Jump to content

Bas/strilsäkman och flygbassäkman inom flygvapnet samma sak??

Guest Guest

Recommended Posts

Guest Guest

Hej mönstrade i tisdags och kommer troligen att få göra lumpen som bas/strilsäkman på F21 I luleå. Har dock tre frågor: Är Flygbassäkman inom flygvapnet och bas/strilsäkman inom flygvapnet samma sak? Gör man baskerprovet och bär basker som Bas/strilsäkman? och så till er som gjort eller håller på med denna utbildning, hur tycker du att den är?

Tack på förhand!

//David

Ja, det är i stort sett samma sak. Skillnaden ligger i om du utbildas för att ingå i en basbataljon eller en strilbataljon. På F21 utbildas numera bara mot basbataljonen så du kan betrakta dig som "flygbassäkman".

Basker har hela FV numera, huruvida F21 håller på med fjanterier som baskerprov vet jag dock inte.

Guest guest
Ja, det är i stort sett samma sak. Skillnaden ligger i om du utbildas för att ingå i en basbataljon eller en strilbataljon. På F21 utbildas numera bara mot basbataljonen så du kan betrakta dig som "flygbassäkman".

Basker har hela FV numera, huruvida F21 håller på med fjanterier som baskerprov vet jag dock inte.

Tack så mycket för ditt svar! :happy:

mvh David

Guest Guest_David_*

Hej igen.. jag har ytterligare en fråga om flygbassäkmans utbindlingen. Är flygbassäkmans utbildingen lika bevakningssoldats utbildningen lika varandra, med tanke på att båda i princip finns till för att vakta coh skydda en bas? Villka är likheterna samt olikheterna mellan de två utbildningarna?

Återigen tack på förhand!

//David

: :happy:

Hej igen.. jag har ytterligare en fråga om flygbassäkmans utbindlingen. Är flygbassäkmans utbildingen lika bevakningssoldats utbildningen lika varandra, med tanke på att båda i princip finns till för att vakta coh skydda en bas? Villka är likheterna samt olikheterna mellan de två utbildningarna?

Återigen tack på förhand!

//David

: ;-)

Du kan inte ha mer fel. Bevaka och skydda innebär inte samma sak.

Mer kan du läsa här: Flygbassäkerhetspluton

Det finns vissa likheter mellan bassäksoldater och bevakningssoldater, ska försöka bena ut dem för dig.

eftersom Flygvapnet utbildar väldigt få soldater till markstrid överhuvudtaget så har historiskt sett bassäksoldaterna (eller närskydd som de hette fram till c.a 2000) ibland blivit "felaktigt" använda av flottiljerna till att lösa en del bevakningsuppgifter. Detta torde ju nuförtiden vara extremt sällsynt eftersom vad jag vet så har alla flottiljer gått över till att ha civila väktarbolag som sköter bevakningsuppgiften.

bevakningssoldater å sin sida får ofta under sin värnplikt utbildning i sådana områden som gränsar till bassäks "verksamhet" såsom eskort till fots och i fordon, strid i bebyggelse, eftersök med hund och så vidare.

Därför tror jag att dessa utbildningar i vissa betraktares ögon kan "flyta ihop" en del och framstå som väldigt lika.

Så, eftersom jag antagligen kommer att bli grymt missförstådd ska jag försöka sammanfatta:

Gör du lumpen som bassäk så tränar du "krig" största delen av tiden, men kan ibland få utbildning på eller till och med köra skarpt sådant som är mer inriktat mot "fredsverksamhet" (vakta robotförråd under inventering är t.ex en höjdare *ironisk*). Du ligger alltså mycket ute i fält på någon flygbas och övar ett fiktivt scenario där sverige är i krig (eller ute på mission i annat land).

Gör du lumpen som bevakningssoldat så tränar du "fredsverksamhet" (vakt och insats) men får även viss utbildning på "krig". Du spenderar alltså mer tid på regementet/flottiljen än ute i skogen.

Mina 2 cent på skillnaden bassäk vs bevakning.

PS. som tidigare nämnts är skillnaden strilsäkman och bassäkman hårfin och i princip bara en fråga om VAD ni skyddar.

Skulle nog vilja säga att det är en ganska betydande skillnad mellan en säk pluton och en bevakningspluton i dag, skillnaden var säkert mindre när det hette närskydd och fick ha bevakningssoldatsuppgifter såsom Lindqvist säger.

Du kommer att ligga ute mycket i fält, öva mycket strid samt patrullering och förföljning med hund, vilket är skitkul, gruppen är själv ganska mycket vilket ger en stark sammanhållning och en bra drivkraft att tävla grupperna emellan :uzi

utbildningarna skiljer sig säkert lite från förband till förband men jag kan bara säga att jag var riktigt nöjd med min utb och skulle gärna göra om den igen.

lycka till

Guest Guest_David_*
Skulle nog vilja säga att det är en ganska betydande skillnad mellan en säk pluton och en bevakningspluton i dag, skillnaden var säkert mindre när det hette närskydd och fick ha bevakningssoldatsuppgifter såsom Lindqvist säger.

Du kommer att ligga ute mycket i fält, öva mycket strid samt patrullering och förföljning med hund, vilket är skitkul, gruppen är själv ganska mycket vilket ger en stark sammanhållning och en bra drivkraft att tävla grupperna emellan :rolleyes:

utbildningarna skiljer sig säkert lite från förband till förband men jag kan bara säga att jag var riktigt nöjd med min utb och skulle gärna göra om den igen.

lycka till

Tackar för svaren!

Nu ser jag ännu mer fram emot att få rycka in.. hoppas bara på att jag kan öppna brevet om ca 3 mån och läsa att jag frå åka upp till F 21 som bas/strilsäkman. Men om jag ska tro min mönstringsförättare var mina chanser mycket goda. (hoppas han bara har rätt)

//David :)

• 1 month later...
Guest DaveDeeeep
Tackar för svaren!

Nu ser jag ännu mer fram emot att få rycka in.. hoppas bara på att jag kan öppna brevet om ca 3 mån och läsa att jag frå åka upp till F 21 som bas/strilsäkman. Men om jag ska tro min mönstringsförättare var mina chanser mycket goda. (hoppas han bara har rätt)

//David :lol:

Hejsan jo jag mönstrade den 30de maj i år och blev temp inskriven som Bas/Strilsäkman på F21 i Luleå och i dag så fick jag det roliga beskedet att jag blev inskriven där också :=)

Får hoppas att du kommer in där också David hoppas vi ses där! Om du har lust så kan du adda mig på msn "[email protected]":mellow:

btw heter också David :mellow:

Tack för att du tog upp denna post om Bas/Strilsäkman.

• 1 month later...

har också en liten fråga angående Bas/strilsäkman har jag förstått de rätt om ja sägar att man blir anntingen Strilsäkman eller Bassäkman när man gör utblidningen Bas/strilsäkman?

Skall rycka in Jan 2008, till F17...eller nej, till Livgardet.

En fråga till, Någon som vet ifall hela Utbildningen flyttat till Livgardet eller bara Grundutbildningen så gör man resten på F17?

Och ifall de finns någon som läser detta som redan har gjort Bas/stril utbildningen skulle ni väl kunna skriva lite om va vi har att förvänta oss av utbildningen :navy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...