Jump to content

Recommended Posts

Saxat från Aftonbladet

 

Stal 50 ton grus – officer stängs av

Hittades på en tomt där mannen bygger en villa

 

En yrkesofficer misstänks ha stulit 50 ton grus från Fortifikationsverket.

Nu stängs han av i väntan på polisutredning.

Stölden uppdagades när gruset hittades på en tomt där officeren håller på att bygga en villa. Mannen, som är anställd vid Försvarsmaktens logistik (FMLOG), bor i Norrköping, uppger nyhetsbyrån Siren.

– Han är skäligen misstänkt för att ha stulit 50 ton grus. Gruset har återfunnits på en villatomt som han äger där det pågår ett husbygge, säger Gunnar Jonason, jurist vid försvarsmakten till Aftonbladet.se.

Nu har försvarsmaktens personalansvarsnämnd stängt av mannen i väntan på utredning.

– Han är avstängd till vi vet någonting mer i ärendet, säger Gunnar Jonason.

 

Det moraliska, eller snarare omoraliska är ju inte mycket att orda om, men man slås av hur STORA saker som försvinner. 50 ton är ju ändå 50 ton med allt vad det innebär i form av logistik.

 

Att man som gammal KA1:are dessutom kan klämma in massa dåliga kopplingar till Grusolle gör det ju lite muntrare :)

Link to comment
Share on other sites

Saxat från Aftonbladet

 

Stal 50 ton grus – officer stängs av

Hittades på en tomt där mannen bygger en villa

 

En yrkesofficer misstänks ha stulit 50 ton grus från Fortifikationsverket.

Nu stängs han av i väntan på polisutredning.

Stölden uppdagades när gruset hittades på en tomt där officeren håller på att bygga en villa. Mannen, som är anställd vid Försvarsmaktens logistik (FMLOG), bor i Norrköping, uppger nyhetsbyrån Siren.

– Han är skäligen misstänkt för att ha stulit 50 ton grus. Gruset har återfunnits på en villatomt som han äger där det pågår ett husbygge, säger Gunnar Jonason, jurist vid försvarsmakten till Aftonbladet.se.

Nu har försvarsmaktens personalansvarsnämnd stängt av mannen i väntan på utredning.

– Han är avstängd till vi vet någonting mer i ärendet, säger Gunnar Jonason.

 

Det moraliska, eller snarare omoraliska är ju inte mycket att orda om, men man slås av hur STORA saker som försvinner. 50 ton är ju ändå 50 ton med allt vad det innebär i form av logistik.

 

Att man som gammal KA1:are dessutom kan klämma in massa dåliga kopplingar till Grusolle gör det ju lite muntrare :camo:

Nu vet jag inte hur det ser ut idag men att en hel del fältarbetsutbildning bedrivits utanför övningsfälten är ju helt klart....

 

Vi skulle "lära oss köra motorsåg" på en sommarstugetomt, man kan säga att det slog tillbaka då vi även hade tillgång till en traktorgrävare för att bryta upp en stubbe. Själva tomten var in till förväxling lik ett övningsfält efter det :)

 

Att det försvinner och dyker upp saker med jämna mellanrum är inte ovanligt i den här branschen, lite motsägelsefullt kanske med tanke på alla inventeringar och kontroller som görs.

 

Men som i en känd B-rulle:

Om din syn inte vore så skarp och din penna inte så vass.....

Link to comment
Share on other sites

Att man som gammal KA1:are dessutom kan klämma in massa dåliga kopplingar till Grusolle gör det ju lite muntrare :dribble:

 

Är kullarna ute på Berga så små, att grusolles aptit för kustjägaraspiranter och andra amfibieväringar inte kan mättas numera?

Eller följde han rent av inte med till Berga så han får nöja sig med gruset på Rindö/Värmdö?

 

:baskerPa:

 

// Amfvrak :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle "lära oss köra motorsåg" på en sommarstugetomt, man kan säga att det slog tillbaka då vi även hade tillgång till en traktorgrävare för att bryta upp en stubbe. Själva tomten var in till förväxling lik ett övningsfält efter det :unsure:

 

Att det försvinner och dyker upp saker med jämna mellanrum är inte ovanligt i den här branschen, lite motsägelsefullt kanske med tanke på alla inventeringar och kontroller som görs.

 

Men som i en känd B-rulle:

Om din syn inte vore så skarp och din penna inte så vass.....

Jag tänker på filmen Nionde Kompaniet...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nionde_kompaniet

 

Ser man 10-20år bak i tiden så var det nog lättare då det var mindre uppföljning och större FM..

Fast nog var det en del storkorpar som åkte dit på den tiden också..

Men att chansa idag med sådant, det är bara dumt. Om man nu bortser från att det är olagligt, oärligt osv :)

Link to comment
Share on other sites

alltså vad motsvarar 50ton grus, hur många kubik pratar vi, hur många lastbilar

Under våra "grusrace" på BAxx så kalkylerade vi med 10m³/lastbil.

Med en densitet på ca. 1,5-2,0 så skulle inte myndigheterna bli glada

med svenska mått mätt..

Så om man höftar med 30 lastbilslass (utan släp), tror jag inte

att jag hittar på för mycket.

Link to comment
Share on other sites

kronans lastväxlare TOLO väger ju 24ton så på med sandflak på bilen istället för TOLO och fyll upp så borde det ju räcka med 3 bilar

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

kronans lastväxlare TOLO väger ju 24ton så på med sandflak på bilen istället för TOLO och fyll upp så borde det ju räcka med 3 bilar

Menar du fordonsburen tankutrustning? Ett sådant flak väger inte 24 ton ens fullt. Normbilarna får lasta någonstans mellan 11 och 13 ton på BK1-väg och eftersom ett grusflak väger runt 3 ton så torde det krävas minst fyra till fem billaster rent viktmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...