Jump to content

Kyl och frys utomhus

Ringo

Recommended Posts

Jag och tjejen ska alldeles snart flytta ihop i en "ny" lägenhet. Utrymmet i köket är starkt begränsat och den kyl som finns där har bara ett mindre frysfack.

Det finns emellertid gott om utrymme på någon av våra två(!) balkonger så därför väcktes idén att man kanske skulle köpa till frysförvaring och förlägga denna på balkongen.

Och där kommer vi till pudelns kärna. Tål en kyl/frys att stå utomhus givet att man bygger ett enklare skal för att skydda från den värsta blötan?

Någon med erfarenheter?

/Ringo

Det står en frys på min balkong utan något skydd som fortfarande verkar funka..

Har inte använt den själv men tidigare boende i lgh har garanterat använt den.

Jag bor i luleå, så den har klarat extrem kyla ;)

Du kanske ska ringa värden anonymt å fråga om dom tillåter det så du slipper få problem....

Det står en frys på min balkong utan något skydd som fortfarande verkar funka..

Har inte använt den själv men tidigare boende i lgh har garanterat använt den.

Jag bor i luleå, så den har klarat extrem kyla ;)

Du kanske ska ringa värden anonymt å fråga om dom tillåter det så du slipper få problem....

Aha!

Värden är en konstig gammal gubbe som inte kan ge någon form av klart svar på något what so ever. Så just i detta fallet kör jag på att det är lättare att förlåta än att säga ja från första början. Det får bli någon form av fulkoppling med jordfelsbrytare in i köket.

Med en nytagen jägarexamen och en flickvän som gillar att plocka bär känns det som man inte kan få för mycket frysmöjligheter.

edit: flottiga fingrar

Om det är en liggande frys kanske ni kan täcka över den med en duk så det ser ut som ett bord? Då lär det väl inte störa så mycket? Men värden bör väl kunna lämna ett besked tycker man.

Efter en "lustig" erfarenhet som vi hade med nytt kyl/frysskåp - kolla i vilka temperaturer det funkar.

Förmodligen gäller inte detta frysboxar, men bättre säker än ledsen.

Vi köpte nytt skåp till fritidshuset, och varje gång vi kom ut i helgerna så hade allting tinat i frysen. Trodde det var trasigt tills jag läste i manualen att det bara funkade om kringtemperaturen var mer än +16 C, annars så slog det ifrån.

Under förutsättning att den inte slår ifrån som stefanf beskriver så fungerar ju en frys bättre ju lägre omgivningens temperatur är. Värmeröverföringen från radiatorn på baksidan blir effektivare vilket gör att kompressorn inte behöver gå lika mycket för att hålla temperaturen i skåpet.

Under förutsättning att den inte slår ifrån som stefanf beskriver så fungerar ju en frys bättre ju lägre omgivningens temperatur är. Värmeröverföringen från radiatorn på baksidan blir effektivare vilket gör att kompressorn inte behöver gå lika mycket för att hålla temperaturen i skåpet.

JA det var lite så jag tänkte också. Modellen som vi avser installera är av äldre slag och saknar säkerligen finesser som gör att den stänger av vid låga temperaturer. Kommer nog bygga något enklare skydd för att se till att inte snö etc lägger sig på värmeelementen där bak och orsakar isbildning - Något som jag befarar sänker effekten precis som när det bildas is på insidan av en frys.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...