Jump to content

Beep/Bip-test

Guest Angelica

Recommended Posts

Guest Angelica

Hejsan!

Är ju bip-test som gäller nu till officersutbildningsuttagningarna, någon som vet vilken gräns man ska klara, vilken nivå de börjar på och tips om hur man bäst tränar för att få så bra som möjligt.

Angelica

Finns ingen anledning att löpträna särskilt inriktat mot 8:8 i beeptest. Med lite normal träning är det inget som helst problem.

Sant!

Jag själv som tränat väldigt dåligt de senaste 2 åren pga knäskada klarade 8:8 utan större problem. Då hade jag dessutom under tre dagar fram till testet haft feber pga matförgiftning. Slutsats: Är man inte väldigt överviktig och har en bra grundkondition så klarar man det, dock är det ju för eget välmående bra att klara några steg mer.

Slutsats: Är man inte väldigt överviktig och har en bra grundkondition så klarar man det, dock är det ju för eget välmående bra att klara några steg mer.

Plus att varje tjänst i närheten av en ryggsäck rimligen kräver långt mer kondis än 8:8.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
Guest Guest_Fristedt_*
Hejsan!

Är ju bip-test som gäller nu till officersutbildningsuttagningarna, någon som vet vilken gräns man ska klara, vilken nivå de börjar på och tips om hur man bäst tränar för att få så bra som möjligt.

Angelica

Tror det är åtta.. jag sprang elva, och jag har inte jättebra konis.. har du pannben så klarar du det.. :) men om du ska träna så skulle jag rekomendera intervall.. det ger mest tycker jag..

Guest Rekryteringsofficeren

Verkar ju vara individer med bra kondition som håller till härinne!

Mina erfarenheter från de år som jag lett tester visar att i vissa testkullar är det upp till 20 % som inte löser ut Beep testet.

Fysen är nog det som sållar mest sökande utav alla de tester vi kör.

Sträckan man springer är 20 m och man startar på nivå 1:1. På nivå 1 kör vi sedan till 1:8 innan vi sedan höjer tempot och hoppar till nivå 2:1. Precis som ni skriver kör vi till nivå 8:8.

Hur långt man springer överlåter jag till er själva att räkna ut. (Det krävs ju trots allt Matte B för att vara behörig! :mellow:

Det man kan träna är utöver allmän löpning, teknik för att på ett effektivt sätt få till vändningarna.

Kravet är på inga sätt orimligt!

Är det "hårdare" krav på jägare och sånna tjänster eller har dom samma krav som övriga som söker yoff?

Minns inte exakt vad som gäller för beeptest, men de övriga fyskraven finns i tre nivåer - ungefär motsvarande allmänna, stridande och jägare. Inte heller de fyskraven är särskilt utmanande på sin lägsta nivå. Kvinnor gör nog klokt i att träna lite extra armar och axlar, men för den hyfsat tränade finns ingen anledning till panik.

EDIT: Den som ska bli befäl vid jägarförband ska naturligt nog vara ganska vältränad, men det skulle förvåna mig om den som nyligen muckat som jägare - eller för den delen som skyttesoldat med goda betyg - skulle ha problem med de högsta fyskraven.

Är det "hårdare" krav på jägare och sånna tjänster eller har dom samma krav som övriga som söker yoff?

Under testerna i yoff utb så har alla samma krav på sig. På förbanden så görs det ett fälttest ist för beep testet och beroende på vilken befattning man har så ställ olika krav.

Multi test styrka så berättar testledaren dom exakta kraven på varje enskild övning. Klarar man inte kraven på en övning så har man misslyckats med hela testet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...