Jump to content

Stridsbåt 90

tinhead

Recommended Posts

Läste detta nyligen via RSS-boten:

http://hemvarnet.se/sodertorn/23_skghvkomp...mp;nyhetid=1775

Med anledning av olyckan med en stridsbåt 90 utanför Utö i höstas har säkerhetskraven vid transporter höjts. Detta har bland annat resulterat i att antalet passagerare minskats.

Båtarna har även modifierats på olika sätt för att öka säkerheten och antalet sittplatser har då minskat ytterligare. Nu kan maximalt 18 personer transporteras per gång. Detta förutsätter att det finns ett tillräckligt antal, som det kallas, ”kvalificerade passagerare”, det vill säga personer med en speciell sjösäkerhetsutbildning med ombord. Om detta krav inte uppfylls kan endast 12 passagerare transporteras.

OM nu detta är fallet är det den enskilde soldaten som skall få utbildning eller båtpersonalen för att det ska få kallas ”kvalificerade passagerare”?

Läste detta nyligen via RSS-boten:

http://hemvarnet.se/sodertorn/23_skghvkomp...mp;nyhetid=1775

Med anledning av olyckan med en stridsbåt 90 utanför Utö i höstas har säkerhetskraven vid transporter höjts. Detta har bland annat resulterat i att antalet passagerare minskats.

Båtarna har även modifierats på olika sätt för att öka säkerheten och antalet sittplatser har då minskat ytterligare. Nu kan maximalt 18 personer transporteras per gång. Detta förutsätter att det finns ett tillräckligt antal, som det kallas, ”kvalificerade passagerare”, det vill säga personer med en speciell sjösäkerhetsutbildning med ombord. Om detta krav inte uppfylls kan endast 12 passagerare transporteras.

OM nu detta är fallet är det den enskilde soldaten som skall få utbildning eller båtpersonalen för att det ska få kallas ”kvalificerade passagerare”?

det står i texten att det ska finnas ett tillräckligt antal, inget om de ska vara personal eller ej så man får väl utgå ifrån det? :)

Den gängse definitionen av passagerare är den som ges i fartygssäkerhetslagen:

Som passagerare räknas varje person ombord utom
  1. befälhavaren,
  2. övriga ombordanställda,
  3. andra som befinner sig ombord på grund av arbete för fartygets räkning eller i offentlig tjänsteförrättning som gäller fartyget eller den verksamhet som bedrivs med fartyget,
  4. bärgare eller bärgares medhjälpare som följer med fartyget sedan detta drabbats av sjöolycka,
  5. personer som förs in till hamn efter att ha räddats ur sjönöd, och
  6. barn som inte har fyllt ett år.

Det är möjligt att RMS har en annan definition av begreppet, men jag ställer mig tveksam till det. Begreppet kvalificerade passagerare är helt nytt för mig, men av vad som står på den länkade hemsidan att döma rör det sig om en "basic safety"-utbildning enligt kraven i STCW.

/mdn

Jag deltog på utbildningen och är numera en kvalificerad passagerare på Stridsbåt 90H, det är alltså inte besättningen utan passagerarna som måste utbildas för att få åka 18 pers.

Jag deltog på utbildningen och är numera en kvalificerad passagerare på Stridsbåt 90H, det är alltså inte besättningen utan passagerarna som måste utbildas för att få åka 18 pers.

Vad består utbildningen av som man får som passagerare?

Vad består utbildningen av som man får som passagerare?

Gissningsvis åtgärder för fartygets övergivande. Teoretisk genomgång och praktisk övning, möjligtvis exklusive momentet att faktiskt hoppa i vattnet och kravla sig upp i livflotten.

Även om jag inte minns detaljerna så var det en säkerhetsmässig skillnad även på 90-talet, beroende på om du körde personal som fått utbildning eller personal som inte fått det. I det senare fallet fick man hålla en slags föreläsning a la flygvärdinnor innan takeoff + att det var större restriktioner kring vilka/hur många som fick vistas på däck och i vilken utsträckning besättningen skulle övervaka passagerarna.

Utbildningen jag själv fick var en teoretisk föreläsning om hur livflottarna användes och en praktiskt förevisning av befäl som blåste upp en livflotte. Vi fick lära oss hur man girar när man får "man över bord" (aktern bort från den nödställde), användande av brytverktyg, hur flytvästen fungerar och själva hoppa överbord och använda krans för att få upp vederbörande. De som normalt åkte med fick en liknande utbildning. Och precis som EO4 säger så var det flygvärdinnestuket som gällde om det var personal som normalt sett inte transporterades med stridsbåt, dvs en säkerhetsgenomgång.

Utbildningen för passagerarna innefattar både en teoridel och en praktikdel i användning och hantering av livflottar och -västar, samt kännedom om stridsbåten och dess konstruktion (vattentäta skott o dyl.).

Passagerarna fick sedan prova på att plocka upp en person från vattnet med olika tekniker (klädlyft, skepparkrans, slanglyft och stege).

Vi i besättningarna fortsatte sedan utbildningen med egna övningar i HLR, upplockning, första hjälpen under gång, skuta nödraketer m.m.

Ombyggnaden av stridsbåtarna är mer av en översyn av låsvred och tätningslister.

I det senare fallet fick man hålla en slags föreläsning a la flygvärdinnor innan takeoff + att det var större restriktioner kring vilka/hur många som fick vistas på däck och i vilken utsträckning besättningen skulle övervaka passagerarna.

Detta trodde jag var standard då det skett samtliga gånger jag varit med då det varit flera passagerare som ska åka med.

Är kanske så att vi har ovanligt duktiga och medvetna förare här på västkusten :banana

Dock har jag aldrig fått en genomgång då de inte varit flera passagerare med.

Detta trodde jag var standard då det skett samtliga gånger jag varit med då det varit flera passagerare som ska åka med.

Nja, vi gjorde det inte när vi körde våra egna soldater. De kunde ju tricksen så att säga.