Stocken Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 M3261-036010, kompass tillverkad av Silva. Den är grön och svart och så har den ett urtag som man tittar i, lite typ periskop. Den är 86x73x26 mm, har ett litet ljusinsläpp på undersidan och på ovansidan i ena hörnet finns det en liten "bubbla", och en sorts enkelt "sikte" mitt på. Och så är ena hörnet fasat. Är det en eldledarkompass? Någon som vet? Slut kom. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 har du bild på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted June 30, 2007 Author Report Share Posted June 30, 2007 Jag kan ta en bild på den men hur gör man för att ladda upp bilder här? har du bild på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Jag kan ta en bild på den men hur gör man för att ladda upp bilder här? har du bild på den http://www.imageshack.us/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted June 30, 2007 Author Report Share Posted June 30, 2007 (edited) Så här ser kompassen ut: Bilden är tagen snett bakifrån/uppifrån och man ska titta in i det fyrkantiga urtaget närmast i bild. De gula punkterna på sidorna om "grovriktmedlet" uppepå är självlysande i mörker. Någon som vet vad den där bubblan längst bort till höger uppepå kompassen är till? /Stocken Edited June 30, 2007 by Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Det är en syftkompass för att ta ut bäringar. Jag vet inte om den är framtagen för eldledningsändamål, men den är betydligt mer exakt än den vanliga syftkompassen med spegel i locket, så det är inte otänkbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 (edited) den används iaf främst av eldledare men vi använde dem även på pjäsplutonerna på A9 för att ta ut "US" (Utgångsriktning i sida) för pjäserna samt givetvis när vi rekade pjäsplatserna... bubblan är en tryckknapp för belysning av streckskalan (dvs det man tittar på i hålet) Edited June 30, 2007 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Den sortens syftkompasser nyttjas även av Rb70 om den är kopplad till en stridsledningsterminal (SLT), då du med hjälp av den kan norrorientera systemet och på så vis få invisningarna från Ps90/Unde23 att stämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted June 30, 2007 Author Report Share Posted June 30, 2007 (edited) Skuggan: när gjorde du lumpen? Jag låg inne på A1 i Linköping 1979-80 och då använde vi (vad jag vet) inte sådana där kikare. Vi använde två stycken riktplåtar. Använde ni också sådana där riktplåtar? Hur gör man för att byta batteri? Vad för batterityp är det man ska använda? Slut kom. Edit: Nu har jag öppnat kompassen men det finns varken något batteri, någon glödlampa, strömbrytare eller anslutningskontakter i det jag anar är batterifacket framtill. Och när jag skruvade isär kompassen så såg jag en liten sådan där "Radioaktiv strålning"-symbol , både på höljets undersida och på själva kompasshuset. Och så står det "2 GBq H-3" undertill på själva kompasshuset. Är det någonting inuti själva kompasshuset som är radioaktivt, eller är det de där självlysande punkterna på ovansidan av kompassen? /Stocken den används iaf främst av eldledaremen vi använde dem även på pjäsplutonerna på A9 för att ta ut "US" (Utgångsriktning i sida) för pjäserna samt givetvis när vi rekade pjäsplatserna... bubblan är en tryckknapp för belysning av streckskalan (dvs det man tittar på i hålet) Edited June 30, 2007 by Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Skuggan: när gjorde du lumpen? Jag låg inne på A1 i Linköping 1979-80 och då använde vi (vad jag vet) inte sådana där kikare. Vi använde två stycken riktplåtar. Använde ni också sådana där riktplåtar? Hur gör man för att byta batteri? Vad för batterityp är det man ska använda? Slut kom. Edit: Nu har jag öppnat kompassen men det finns varken något batteri, någon glödlampa, strömbrytare eller anslutningskontakter i det jag anar är batterifacket framtill. Och när jag skruvade isär kompassen så såg jag en liten sådan där "Radioaktiv strålning"-symbol , både på höljets undersida och på själva kompasshuset. Och så står det "2 GBq H-3" undertill på själva kompasshuset. Är det någonting inuti själva kompasshuset som är radioaktivt, eller är det de där självlysande punkterna på ovansidan av kompassen? /Stocken den används iaf främst av eldledaremen vi använde dem även på pjäsplutonerna på A9 för att ta ut "US" (Utgångsriktning i sida) för pjäserna samt givetvis när vi rekade pjäsplatserna... bubblan är en tryckknapp för belysning av streckskalan (dvs det man tittar på i hålet) jag gjorde lumpen 2003/04 det går fö att läsa i min profil ;) personligen har jag ingen direkt utbildning på kompassen så några mer ingående kunskaper har jag inte.... tror jag använde kompassen max 3 gånger på 10 månader då det inte var min uppgift att syssla med dem. jag vet dock vad de användes till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Skuggan: när gjorde du lumpen? Jag låg inne på A1 i Linköping 1979-80 och då använde vi (vad jag vet) inte sådana där kikare. Vi använde två stycken riktplåtar. Använde ni också sådana där riktplåtar? Hur gör man för att byta batteri? Vad för batterityp är det man ska använda? Slut kom. Edit: Nu har jag öppnat kompassen men det finns varken något batteri, någon glödlampa, strömbrytare eller anslutningskontakter i det jag anar är batterifacket framtill. Och när jag skruvade isär kompassen så såg jag en liten sådan där "Radioaktiv strålning"-symbol , både på höljets undersida och på själva kompasshuset. Och så står det "2 GBq H-3" undertill på själva kompasshuset. Är det någonting inuti själva kompasshuset som är radioaktivt, eller är det de där självlysande punkterna på ovansidan av kompassen? /Stocken den används iaf främst av eldledaremen vi använde dem även på pjäsplutonerna på A9 för att ta ut "US" (Utgångsriktning i sida) för pjäserna samt givetvis när vi rekade pjäsplatserna... bubblan är en tryckknapp för belysning av streckskalan (dvs det man tittar på i hålet) Det är samma skal för de kompasser med glödlampa som de utan, pga kostnadsskäl. Det är bara de självlysande punkterna som är radioaktiva (ytterst svagt så det är ingen fara). Noggrannheten är +/-10 streck att jämföra med spegelsyftkompassens +/-25 streck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Och när jag skruvade isär kompassen så såg jag en liten sådan där "Radioaktiv strålning"-symbol , både på höljets undersida och på själva kompasshuset. Och så står det "2 GBq H-3" undertill på själva kompasshuset. Är det någonting inuti själva kompasshuset som är radioaktivt, eller är det de där självlysande punkterna på ovansidan av kompassen?/Stocken H-3 är en radioaktiv isotop av väte (kemiskt tecken H). Enligt följande dokument har det en halveringstid på 12,3 år. http://www.nvs.ki.se/ExpGer/KFC_radioactivitet.pdf 2 GBq är 2 GigaBequerel vilket antagligen är mängden strålning det H-3 som kompassen innehåller. Huruvida det är de självlysande strecken som består av H-3 eller om det är kompassvätskan låter jag vara osagt. H-3 omnämns dock som vatten i en del dokument som man googlar på H-3. Källa: Lite googlande hit och dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 3H är detsamma som tritium som även används i mörkersikten. Läs mer på wikipedia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 2 GBq är 2 GigaBequerel vilket antagligen är mängden strålning det H-3 som kompassen innehåller. Stämmer. Bequerel = antalet sönderfall per sekund. Lite underligt att man använder Bequerel i stället för gram i kompassen eftersom antalet sönderfall/sek minskar med tiden. Huruvida det är de självlysande strecken som består av H-3 eller om det är kompassvätskan låter jag vara osagt. H-3 omnämns dock som vatten i en del dokument som man googlar på H-3. Orsaken till att H-3 ibland omnämns som vatten är att det är den radioaktiva komponenten i tungt vatten. Jag har dock svårt att tro att kompassvätskan skulle vara något annat än helt vanlig sprit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 Vi (i alla fall i goteborg) som hor till hv und kor med dessa kompasser for att ta ut baringar etc. Jakligt bra hjalpmedel faktiskt. Ursakta avsaknaden av prickar (spansk dator). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 För att svara på frågan om riktplåtar så nej. De används inte av H77B eller H77AP då dessa har navigationssystem som också används för eldledningsändamål. Skulle tippa på att skuggans kompass är en ytterligare en kvarleva av fm:s orförmåga att inse att lasergyron är pålitliga. Navsystemet har nämligen en inbygd kompassfunktion med mycket god precision Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 (edited) kan meddela att den används på robotsystem 97 med. används av gruppchef när man eldställer en lavett. funkar nästa på samma sätt som till Robot 70. dock så kopplar man inte in den utan lägger manuellt in data från kompassen i lavettdatorn. Edited July 1, 2007 by kexet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted July 1, 2007 Author Report Share Posted July 1, 2007 Tack alla kloka för svar ! /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorrlandsSoldat Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 den där kompassen är en syftkompass modell 80 (vad jag fick veta att den hette iaf)... hade en sån under min värnplikt.. hade befattningen Stf Pjästroppchef på A9 06/07.. min