Jump to content

Fasta riktmedel med kikarsikte på sidan


UAV

Recommended Posts

@UAV

Var god förtydliga lite, jag förstår inte alls vad du menar.

Vilken sida?

Sidan på vapnet?

Ovanpå det optiska riktmedlet?

 

Hittar ingen bild nu, men jag har sett bilder på Lee-Enfield och Mosin-Nagant där kikarsiktet sitter förskjutet i sida, kanske för att möjliggöra omladdning, men det verkar som om man kan sikta med fasta riktmedel med denna konstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh!

Då blev det enklare. Syftet med den var att funktionen/mekanismen inte skulle störas av kikarsiktet. SVD (Draugonov) har ju även den kikarsiktet fäst i endast ena sidan av lådan.

 

När det sen gäller fasta riktmedel till vapen med kikarsikte: Huvudsyftet med vapnet är att man skall verka på ett längre avstånd än övriga vapen i gruppen. Närskyddet och försvar mot plötsligt upptäckta mål kan man tycka är andras jobb.

Men det finns även riktmedel som kan monteras ovanpå kikarsikten, tänk SUSAT och/eller ACOG. Sen så kan man bygga på från det, och om du rullar nedåt i den här länken så hittar du Docter Optic rödpunktssikte monterat på ett ACOG.

 

Men jag håller med Pansardvärg, på korta håll är det jaktskott som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Detta är en ganska så dålig bild på en Lee Einfield(?) som var med under WW2 vissa av dessa verkar ha haft kikarsikete på sidan och då även de fasta riktmedlen i funktion men jag vet inte.

 

http://bcoy1cpb.pacdat.net/Korea_-_PPCLI_s..._Mk_I_scope.jpg Men denna ser ju ut som om kikarsiktet sitter på sidan...

Link to comment
Share on other sites

Detta är en ganska så dålig bild på en Lee Einfield(?) som var med under WW2 vissa av dessa verkar ha haft kikarsikete på sidan och då även de fasta riktmedlen i funktion men jag vet inte.

 

http://bcoy1cpb.pacdat.net/Korea_-_PPCLI_s..._Mk_I_scope.jpg Men denna ser ju ut som om kikarsiktet sitter på sidan...

 

Om inte annat så möjliggör det ju användning av laddram.

Link to comment
Share on other sites

Och har jag rätt för mig så kunde man använda de fasta riktmedlen på ak4or, fästet till kikaren var gjort så man kunde se igenom.

 

 

Ja, så är det. (Ak4OR används fortfarande.) Men smidigt är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Och har jag rätt för mig så kunde man använda de fasta riktmedlen på ak4or, fästet till kikaren var gjort så man kunde se igenom.

 

 

Ja, så är det. (Ak4OR används fortfarande.) Men smidigt är det inte.

 

För att bli lite OT Jag tror inte ak4OR använd längre eller är på väg bort, i vart fall så tog dom bort våra och som jag fattade sakan så skall endast ak4B användas.

Link to comment
Share on other sites

@UAV

Var god förtydliga lite, jag förstår inte alls vad du menar.

Vilken sida?

Sidan på vapnet?

Ovanpå det optiska riktmedlet?

 

Hittar ingen bild nu, men jag har sett bilder på Lee-Enfield och Mosin-Nagant där kikarsiktet sitter förskjutet i sida, kanske för att möjliggöra omladdning, men det verkar som om man kan sikta med fasta riktmedel med denna konstruktion.

 

 

Jag tycker mig minnas att de Brittiska kikarsiktena skulle monteras på deras lätta-ksp modell Bren och eftersom deras magasin sitter på ovansidan så satt siktet snett.

Link to comment
Share on other sites

Och har jag rätt för mig så kunde man använda de fasta riktmedlen på ak4or, fästet till kikaren var gjort så man kunde se igenom.

 

 

Ja, så är det. (Ak4OR används fortfarande.) Men smidigt är det inte.

 

För att bli lite OT Jag tror inte ak4OR använd längre eller är på väg bort, i vart fall så tog dom bort våra och som jag fattade sakan så skall endast ak4B användas.

 

OT

Jag har kvar min. Det är inte vare sig utrett eller beslutat vad/om något ska ersätta Ak4OR som skarpskyttevapen.

/OT

 

Gnäll

Men med tanke på hur kunskapen kring den typen av vapensystem är inom FM och HV speciellt, så lär det bli nått i stil med en liten 3x förstoringstillsats till Ak4B. Och sedan lägger vi ner hela skarpskytteriet.

/Gnäll

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...