälen ge hela plutonen kasernförbud för att vi inte skulle ränna nere på stan eller slåss inne i Skövde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Men är verkligen kassernförbudet avskaffat? När jag låg inne så kunde befälen ge hela plutonen kasernförbud för att vi inte skulle ränna nere på stan eller slåss inne i Skövde. Nattpermissionen kan dras in. Men det är ingen bestraffning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Armhävningar ser inte jag som bestraffning, bara extra träning. Om en officer bestraffar en vpl med säg 10 armhävningar, och vpl tycker att det är jobbigt att utföra, då är något fel. Visst, jag kan förstå att vpl motsätter sig bestraffningen i sig, det kan vara riktigt, men att göra 10 armhävningar för att få det hela ur världen är en väldigt simpel bestraffning. Jag tror det är många på denna jord som mer än gärna skulle ta armhävningar som bestraffning än vad de själva utsätts för. Det är nog lättare för officeren att kalla det belöning istället för bestraffning. Det är väl bara att låta alla vpl göra lite extra armhävningar och hävda att det är ett träningspass. Det kan ju ingen neka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 (edited) Armhävningar ser inte jag som bestraffning, bara extra träning. Om en officer bestraffar en vpl med säg 10 armhävningar, och vpl tycker att det är jobbigt att utföra, då är något fel. Visst, jag kan förstå att vpl motsätter sig bestraffningen i sig, det kan vara riktigt, men att göra 10 armhävningar för att få det hela ur världen är en väldigt simpel bestraffning. Men för h-vete! Om armhävningar är ok, då kanske det inte är så farligt att släppa en värnpliktig 6 km från kassern heller, eller örfila honom när han gör något dumt. VART GÅR GRÄNSEN FÖR EN MINDRE BRA BESTRAFFNING OCH EN SIMPEL???? Nu har FM och samhället satt en gräns och beslutat att bestraffningar skall ske på en viss nivå, och med vissa medel om det inte skall bli civilrättsligt åtal. Jag tror det är många på denna jord som mer än gärna skulle ta armhävningar som bestraffning än vad de själva utsätts för.Jag förstår inte alls vad du menar med detta, men jag tolkar det som om att du anser att armhävningar inte är närheten av tidigare års grå bestraffningar? Är det ok för att andra haft det värre? Sådant leder bara till penalism. Det är nog lättare för officeren att kalla det belöning istället för bestraffning. Det är väl bara att låta alla vpl göra lite extra armhävningar och hävda att det är ett träningspass. Det kan ju ingen neka. Det är just det som Fk Satan talar om här ovan, och det är inte heller acceptabelt beteende. För övrigt: Skall ett straff ha någon som helst funktion så måste den som straffas veta varför han straffas. Edited July 5, 2007 by Sytare Personpåhopp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Armhävningar ser inte jag som bestraffning, bara extra träning. Om en officer bestraffar en vpl med säg 10 armhävningar, och vpl tycker att det är jobbigt att utföra, då är något fel. Visst, jag kan förstå att vpl motsätter sig bestraffningen i sig, det kan vara riktigt, men att göra 10 armhävningar för att få det hela ur världen är en väldigt simpel bestraffning. Jag tror det är många på denna jord som mer än gärna skulle ta armhävningar som bestraffning än vad de själva utsätts för. Det är nog lättare för officeren att kalla det belöning istället för bestraffning. Det är väl bara att låta alla vpl göra lite extra armhävningar och hävda att det är ett träningspass. Det kan ju ingen neka. Nu kan man ju tycka att det är en god ide att följa de regler som satts upp för vad man får och inte får.... Oavsett detta så är det ju självklart att en soldat som "tilldömts" x antal armhävningar inte kommer att få men av det. Frågan blir dock vad blir bättre av att göra armhävningar om det inte är klena muskler som är upprinnelsen till bestraffningen? Kan det vara så att man kan använda mer pedagogiska förfaringsätt och uppnå bättre resultat? Att man sedan genomför "kompletterande utb" i att släpa en pvpjäs upp och ner för en backe kan, för en del, vara ett kul lumparminne men knappast något som skapar en bättre pjässervis.... Använd tiden till att skapa bra soldater och se till att straffa de som inte sköter sig "by the book". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Solklart att han skall åtalas om det har gått hela vägen upp genom PAN. Bestraffningar av det här slaget grundar sig i dåligt ledarskap och nån form av macho-tanke om sig själv eller sitt förband. Det finns mycket bättre och effektivare sätt att få en människa att förstå att han har gjort fel och hur han skall göra som inte förnedrar eller bestraffar personen. Jag ser det som bristande erfarenhet hos officeren i fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 (edited) oj detta måste ändrats nyligen eller? Så jävla mycket arhävningar och jägarvila som man utfört för att man var för "långsam" eller glömt något. Jag hade det även under sommar kurserna på KA4 när man gick FBU. Edited July 5, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Om det har gått hela vägen upp till PAN, betyder det då att officeren i fråga har gjort om samma sak flera ggr och därför åtalas. Eller går det till PAN efter att officeren bara gjort ett enda misstag? Tycker det borde räcka med en tillsägelse första gången och om han sen gör det igen borde det gå till åtal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Om det har gått hela vägen upp till PAN, betyder det då att officeren i fråga har gjort om samma sak flera ggr och därför åtalas. Eller går det till PAN efter att officeren bara gjort ett enda misstag? Tycker det borde räcka med en tillsägelse första gången och om han sen gör det igen borde det gå till åtal. Det betyder att förbandschefen har sett så allvarligt på ärendet att han har låtit det gå vidare. Mer än så säger det inte utan att ha sett närmre på omständigheterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 (edited) oj detta måste ändrats nyligen eller?Så jävla mycket arhävningar och jägarvila som man utfört för att man var för "långsam" eller glömt något. Jag hade det även under sommar kurserna på KA4 när man gick FBU. Håller med. Trodde att detta var vardagsmat för de flesta värnpliktiga. Men det kanske bara gäller jägarförbanden. Snart kanske nån börjar klaga och åtala sitt befäl för att han har fått för kort lunchrast...Det går utför... Edited July 5, 2007 by navyseal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 oj detta måste ändrats nyligen eller?Så jävla mycket arhävningar och jägarvila som man utfört för att man var för "långsam" eller glömt något. Jag hade det även under sommar kurserna på KA4 när man gick FBU. Håller med. Trodde att detta var vardagsmat för alla värnpliktiga. Men det kanske bara gäller jägarförbanden. Bestraffningar av det här slaget grundar sig i dåligt ledarskap och nån form av macho-tanke om sig själv eller sitt förband Som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Hmm, får nog se upp här nu eftersom jag belönade ett gäng pinkys så sent som i våras med armhävningar för att de var värdelösa under en viss cermoni... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 oj detta måste ändrats nyligen eller?Så jävla mycket arhävningar och jägarvila som man utfört för att man var för "långsam" eller glömt något. Jag hade det även under sommar kurserna på KA4 när man gick FBU. Håller med. Trodde att detta var vardagsmat för alla värnpliktiga. Men det kanske bara gäller jägarförbanden. Bestraffningar av det här slaget grundar sig i dåligt ledarskap och nån form av macho-tanke om sig själv eller sitt förband Som sagt. Kan svara direkt nu att inga av de befäl jag haft har varit macho gubbar, snarare anti-macho. Frågan är var gränsen går mellan bestraffning och allt annat. Att befälet säjer till gruppen att det börjar bli slött och att vi gör en paus med 30 armisar, är det en bestraffning för att vi inte var mer skärpta? Eller att befälen ökar på morgonfysen för att städningen var dålig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Hmm, får nog se upp här nu eftersom jag belönade ett gäng pinkys så sent som i våras med armhävningar för att de var värdelösa under en viss cermoni... He he, det där är inte riktigt samma sak. Det där faller under samtycke...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nahkampf Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Det här förekommer ju ofta. Gränsen dras vid pennalism och förnedring, att dela ut armhävningar eller motsvarande anser jag är helt OK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Det här förekommer ju ofta. Gränsen dras vid pennalism och förnedring, att dela ut armhävningar eller motsvarande anser jag är helt OK. Bra! Du är välkommen att ha mig som instr några veckor... Då ska vi se om du tycker att det är ok... Vem är det som avgör om det är pennalism eller förnedring? den som utdelar eller den som får? Om jag konstant skulle utdela armhävningar till dig så att du missar tider etc. Och befälet du skall ha därefter utdelar ytterligare armhävningar för att du är sen. Är det då förnedring, pennalism? eller är det bara lite småbestraffningar som är helt OK? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Det var det jag ville komma till. Det finns ingenting som heter "småbestraffningar". Som regelverket ser ut nu, så får man endast tilldela en VPL bestraffning genom skriftlig erinran, löneavdrag eller kasernförbud. Vill man åtgärda en begången orätt på något annat sätt, så är det verbal förmåga som gäller. ;) Om det får man givetvis tycka vad man vill, men så är det 2007. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts