valmet Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 hej Om man är utbildad reservofficer och går med i hemvärnet, finns det då något "tvång" att man ska gå i chefsbefattning eller vara instruktör, eller kan man vara med som en "lasse i ledet"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Om jag inte missminner mig har officersförbundet sagt att RO/G skall erbjudas platts som motsvarar deras kompetensnivå. Dvs KompC, BatC eller stabsbefattningar. Men om du inte vill ha en chefsbefattning utan enbart vara lasse i ledet ser jag inga problem för det, men det får du då ta upp med din utbildningsgrupp. Dock så tycker jag att det är bortkastad kunskap men det är en annan sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Har haft en RO/Kapten som skyttesoldat hos oss. Fast det är svårt att inta ta till vara kompetensen när det kommer till kritan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 vet en övlt som är vanlig soldat. Om en RO inte vill vara i befälbef i hv ser jag inget problem med det. Hemvärnet är en FRIVILLIG organisation... Men som sagt, lite slöseri med resurs KAN det vara. men rent hypotetiskt, en flygförare som RO, vilken nytta gör han/hon i hemvärnets markstrid eller stabsarbete. Han/hon kanske bara vill ha kul och skjuta lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 Enligt ryktet ska vi få en NORSK löjtnant som ska vara med i mitt komp för att hålla sina kunskaper vid liv. Kan bli spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 På förekommen anledning... Bataljonchef: C [xx] bat alt batch Kompanichef: C [xx] komp alt. kompch Osv... Militära förkortningar som slutar på C hänvisar till centrum, central, motsv. Undantaget är fartygschef "FC". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 Spontant kan jag tycka att det är ett oerhört resursslöseri att inte gå in som chef eller ledare om man är RO. Att man är "Lasse i ledet" under en inkörningsperiod, för att lära känna förbandet och få grepp om vht, kan jag mycket väl köpa, men sedan får man tammefan step up to the platter och ta befälet. Det råder inte precis överskott på bra chefer i Hv och oavsett vilket vapenslag eller tjänstegren man har sin RO-tjänst inom, så har man gått MHS och fått en god utbildning i "allmänhet" -även markstrid och skytteri! De som pluggar till officer har i stort sett samma utbildning stor del av tiden i skola. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
von Döbeln Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Spontant kan jag tycka att det är ett oerhört resursslöseri att inte gå in som chef eller ledare om man är RO. Att man är "Lasse i ledet" under en inkörningsperiod, för att lära känna förbandet och få grepp om vht, kan jag mycket väl köpa, men sedan får man tammefan step up to the platter och ta befälet. Det råder inte precis överskott på bra chefer i Hv och oavsett vilket vapenslag eller tjänstegren man har sin RO-tjänst inom, så har man gått MHS och fått en god utbildning i "allmänhet" -även markstrid och skytteri! De som pluggar till officer har i stort sett samma utbildning stor del av tiden i skola. Just det, självfallet är det slöseri. Men hur ser verkligheten ut; vilka chefsbefattningar finns kvar efter FM:s stålbad? Kanske har inte alla RO/YO lust att bli helt civila. Och finns det inga militära chefsbefattningar bör alla inititiativ att deltaga i Fm vara vällovliga, även om det handlar om att gå in som skyttesoldat. Minns även att militär kompetens aldrig är fel oavsett befattningsnivå. Vi har flera exempel på det mitt kompani. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts