Jump to content

m/87A till begravning

Squiddy

Recommended Posts

Jag ska på min morbror begravning och tänkte då bära min permissuniform m87 arme. Undrar nu exakt vad det är som gäller för saker man ska ha till den.... får nämligen olika svar på förrådet.

Tacksam för svar!

Edited by Squiddy

Fråga ditt befäl men annars:

-Vapenrock

-Vit skjorta med axelklaffshylsor

-Svart slips

-Byxor

-Lågskor

-Bälte (blått)

-Slipshållare

-Huvudbonad (gradberoende: basker eller skärmmössa)

-Sorgbindel

Tillbehör:

Regnrock

Vid begravning bärs i normalfall daglig dräkt med 120 mm svart armbindel i kläde eller sorgflor. (UniRFM s.52)

Kutym (ej reglerat i reglemente) är att inte bära utmärkelser utan att komma "slät", om inte untmärkelserna har ett direkt samband med den avlidne förstås och bäres som hedersbetygelse.

UniRFM sid. 205:

Enskilda får med anledning av dödsfall som berör dem personligen bära sorgtecken till uniform.

Personal i uniform som deltar vid en militärbegravning skall bära sorgtecken.

Paraderande trupp vid stats- eller militärbegravning eller annan sorgehögtid i samband med dödsfall skall, oavsett uniformstyp, bära sorgtecken.

Sorgtecken bärs på vänster överarm till vapenrock (motsv), jacka och kappa i m/87 systemet.

/P

edit: Tvåa, igen.

Edited by Lt P

Jag ska på min morbror begravning och tänkte då bära min permissuniform m87 arme. Undrar nu exakt vad det är som gäller för saker man ska ha till den.... får nämligen olika svar på förrådet.

Tacksam för svar!

Slå en pling om du behöver hjälp annars, du har ju numret :camo:

Min FartygsChef sa att man tydligen ska prata med Kompanichef så han/hon vet om det.

Läs frågeställningen igen. Jag tror att du svarade på fel sak eller postade i fel tråd.

Det handlar om de ingående delarna i M/87A vid begravning.

/K

På mitt förband fick man ut guldbältet och de vita handskarna att bära till sorgebindeln om man skulle på begravning.

Vilket är fel då det då blir paraduniform (högtidsdräkt)

Paraduniform motsvarar frack i det civila och det bär man inte vid begravning.

Daglig dräkt med sorgband är det som gäller.

The Swede :banghead:

På mitt förband fick man ut guldbältet och de vita handskarna att bära till sorgebindeln om man skulle på begravning.

Är det inte det man ska bära vid bröllop? :banghead:

Edit: Bah, pucktvåa

Edited by Maul

vad gäller för HV då?

tre man ur vår batledning var fanvakt på begravning förra veckan.

de hade M90 med vit utr. och sorgeband.

vem, hur vad som fattade beslutet om denna klädsel vet jag ej, förmodligen högre upp i ledet....

är detta enl. reglementet eller skulle de ha haft M87?

vad jag vet är M90 + vit utr "fältparaddräkt" och känns fel.

personligen anser jag att det inte passar med M90 på begravning.

Som fanvakt är det väl rätt med trupparaddräkt.

Man kan, om man inte har m/87A använda fältparaddräkt men det ser bättre ut med trupparaddräkt.

EDIT:

Hittade följande i Ceremonireglemente del 2:

Fanförare och hedersvakt vid kistan skall bära paraddräkt med sidogevär och utmärkelser samt ha påtagen huvudbonad även inne i kyrkan.

Skall hedersvakten vid kistan bära ut densamma bör sidogevär ej bäras alternativt överlämnas till utrustningshållare före det att kistan bärs ut.

Sorgtecken skall bäras.

Hedersvakt utanför kyrkan skall bära trupparaddräkt (undantagsvis fältparaddräkt) samt vapen. Sorgtecken skall bäras.

Den som enskilt i uniform deltar i begravning, oavsett om denna är militärbegravning eller ej, skall vara klädd i daglig dräkt, såvida ej annat är beordrat,

och bära sorgtecken om detta har beordrats eller om det berör den enskilde personligen. Ägiljett får bäras av därtill berättigad. Utmärkelser (släpspänne)

får ej bäras. Utmärkelser i original må dock bäras till daglig dräkt om speciell anledning därtill finns.

• 2 weeks later...