Karl_Swe Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 Nu börjar väll vi 16 åriga ynglingar (jag är ju inte den enda som har åldern inne) får våra brev på posten om definitiva intagningen till gymnasiet. Då börjar man ju undra om det är någon annan som ska "rycka in" på någon av de 3 bernadotte gymnasiena. Fick mitt brev igår och det blev till slut Bernadotte i Göteborg. Är det någon annan här som har fått sitt glädje besked på posten än. Eller som inte kom in. Visste inte var jag skulle lägga tråden men jag tyckte att markan passade... men den får gärna flyttas om BG misstycker. För er som inte vet vad Bernadotte gymnasiet är... http://www.bernadotte.educ.goteborg.se/info.htm Skolan finns i: Stockholm, Göteborg och Malmö Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted August 25, 2007 Report Share Posted August 25, 2007 Jag går första året på bernadottegymnasiet i Malmö. Du får nåt PM av mig snart (vet att denna tråd är nån månad gammal) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Kan ni skriva lite hur ni tycker det är att gå där, vad man gör(utver det vanliga) osv? Jag har funderat på att byta skola då jag inte trivs sådär asbra på min nuvarande. Finns det Nv program? Vilka intagningspoäng för Nv isf? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Bernadottegymnasiet är ett specialinriktat program som bygger på samhäll, inte Nv. Det har gått för lite tid för att ge en detaljerad översikt av BG. Utöver det vanliga skolarbetet, ma, sv, eng, språk mm. skall det vara diverse utflyker till div. myndigheter. v. 38 ska vi ettor i malmö till P7 under tis-fred. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted August 30, 2007 Author Report Share Posted August 30, 2007 I vi i göteborg kom hem idag efter att ha varit på känsö i en vecka så det är många läger och så.... Bernadotte Göteborg om du vill veta mer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaiserjäger Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Ångrar mig fortfarande när jag trodde att Bernadotteskolan var en balettskola :S tips till Bernadottskolan: ha aldrig erat bås bredvid balletskolor motsv. man blir förvirrad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted September 22, 2007 Report Share Posted September 22, 2007 För dom som vill veta vad vi gjorde och vad som hände. För att göra historian kort: Uniformshämtning, ryggsäck, värmekläder, regnkläder. Sätta upp tält. Djungelfotboll. Hinderbana. Lagning av egen mat på onsdagen. Grillning av ryggbiff eller motsv. Kan tillägga att vi fick två stycken fem-litershinkar med kött i marinad. 50 biffar mao. ~4 kg slängdes... Tävling mellan klasserna. Handgranatskastning, TGB-11-putt, nereldning av snöre, vattentransport mellan hinkar, lägga saker i en målad ruta efter instruktioner av andra elever i klassen (sänka skepp, typ). BRAK. Information om olika fordon samt provsittning. Har garanterat glömt något. Denna veckan var skitbra för klassen. Vi har kommit varandra nära och har börjat att tänka och aggera tillsammans. Man har fått se sidor av folk som man inte hade sett innan, onda som goda. Ros till våra befäl. Löjtnant Assarsson, Löjtnant Böös samt Löjtnant Sandberg. TACK! Även till Kapten Wihborg som hade hand om allt. Ris till vädert, det regnade alla dagar utom den första. Även fett ris till någon i vår klass som spottade inomhus så att vi fick stå utomhus i hyffsad kyla och vänta på erkännande. (som aldrig kom) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Vi hade bernadotte Malmö på p7 nu i veckan, och jag har bara en sak att säga: Vilka JÄVLA idioter! Om de är Sveriges framtida poliser/barndmän/befäl så emigrerar jag för det var sorgligt att se. De följde inte de regler de tydligt hade fått, sen så var de spydiga och allmänt otrevliga. Bl a kallade de oss i insats för "låtsas"-soldater och så var det en del rasistiska tillmälen både från folk som var från Sverige och utanför landets gränser. Det enda bra vi såg med bernadotte var att vår Kompanichef gav ngn av de en sån jäkla utskällning sista dagen! Annars var det MESTAdelen drägg. Ngn enstaka verkade bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 @Faers: Tänk på att det är elever som går sitt första år och är således 15-16 år gamla. Räkna inte med att de har någon insikt i försvarsmakten och dess personal eller att alla vet hur man bemöter folk på ett vettigt sätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Vi hade bernadotte Malmö på p7 nu i veckan, och jag har bara en sak att säga: Vilka JÄVLA idioter! Om de är Sveriges framtida poliser/barndmän/befäl så emigrerar jag för det var sorgligt att se. De följde inte de regler de tydligt hade fått, sen så var de spydiga och allmänt otrevliga. Bl a kallade de oss i insats för "låtsas"-soldater och så var det en del rasistiska tillmälen både från folk som var från Sverige och utanför landets gränser. Det enda bra vi såg med bernadotte var att vår Kompanichef gav ngn av de en sån jäkla utskällning sista dagen! Annars var det MESTAdelen drägg. Ngn enstaka verkade bra. Blir det skolans rykte i framöver kan det bli svårare för dem som går där, isf lättare, att komma in på Polis-/ Officersutbildning. Dessutom verkar det som om skolan själv ägnar sig åt kollektiva bestraffningar: Även fett ris till någon i vår klass som spottade inomhus så att vi fick stå utomhus i hyffsad kyla och vänta på erkännande. Är det en kunskap som Polismyndigheter och FM vill att deras personal ska ha? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 @Faers: Tänk på att det är elever som går sitt första år och är således 15-16 år gamla. Räkna inte med att de har någon insikt i försvarsmakten och dess personal eller att alla vet hur man bemöter folk på ett vettigt sätt. Självklart har man viss förståelse för att de är unga, men vid 15-16 år BÖR man veta hur man uppför sig. Att det inte var perfekt med det militära dte köper jag då det förmodligen var första gången i grönkläder för många, men inte deras uppförande. Sedan så pratade vi med personalen i köke som berättade att de år på år beter sig odrägligt och dåligt. Ska man gå en skola som den bör man ha en grundläggande käsnal för hyffs och vad som passar sig. Känns som om skolan borde höja sina krav. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Klart, det finns idioter samt icke-idioter på bernadottegymnasiet. Precis som var som helst. TYVÄRR. Man hoppades ju på att slippa idioter samt snorungar när man sökte in till Bernadotte. Jag är verkligen missnöjd med ett par av mina klasskamrater som uppförde sig som svin, jag vill inte bli förknippad med någon av dem. Det var flera incidenter där någon i min klass uppförde sig dåligt. När folk sen sa åt dem sket dom i det och blev fientliga. Man skäms. Som blivande polis/brandman/officer etc. ställer man inte sig efter uppväckning och skriker ut så att hela P7 hör det. (inte för att man bör göra det annars, heller.) Inte heller stökar man sig i vpl-matsalen som en hel del gjorde under fredagen. (Faers: I matsalen som ni blev kallade för div. saker?) Jag hoppas verkligen att dessa individer mognar till och betér sig som de faktist måste. Det kommer fler "utflyckter" och dylikt som vi kommer att åka på, och jag hoppas att detta inte upprepar sig. Jag ber er också att inte smutskasta Bernadottegymnasiet. Detta negativa är inget som speglar vår klass och skola. Jag kommer att lyfta upp kritiken till våra lärare och vår rektor vid första tillfället som ges. Min klass hade tejpade blåa namnskyltar, övriga klagomål och liknande kan lämnas till mig per PM eller här i tråden. Tack. Tim Klarén, klassrepresentant BG1A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Inte heller stökar man sig i vpl-matsalen som en hel del gjorde under fredagen. (Faers: I matsalen som ni blev kallade för div. saker?) Jag personligen upplevde inget av det för jag var mkt ute i fält i veckan när ni var på kasern, men 13nde plut och en del av de som jag hade samband med sprang på en del av bernadotte-eleverna på torsdagen och då blev det tydligen en del. Vi gjorde det enda vi kunde, och fick göra, för att få de små asen (som bette sig illa, såg också att många uppförde sig bra) tysta. Vi tog initiativet med Livkompaniet HO HA. Precis som vi blivit lärda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Själv stötte jag bara på vpl på fredagen när vi skulle käka. Tackar för svaret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lake Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Är detta en av de där överklassskolorna som skall säkra karriären för barnen från de fina familjerna? Det låter faktiskt så, nu kan jag ju förståss ha fel, men finns det många elever från socialgrupp 3 och invandrare på utbildningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Är detta en av de där överklassskolorna som skall säkra karriären för barnen från de fina familjerna? Det låter faktiskt så, nu kan jag ju förståss ha fel, men finns det många elever från socialgrupp 3 och invandrare på utbildningen? Bernadottegymnasiet ska hjälpa Räddningstjänsten, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Polismyndigheten och Tullverket med rekrytering av grupper de annars har svårt att nå, bland andra ungdomar med invandrarbakgrund och flickor. Skolan har också som uppgift att vara studiemotiverande för elever som kan tänkas ha svårt att klara ett traditionellt gymnasieprogram. Troligtvis har du fel. ;) /D (Källa: Länken till skolan som fanns i denna tråd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Är detta en av de där överklassskolorna som skall säkra karriären för barnen från de fina familjerna? Det låter faktiskt så, nu kan jag ju förståss ha fel, men finns det många elever från socialgrupp 3 och invandrare på utbildningen? Du har fel. Antagligen namnet som lurar dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Bl a kallade de oss i insats för "låtsas"-soldater och så var det en del rasistiska tillmälen både från folk som var från Sverige och utanför landets gränser. Jag har en gammal klasskamrat på det gymnasiet, det är precis attityden som man märker därifrån. Man är inte "riktig" soldat om man inte har jägare i utbildningsnamnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson88 Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Är detta en av de där överklassskolorna som skall säkra karriären för barnen från de fina familjerna? Det låter faktiskt så, nu kan jag ju förståss ha fel, men finns det många elever från socialgrupp 3 och invandrare på utbildningen? Vid en första annblick av hemsidan så verkar det vara en utbildning som till mestadels baseras på "lek". Hälften av kurserna har man säkerligen ingen större nytta av om man inte ska bli polis, brandman eller tullman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Att det skulle vara baserat på "lek" är inget jag har märkt. Iallafall av årskurs ett. Det är mycket plugg och sånt. Känns som "en vanlig" skola. Svenska Engelska Matte Samhällskunskap Datakunskap/Rättskunskap (termin ett och två) Moderna språk (Japanska i mitt fall) Idrott. Ganska mycket idrott. Ofta fysisk träning. ARL. (I stort sett att vi har lektion med en polis, brandman, militär eller liknande. I Malmö är det iaf (Åk 1). så här. Har kanske missat nått ämne, med jag tycker att detta är lämpliga ämnen för bernadottegymnasiet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted October 6, 2007 Author Report Share Posted October 6, 2007 Min halva min klass var på P4 Skövde 25/9 - 27/9 och var med som figuranter. Undrar om det är någon som var där och blev tvugna att träffa den. Undrar bara hur de skötte sig. Med tanke på hur intrycken var från vissa på malmö när de var på P7. Som sagt idioter finns det alltid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Det har nått hela vägen till RekrytC hur de skötte sig. Så jag hoppas det blir en del hårda straff och avstängningar. Kan ju tala om att vi var flera som var nära att gå in på att förevisa kompanistryk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted October 14, 2007 Author Report Share Posted October 14, 2007 Det har nått hela vägen till RekrytC hur de skötte sig. Så jag hoppas det blir en del hårda straff och avstängningar. Kan ju tala om att vi var flera som var nära att gå in på att förevisa kompanistryk... Förlåt men vilken av Bernadotte skolorna är det du menar Göteborg eller Malmö?? Om det gäller GBG så ska jag ta å ta ett ordentligt snack med dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klarén Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Blir det skolans rykte i framöver kan det bli svårare för dem som går där, isf lättare, att komma in på Polis-/ Officersutbildning. Dessutom verkar det som om skolan själv ägnar sig åt kollektiva bestraffningar: Det var alltså ingen lärare som ville ha svar på vem som spottat, utan en löjtnant. Lt. trodde väl att vederbörande skulle erkänna, men så var icke fallet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Det har nått hela vägen till RekrytC hur de skötte sig. Så jag hoppas det blir en del hårda straff och avstängningar. Kan ju tala om att vi var flera som var nära att gå in på att förevisa kompanistryk... Förlåt men vilken av Bernadotte skolorna är det du menar Göteborg eller Malmö?? Om det gäller GBG så ska jag ta å ta ett ordentligt snack med dem. Om du läst igenom tråden torde det vara ganska uppenbart att det är Malmö som vi (jag) diskuterar i förstahand. Vad gbg har haft för sig vet jag inte, men knappast ngt bra om de är det minsta lika Malmö Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Ska undersöka detta lite, kommer tillbaks när jag vet nått Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.