Jump to content

Ksp på ikv 91

Stocken

Recommended Posts

Någon som känner till varför ksp m/39 istället för ksp 58 valdes som sekundärbeväpning till infanterikanonvagn 91?

(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Infanterikanonvagn_91 "Skydd och beväpning")

/Stocken

Edit: Blågul må flytta inlägget till Transportcentralen

Edited by Stocken

Någon som känner till varför ksp m/39 istället för ksp 58 valdes som sekundärbeväpning till infanterikanonvagn 91?

(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Infanterikanonvagn_91 "Skydd och beväpning")

/Stocken

Samma spruta valdes ju också till strf 90, av senare årgång än ikv:n. Har för mig att Larsson och andra diskuterat det här på forumet.

Ikv 91 och strf 90 kom till under kalla krigets tid när vi skulle ha närmare 800 000 man under vapen. Då fanns det helt enkelt inget överskott av ksp 58, men däremot hade man gott om ksp m/39, som dessutom var gjort för att användas på vagnar. Alltså tog man det befintliga (och därmed gratis) vapnet och stoppade i de nya vagnarna.

Var inte alla fordonsmonterade (i fast lavettage, inte lvkspstativ på t.ex tgb) ksp på den tiden ksp m/39? Med undantag för Strv 103, som ju hade 3 x ksp 58. Så ur den synvinkeln hade det nästan varit mer udda om vagnarna utrustats med Ksp 58 redan från början, iallafall om man tittar på Ikv 91.

/E

Märkliga är väl snarare att man inte i varje fall till strf90 såg till att planera för nyinköp av tillräckligt antal ksp58. Priset borde knappast blivit nämnvärt högre.

Antag att tornet kostar ca 5 miljoner till exempel och att en ny ksp58 (den är fortfarande i produktion så går att köpa snabbt från FN i Belgien) skulle kostat 20000. Skillnaden är minimal. Men snålheten brukar bedra visheten i gröna kläder.

• 1 month later...

Elduthålligheten för ksp m/39 torde ju vara avsevärt högre än för ksp 58.

Ksp m/39 har bättre precision än ksp 58.

Min ringa erfarenhet av ksp 58 säger mig att vid väderomslag eller efter en stunds skjutande behöver man ofta justera gasregulatorn. Borde inte det erbjuda problem för ett tornmonterat vapen?

QUOTE(stolpskottet @ Jul 3 2007, 19:27 )

ang ombeväpning till KSP 58:

Är det inte så att det finns enorma mängder tygbandad am som börjar bli gammal och behöver skjutas upp och därför avvaktar man med ombeväpningen till Ksp 58?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulspruta_m/39

Den torde väl redan vara för gammal

Det tror jag inte, senast i våras fick vi ut enbart tygbandat på skarpa stridsskjutningen med Hvbat.

//KNI

Ksp 39 kan man byta pipa utan att lossa den från lavettaget (ta bort bakstycket, dra ut pipan bakåt ur lådan), vilket förenklar och snabbar upp proceduren för laddaren. Det är iallafall min luddiga minnesbild (det börjar bli några år sen nu) av varför vagnarna hade just Ksp 39.

(med reservation för delars namn)

/FnuSNU

Ksp 39 kan man byta pipa utan att lossa den från lavettaget (ta bort bakstycket, dra ut pipan bakåt ur lådan), vilket förenklar och snabbar upp proceduren för laddaren. Det är iallafall min luddiga minnesbild (det börjar bli några år sen nu) av varför vagnarna hade just Ksp 39.

(med reservation för delars namn)

/FnuSNU

Nu är det väll tornbeväpningen på Strf som diskuteras, är det då inte dumt att dra in en laddare i bilden. Skytten får ju sköta pipbytet när det blit aktuellt. Att som skytt behöva byta pipa på en m/58 är inte så svårt. Men jag skulle tro att det blir bökigare när den sitter i lavett på ett strf.

Medför man reservpipor i vagnen?

Var förvaras dom??

Helt utan att veta hur tornsprutan satt på ikv91, men på strv 121/122 är det laddaren som grejar tornspruta och inte skytten.

Så även på ikv 91.

Har Sverige haft något fordon med laddare där tornsprutan suttit hos skytten? Jag får någon klocka som ringer som säger att eventuellt M1 har det men det är vad jag minns den enda vagnen som jag (eventuellt) hört något sådant om.

Helt utan att veta hur tornsprutan satt på ikv91, men på strv 121/122 är det laddaren som grejar tornspruta och inte skytten.

Nu snackar jag inte om VAGNENS laddare. utan den personen i KSP OMGÅNGEN (ur en infanterists synvinkel) som agerar laddare.

Sluta klyva hårstrån.

Nu snackar jag inte om VAGNENS laddare. utan den personen i KSP OMGÅNGEN (ur en infanterists synvinkel) som agerar laddare.

Sluta klyva hårstrån.

Varför prata om ksp-omgång i en skyttegrupp när diskussionen rör vagnsmonterad kulspruta i Ikv 91?

Undrar vem som klyver hårstrån?

VC sköter allt handhavande på KSP39 i STRF9040B.

Ja, extrapipa finns. Pipa 2 finns lätt tillgänglig i svalbädden. Svalbädden sitter till vänster bredvid/bakom KSP:n.

Ja, det är en enkel och relativt snabb operation att byta pipa på KSP39 monterad i STRF9040B.

Ang. am till KSP39 finns det olika förpackningar och därmed från olika tillverkning.

Dels de gamla som är packade i vaxpapper modell kletigt, dels de nyare som enbart är packade i modernare snitt - kartong.

De äldre banden måste sträckas och mår bra av ganska mkt olja medan de nyare kan användas rakt av.

Om vi talar om möjligheten att byta pipa på en tornmonterad Ksp så måste även den jämförelsen utfalla till Ksp m/39 fördel. Själv har jag svårt att se hur man skulle kunna byta pipa på en tornmonterad Ksp 58 utan att lämna stridsrummet.

Till Ksp m/39 i Ikv 91 vill jag minnas att det fanns två extra pipor. Har för mig att de förvarades uppe under torntaket.

Till Strv 103 använde man som påpekats Ksp 58 men där var man ju tvungen att montera två sprutor som sköt växelvis.

/Stocken

Samma spruta valdes ju också till strf 90, av senare årgång än ikv:n. Har för mig att Larsson och andra diskuterat det här på forumet.

Här hittade jag Larssons klassiker, vilken väl också får ses som ett inlägg i frågan 39 kontra 58.

Om vi talar om möjligheten att byta pipa på en tornmonterad Ksp så måste även den jämförelsen utfalla till Ksp m/39 fördel. Själv har jag svårt att se hur man skulle kunna byta pipa på en tornmonterad Ksp 58 utan att lämna stridsrummet.

Fråga jänkarna, de har ju sin variant av FN MAG (dvs 58:an) som coax i t.ex. Abrams, Bradley och LAV-vagnarna. Eller britterna, dom hade den i bland annat Chieftain och Scimitar. Eller holländarna, dom har FN MAG som tornksp i sina Leoparder. Och så vidare...

Sluta klyva hårstrån.

Varför prata om ksp-omgång i en skyttegrupp när diskussionen rör vagnsmonterad kulspruta i Ikv 91?

Glöm det........................................Orkar inte ta diskutionen....................................

Sluta klyva hårstrån.

Glöm det........................................Orkar inte ta diskutionen....................................

Varför det?

Det är alltså VAGNENS laddare som sköter pipbytet i en ikv 91.

I vissa andra fordon sköter skytten eller vagnchefen pipbytet.

Det gäller att veta vad man pratar om när man ska diskutera något och sen inte bli sur när folk påpekar hur det ligger till.

Till Ksp m/39 i Ikv 91 vill jag minnas att det fanns två extra pipor. Har för mig att de förvarades uppe under torntaket.

Till Strv 103 använde man som påpekats Ksp 58 men där var man ju tvungen att montera två sprutor som sköt växelvis.

Nu är mina kunskaper om pipbyten på båda vapnen klart begränsade, men är det något annat inblandat i pipbytet på 58an än att vrida handtaget motsols och lyfta pipan uppåt? Då bör det inte vara jätteproblem att byta pipa i ett skapligt rymligt stridsrum. Om det suttit en 58 i strv 121/122 (eller 101-2-4) så finns det tillräckligt med plats.

Pip byte 58:

1. Spänn upp mekanismen

2. Säkra

3. Öppna luckan

4. Ta bort bandet (om sådant sitter i)

5. Öppna plåten

6. Kontrollera patronläget

7. Stäng plåten och luckan

8. Tryck ner pipspärren (sitter på vänster sida)

9. Slå bärhandtaget på pipan åt vänster så att handtaget står rakt upp

10. Slå fram pipan så att den lossnar från lådan

11. Lägg pipan åt sidan

12. Ta fram den andra pipan och sätt fast den på vapnet

13. Lås pipan (om man har gjort rätt så hör ett "ritch" ljud)

14. Öppna luckan och ladda vapnet

15. Osäkra och fortsätt eldgivning.

Så lite mer moment än att "vrida handtaget motsols och lyfta pipan uppåt". :D

Fråga:

På 90C vem byter pipan? Eller byts pipan överhuvudtaget?

Det var de här momenten jag menade, det är det som skiljer från ladda/ptr ur, och de moment som skulle förhindra ett pipbyte i ett strf. Det känns inte som det skulle vara några problem. utrymme uppåt bör ju finnas för att kunna ladda och det bör finnas utrymme åt sidorna för resten av manövrarna.

Pip byte 58:

1. Spänn upp mekanismen

2. Säkra

3. Öppna luckan

4. Ta bort bandet (om sådant sitter i)

5. Öppna plåten

6. Kontrollera patronläget

7. Stäng plåten och luckan

11. Lägg pipan åt sidan

14. Öppna luckan och ladda vapnet

15. Osäkra och fortsätt eldgivning.

Så lite mer moment än att "vrida handtaget motsols och lyfta pipan uppåt". :rockon:

Fråga:

På 90C vem byter pipan? Eller byts pipan överhuvudtaget?

När lärde du dig pipbyte?

SoldR Mtrl Vapen ksp 58B:

1. Skytten kontrollerar att mekanismen är spänd. Säkrar vapnet.

(Om mekanismen inte är spänd och bandet sitter kvar i vapnet har

eldavbrott uppstått se åtgärder vid Eldavbrott sid 60.)

Kommendera: ”Byt pipa!”.

2. Laddaren repeterar ”Byt pipa!” och gör följande.

• Kontrollerar att bärhandtaget är överfört i sitt högra läge.

• Trycker in pipspärren och slår handtaget rakt upp. Handtaget får

inte lyftas, eftersom handtagsspärren då glider ur låsspåret på låsmuttern.

• Tar bort pipan framåt. Skytten håller vapnet horisontellt, då glider

pipan lätt ur och in i sina lagringar.

• Tar den andra pipan i handtaget, lägger den i sin lagring på vapnet

och vrider ned handtaget åt höger till låsläge. Rör inte pipspärren!

Vid vridningen skall tydliga knäppar höras från pipspärren då den

snäpper över tandningen på låsmuttern.

• Kontrollerar att pipspärren gripit in i tandningen på låsmuttern genom

att dra bärhandtaget uppåt. Anmäler ”Klart!”.

Behövs inte göras patron ur vid pipbyte.

Spänn upp och säkra räcker.

The Swede :D

Mattson:

VC genomför i regel allt handhavande på själva kulsprutan monterad på STRF9040C. Även pipbyte.

Detta går till som följer:

Skytten trycker in riktbrytaren.

Skytten kontrollerar med uppspänningshandtaget (i vagnen alltså) att mekanismen är spänd och säkrad.

VC byter pipa (pipa två sitter på sidan av amlådan)

Mattson:

VC genomför i regel allt handhavande på själva kulsprutan monterad på STRF9040C. Även pipbyte.

Detta går till som följer:

Skytten trycker in riktbrytaren.

Skytten kontrollerar med uppspänningshandtaget (i vagnen alltså) att mekanismen är spänd och säkrad.

VC byter pipa (pipa två sitter på sidan av amlådan)

Då måste alltså VC lucka upp för att byta pipan medan skytten är kvar i vagnen?

Riktbrytare?

Det är rätt uppfattat att VC måste lucka upp för att byta pipa och åtgärda eldavbrott. En av bristerna med montaget.

I teorin görs dock detta alltid i skyddsställning med vagnen.

Riktbrytaren ansätts för att låsa tornets rörelse (förhindrar elrikt) samt förhindrar elektrisk avfyrning av KSP resp. akan.

Finns som säkerhet då man antingen handhar KSP, akan eller annat vagnsjobb som involverar tornet och eldröret.

Stor risk för klämskador eller krosskador föreligger annars.