Jump to content

HJÄLP: Begränsad anslutning (WLAN)

Psk-jevel

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter med ett trådlöst nätverk i huset genom en D-Link router. Det fungerar till dator A, som är stationär utan problem. Dator B, en bärbar, kan använda routern med nätverkssladd men inte trådlöst. Signalstyrkan är "utmärkt", men anslutningen är ändå begränsad.

Surfade runt efter hjälp och hittade bland annat följande: http://www.eforum.idg.se/popup/printable.a...ntriesId=955660 som verkar beskriva ett liknande problem, men efter några inlägg kändes det som mer och mer grekiska. :) Finns här någon som kan hjälpa mig på svenska? :p

edit: Felstavning

Vad menar du med begränsad?

Hittar du ditt nät med laptopen? Men kan inte ansluta alls?

Är nätet krypterat?

Har du MAC filter på routern?

Vad menar du med begränsad?

Hittar du ditt nät med laptopen? Men kan inte ansluta alls?

Är nätet krypterat?

Har du MAC filter på routern?

Hrm, svenska som sagt..

-Hur kollar jag om nätet är krypterat?

-Var ser jag om det är MAC filter på routern?

Jag hittar nätet och kan ansluta. MEN jag får statusen "Begränsad eller ingen anslutning". Resultat: Jag är ansluten, men kommer inte åt internet.

Tillägg: I länken ovan går att läsa:

haha det ordna sig med att jag avvaktiverade WPA och all SuperG samt Turbo och Extended Range!

Sedan aktiverade jag WPA PSK på nytt och de fungerade, vågar inte aktivera: ext range eller någon sorts turbo!

Jag har dock ingen aning om vad detta innebär.. :lala:

exakt vilken modell av wlan router är det du har ???

"begränsad eller ingen anslutning" beror på att den nätverkskortet inte får någon ip-address tilldelad, har du fast ip-address på det trådbundna så måste du ställa in ipaddress även till de trådlösa, kör du dhcp på routern/trådbundna nätverkskortet måste dhcp även vara inställt på det trådlösa

om nätet är krypterat eller inte kan du se webkonfigurations gränssnittet, bara kolla manualen hur du kommer åt det (troligen genom att surfa till routerns ip-address som borde vara 192.168.0.1 och ange d-links standardlösenord som också lär stå i manualen)

spontant låter det som att något är knas med kryptolösenord eller dhcp

När du loggat in på routern med adressen ovan, klickar du på "wireless" i högersidan, då skall du se en bild som talar om ditt SSID, typ av kryptering och lösenord.

Har du angett samma på din laptop?

Har du läst här: http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=316#manual, i manualen?

• 1 year later...

Jag har liknande problem. Har en ny bärbär dell dator med Intel wireless WiFi Link 5100 inbyggt nätverkskort. Får numera bara begränsad/lokal anslutning. Oavsett om jag har nätverkssladd i eller ej. Tror det blev så i samband med att jag avinstallerade en testversion av Norton.

IPv4 Lokal

IPv6 Begränsad

Jag behöver desperat hjälp.... :dribble:

Kul, jag hade exakt samma problem för någon vecka sedan.

Min lösning blev att ta bort krypteringen till det trådlösa nätverket. Fungerade klockrent efter det.

(det är åtminstone ett bra sätt att felsöka på)

+edit+

Svarade på fel inlägg.

Go on, noting to see here

Jag har liknande problem. Har en ny bärbär dell dator med Intel wireless WiFi Link 5100 inbyggt nätverkskort. Får numera bara begränsad/lokal anslutning. Oavsett om jag har nätverkssladd i eller ej. Tror det blev så i samband med att jag avinstallerade en testversion av Norton.

IPv4 Lokal

IPv6 Begränsad

Jag behöver desperat hjälp.... :worthy:

Kolla efter om du verkligen har fått bort alla filer och program tilhörande norton symantec, rensa ur registret från alla nycklar rörande norton. om inte det hjälper så ta backup på dokument/bilder mm och installera om burken. Funkar det inte efter ominstallation så har du hårdvarufel som täcks av garanti. Men mjukvarufel täcks ej av garanti.

/JBP

IPv4 Lokal

IPv6 Begränsad

Jag behöver desperat hjälp.... :worthy:

Kollat upp inställningarna för IP-adressen?

Kollat upp inställningarna för IP-adressen?

Släpp ip-adressen och förnya den (görs enklast via kommandotolken):

"Windows-tangenten + R" Enter

"ipconfig /release" Enter

"ipconfig /renew" Enter

Detta bör göra att du ser om du fått ny adress eller ej.

• Forumsledning

Symantec Norton:

För få bort Norton räcker det oftast inte med att bara köra "Lägg till/Ta bort program" som alla andra.

1. Ladda ner och kör SYMNRT.exe , Nortons egna verktyg för att avinstallera sina produkter

http://service1.symantec.com/Support/tsgen...005033108162039

2. Ta bort eventuella rester i "Lägg till/Ta bort program" som Symantec Live Update, mfl

3. Installera en annan anti virus guard. Avg FREE och AVAST Free är två som är gratis, men betalalternativ är bättre, personlingen har ESET SMart Security funkat bra för mig.

WLAN ROUTER

Oftast är det krypteringen som ställer till det,.

Börja därför att köra med öppna kort helt okrypterat, med visat SSID, osv. för att se att du får kontakt och kan "surfa".

Var ansluten med en annan dator mot routern med kabel så att du kan lägga på säkerhetsfunktion för funktion och hela tiden testa med den trådlösa.

Börja med att välja ett eget SSID och en annan kanal än den för inställda.

När du fått kontakt kan du prova att använda WPA2 som kryptering sätt ett lösenord som du kan stava rätt på bägge sidor, funkar inte det kanske du får gå ner på WEP 128 eller 64 bitar.

När väl krypteringen funkar som du vill kanske du är nöjd. Beroende på hur stor du anser risken och konsekvenserna är om nån granne inom 50 m lyckas knäcka sig in i nätverkstrafiken.

På bekostnad av eventuellt utrivet hår på huvudet kan du gå vidare och eventuellt ställa till det i syfte att få mer "säkerhet"

- Dölja SSID

- Enbart tillåta att vissa MAC-adresser får komma in

- Tilldela Fasta ip-adresser

- Byta routerns ip-adress och IP range för DHCP

Helt klart kan du sätta ett lösenord för att logga in som admin i routern, men jag rekommenderar att du skriver upp följande på en lapp på routern ändå

- Routerns IP-adress

- Adminkontots inloggningsnamn och lösenord

- SSID och även vilken krypteringsnyckel

Det spar mycket vånda den dagen du 2 år senare skall konfigurera om och inte vill trycka på resetknappen...

Oavsett märke brukar det vara lite strul i början att ansluta de trådlösa enheterna och samtidigt få någorlunda säkerhet i kryptering, tillåtna enheter,portar , lösenord osv. Alltid strular nåt och det tar nån timme normalt även om man är van och manualerna skriver att det tar 30 sekunder.

Kolla att du har senaste drivrutinerna till de trådlösa enheterna och eventuellt kanske måste ladda ner ny firmware till routern.

I värsta fall är routern trasig, men då har man redan ödla många timmar på felsökning.

För min Linksys tog det 3 månader och oändligt antal timmar i konfigurering innan de erkände att ett hårdvarufell krävde att routerns processor skulle överklockas lite i firmware för att funka...

Visst är det härligt utan kablar....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...