uppgift med den där kompassen var att säkerställa pjäsens bäring mha kompassen, en "räkneformel" och pjäsens bäring på POS2. Min hade dock ingen glödlampa som jag såg att ni pratade om, så det var lite jobbigt i mörker ;) haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted July 2, 2007 Author Report Share Posted July 2, 2007 Hej NorrlandsSoldat! Jo jag kan tänka mig hur det var att använda den kompassen i mörker (jag provade själv igår kväll)... Lite OT: Jag har ringt tillverkaren idag och personen jag pratade med ska kolla runt om det finns "belysningssats" att montera. Lite OT2: Den där radiakvarningsdekalen på höljet sitter där enbart på grund av lagkrav; strålningen från markeringarna på syftskåran är alltför svag för att vara farlig (till Noname: rätt i det ) enligt personen jag pratade med. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorrlandsSoldat Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Hej NorrlandsSoldat! Jo jag kan tänka mig hur det var att använda den kompassen i mörker (jag provade själv igår kväll)... Lite OT: Jag har ringt tillverkaren idag och personen jag pratade med ska kolla runt om det finns "belysningssats" att montera. Lite OT2: Den där radiakvarningsdekalen på höljet sitter där enbart på grund av lagkrav; strålningen från markeringarna på syftskåran är alltför svag för att vara farlig (till Noname: rätt i det ) enligt personen jag pratade med. /Stocken Jo och sen när man försökte lysa lite med ficklampan underifrån så började den störa kompassen om man höll för nära (ville ju inte att lampan skulle synas allt för mkt i mörkret). Kommer inte sakna kompassen men blir väl snart att pyssla med den igen antar jag väl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted July 2, 2007 Author Report Share Posted July 2, 2007 Använde du Försvarets gröna ficklampa av plåt, eller ficklampa typ Maglite motsv? Edit. Maglite är ju tillverkade av aluminium=icke-magnetisk . Tips. I vissa järnaffärer finns "MightyLite" (stavning?) som är helt av plast. Lamphöljet är genomskinlig=lampskenet syns från sidan men det avhjälper man ju enkelt med eltejp. Eller så har Biltema en sådan där liten "nyckelringlampa" http://www.biltema.se/Archive/Product_imag...ge/24-219_l.jpg med vitt eller blått sken. Jo och sen när man försökte lysa lite med ficklampan underifrån så började den störa kompassen om man höll för nära (ville ju inte att lampan skulle synas allt för mkt i mörkret). Kommer inte sakna kompassen men blir väl snart att pyssla med den igen antar jag väl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Edit. Maglite är ju tillverkade av aluminium=icke-magnetisk .Vad hjälps det att lampan är i aluminium när batterierna är gjorde av stål? Och för att messerschmitta lite så är aluminium visst magnetiskt, dock paramagnetiskt till skillnad från järn, kobolt och nickel som är ferromagnetiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Tror de är ursprungligen framtagna till förband där KVM (kompassvinkelmätare) är antingen för otympligt eller tar för lång tid. Vi hade dem på rb70 (pre remo) och tror de ursprungligen togs fram för just det som ersättning till en äldre likartad kompass. Vissa hade väldigt svårt att få ut bra avläsningar på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 låg på rek a7 99/00, och använde dem för att ta ut skjutriktning när vi rekade pjäsplatser. precis som Norrlandssoldat säger så hade även pjäsplutonchefer och stf den, för att kontrollera skjutriktning. Om jag inte minns helt fel så använde vi rätt ofta lysstavar som belysning, då som ni sagt ficklampor stör ut lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted July 2, 2007 Author Report Share Posted July 2, 2007 Det är uppenbarligen av den anledningen det inte finns batterier/lampa i min kompass; om en yttre elektrisk ljuskälla stör kompassen så kan man ju lätt förstå störningsgraden som skulle bli av ett inbyggt batteri... och att avskärma kompassnålen med någon form av metallhölje skulle ju inte fungera det heller. Mina fem öre. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Det är uppenbarligen av den anledningen det inte finns batterier/lampa i min kompass; om en yttre elektrisk ljuskälla stör kompassen så kan man ju lätt förstå störningsgraden som skulle bli av ett inbyggt batteri... och att avskärma kompassnålen med någon form av metallhölje skulle ju inte fungera det heller. De flesta marinkompasser (nakterhus) har inbyggd elektrisk ljuskälla. Eftersom den sitter där hela tiden så kan man ställa in kompassen att kompensera för den deviation den orsakar. Lite otympligt för en handhållen syftkompass dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts