UAV Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Varför är det endast Frankrike som använder 20 mm respektive 12,7 mm koaxialvapen i stridsvagnar? Andra länder tycks nöja sig med klenare kalibrar (7,62 mm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Am tar plats. Om man dessutom skall ha flera vapensystem tar det ÄNNU mer plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted June 30, 2007 Author Report Share Posted June 30, 2007 Am tar plats. Om man dessutom skall ha flera vapensystem tar det ÄNNU mer plats. Men varför är det bara Frankrike som ser detta behov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 (edited) Am tar plats. Om man dessutom skall ha flera vapensystem tar det ÄNNU mer plats. Men varför är det bara Frankrike som ser detta behov? Rent spontant, att ha koaxial-vapen i EHV-kaliber har ju den fördelen att om vagnen blir utskjuten/försatt ur stridbart skick så kan man plocka ut vapen och ammunition och använda det för besättningens försvar, eller omfördela dem till bättre behövande. Fransmän har ju å andra sidan alltid haft en beundransvärd entusiasm och optimism... Detta kan eventuellt vara den skilland i filosofi du söker UAV. Edited June 30, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Ja se fransmän... För att parafrasera en gammal Citroën-devis: "Varför nöja sig med en vanlig stridsvagn?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiphink Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 (edited) Om jag inte minns helt fel, och det kan jag iofs göra, så prisade de amerikanska stridsvagnsbesättningarna sin tornburna 12,7 i utvärderingarna direkt efter OIF. Huvudbeväpningen och de två sju-sexti-tvåorna gick tydligen inte särskilt varma, men 'Ma Duce' röjdes det å andra sidan ganska friskt med. Utan att ha någon vidare inblick i pansarkrigets finesser verkar fransmännens val rimligt. Strv nerluckad och med pil i bössan mot kommandostyrd pvrobot från viss distans, hur slutar det med finkalibrig koaxial? Edit: Vidare angående franska beväpningsval så skulle det inte förvåna mig om de byggt på erfarenheter från gräsbränderna i Sahel och östafrika. De är väl ett av få länder som hängt 20mm ur luckan på transporthelikopter, osv. Edited June 30, 2007 by hiphink Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Britterna använde 12.7 mm coax på Chieftain MK I och II. Senare modeller utrustades med laseravståndsmätare. http://en.wikipedia.org/wiki/Chieftain_tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Även Shweizarna hade 20mm koax ett tag. Och Strv2000 avsågs ju ha 40mm akan som koax. @Kanna: Britternas 12.7mm 'vapen' är enbart till för att avståndsbedöma, och ej menat att bekämpa fienden med. Jämför Helge och Ivar på Pvpjäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 Amerikanerna ser även vissa nackdelar med M2. Vagncheferna får en tendens att leta mål till den för bekämpning istf att leda vagnen. En fördel med grov koax (större än 12.7) är att man inte behöver ta med lika många spränggranater (motsv) till huvudbeväpningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Får jag fråga vad ordet koaxial betyder i det här sammanhanget? Jag har hör talas om koaxialkabel, men det har väl inte med saken att göra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Får jag fråga vad ordet koaxial betyder i det här sammanhanget? Jag har hör talas om koaxialkabel, men det har väl inte med saken att göra... Coaxial weapon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Får jag fråga vad ordet koaxial betyder i det här sammanhanget? Jag har hör talas om koaxialkabel, men det har väl inte med saken att göra... [besserwisser] Det sätt som ordet används när man talar om tornmonterade vapen är egentligen felaktigt. En tornmonterad kulspruta är oftast biaxial med kanonen. Ett insticksvapen är coaxialt. Lätt att missförstå ifall man bara har använt ordet om kablar o.dy. [/besserwisser] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 Men uttrycket parallellmonterad kulspruta/koaxialkulspruta används väl inte om de vapen som sitter ovanpå tornet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 Men uttrycket parallellmonterad kulspruta/koaxialkulspruta används väl inte om de vapen som sitter ovanpå tornet? Nope, jag tänkte på vapen som är monterade i tornet. Fast de som siter ovanpå är ju också tornmonterade på sätt och vis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 coaxial betyder att de delar samma axel, och det gör de väl även om ksp´n sitter bredvid kanonen. Axeln som är aktuell i detta fallet är ju elevationsaxeln. Dock får man vara försiktig med benämningen då det i vissa fall går att rikta den eller de i manteln monterade kulsprutorna individuellt, oberoende av kanonens elevation (se t.ex strv m/41). /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 Amerikanerna ser även vissa nackdelar med M2. Vagncheferna får en tendens att leta mål till den för bekämpning istf att leda vagnen. En fördel med grov koax (större än 12.7) är att man inte behöver ta med lika många spränggranater (motsv) till huvudbeväpningen. Fransmännen har individuell elevering på 20mm/.50´ på AMX 30 för att kunna bekämpa HKP. Kan det vara så att andra länder anser att 7.62 är bättre för att avskräcka infanterister med RPGn, och att det är en högre prioritet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 (edited) coaxial betyder att de delar samma axel, och det gör de väl även om ksp´n sitter bredvid kanonen. Axeln som är aktuell i detta fallet är ju elevationsaxeln. Dock får man vara försiktig med benämningen då det i vissa fall går att rikta den eller de i manteln monterade kulsprutorna individuellt, oberoende av kanonens elevation (se t.ex strv m/41). Eftersom både kanonen och kulsprutan sitter fastmonterade i tronet så delar de åt minstånde asimutalaxeln, eftersom det är tornets rotationsaxel. Om kulsprutan dessutom sitter fast monterad i kanonens vapensköld/mantel/whatever så delar de också elevationsaxel. Vapnets egen axel är dock i skjutriktiningen. Så länge båda vapnen skjuter åt samma håll så är axlarna parallella. Om avståndet mellan de parallella axlarna är större än noll så är de biaxiala. Om avståndet mellan axlarna är lika med noll så är de koaxiala. Edited July 4, 2007 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 Korrekt svensk benämning är parallellkopplad kulspruta eller tornkulspruta. Coaxial är en engelsk benämning som får stå för dom. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts