Jump to content

Glock till hemvärnet ?

roninn

Recommended Posts

En  kamrat till mig är med i hemvärnet i Sthlm. De fick göra något vakt prov med Glock 17 /pistol 88.

Enligt honom skulle de ev få ut varsin Glock att ha hemma ungefär som med AK4. Jag tycker det verkar lite konstigt eftersom försvaret inte har så många pistoler samt att inte ens resoff får ha pistoler hemma.

Nån som kan sprida lite ljus över det hela ?

Ja du, med all respekt för din polare, så tror jag inte han tillhör den prioriterade delen av Sthlms Hv. Den sk insatsberedskapsplutonen

Gör man det, vilket jag gör, så har man en Apache, en Hind, två gatlings, 400000 patroner, en krigsbro, ett specialbyggt multifunktionsstridsfordon(både artilleri, grk, striv, trupptransport, ogenomträngligtpansar, osynligt för öga, Ir och radar) special M90 som skyddar mot allt, en granatspruta, stridsväst 4000 och ett par specialgjorda M90 kängor som gör att man kan springa i över 100 km/h och hoppa 62 m (So long Christian Olsson i trestegsäger jag bara).

Vi har dock ingen Glock!!!

Upplys han om detta och hälsa att han kan ta sin Glock och dra.

:P :)

Skämt åsido. Lt Payne kanske har rätt om högvakten. Men gudförbjude att HV skulle få förvara Glock hemma. Nog det absolut dummaste jag hört och din polare har nog dragit en liten lögn eller missförstått situationen fullkomligt.

Han har nog lite dålig koll på vad som gäller.

Inte en chans att Hv kommaer att ha glocken hemma...

En anledning till att K-pisten försvinner från oss är bland annat att det saknas vapenlås, och det finns det ju inte heller till Glocken.

Dessutom är det idag snudd på omöjligt att som hemvärnsman ha två av "kungens" vapen hemma i bostaden...

..ja   inte en chans att HV kommer få ut något som ens liknar en pistol...   såvida inte han  "fixat" den själv...  

*kan redan se rubrikerna i tidningen framför mig*   uhuh

Kan nog bara stämma in med övriga. Att HV skulle få ha en pistol 88 hemma låter rätt så långtsökt...

Med tankte på att när vi skulle plocka ut en på jobbet för och skjuta lite så visade det sig att man kommit med nya regler. Man var tvungen att ha Kompanichef påskrift att skälet var giltigt, SäkOff påskrift att man hade tillstånd att plocka ut den samt utb på vapnet...

Kan tänka mig att din vän sköt vaktprovet med pistol mest som "kul bus övning" alt som tidigare nämnts till högvakten.

EOD

Hv kommer inte att få ut några pistoler att förvara i hemmet. Delvis beroende på problemet med förvaring. Men sedan finns det inget behov av att Hv-män har pistol. Enligt uppgift från Yoff som jobbar med säkerhet inom Hv.

Däremot har jag inom Hv deltagit i utbildning på lite olika pistoler.

Hv kommer inte att få ut några pistoler att förvara i hemmet. Delvis beroende på problemet med förvaring. Men sedan finns det inget behov av att Hv-män har pistol. Enligt uppgift från Yoff som jobbar med säkerhet inom Hv.

Däremot har jag inom Hv deltagit i utbildning på lite olika pistoler.

Är det någon som vet om Hv någonsin haft pistol hemma?

På den gamla onda tiden..?

Av någon anledning är enhandsvapen lika känsligt i Sverige som baskerfrågor. Enhandsvapen har blivit något av en prestigepryl som kopplas mer till grad än till behov. De som behöver enhandsvapen får inte alltid ut ett och de som får ut ett behöver inte alltid det.

Har man t.ex. försökt få upp en AK genom vagnschefsluckan inser man att det finns tillfällen då ett enhandsvapen behövs som självskydd.

Jag har sagt det förut och säger det igen: "Glock är till för PX-personal, stabsbiträden, posttanter och osäkra befäl som saknar viktiga uppgifter".

Den dagen de som har behov av enhandsvapen även blir tilldelade sådana, kommer aldrig att komma. Sorry alla förare, sökpersonal och tunga vapen bärare.

Är det någon som vet om Hv någonsin haft pistol hemma?

På den gamla onda tiden..?

Jag tror inte det. Men på gamla FOA-tiden (nuvarande FOI) så fanns det fram till -90 ungefär en p07 och en stålhjälm till varje forskare. Plus reguljär utrustning till driftvärnet. Men varje f0rskare skulle alltså få ut en pistol för att försvara sitt tjänsterum :)

Med tanke på hur praktiskt lagda en del av mina kolleger är så upprepar jag vad ett tidigare inlägg sade: Gud Förbjude!

Guest Lord Good

När jag gick på FGS (Försvarets GymnasieSkola) så hade vi både kamrat 40 och k-pist. De var inlåsta i ett säkerhetsskåp, men ville man ut och panga lite var det bara att gå och hämta pickan och och en låda 9mm. :) Sedan jobbade jag lite extra på S1 i Uppsala. Då var jag tvungen att ha pistol hemma.

2sharp: Jag vet inte om de har haft pistol hemma, men innan hade kspskytten "sin" ksp hemma....

Aha, det var alså bättre förr... då hade man ju kunnat ge sin spruta den kärlek och omvårdnad som den ju faktiskt kräver och förtjänar...

Tack för övrig info ang. pistoler, låter ju lovande med en picka per forskare :)

Visste väl att jag borde lyssnat bättre i plugget...

2sharp: Jag vet inte om de har haft pistol hemma, men innan hade kspskytten "sin" ksp hemma....

Hmm... jag har tillbringat mer än halva mitt 40-åriga liv i gröna kläder och jag har då aldrig hört talas om att Hemvärnets ksp har förvarats i hemmet. Sannolikt syftar din sagesman på kg som förr fanns som understödsvapen i hvgrp. Den kg-skytt som så önskade kunde få förvara sin knallpåk hemma - åtminstone fanns det inget förbud mot att göra det. Detta var dock innan Ak4, Ksp m/58 och jag tillfördes Hv.