Mungojerrie Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Hur bevarar man batteriet i en laptop bäst? Ska man ta bort det så länge man kör på nätspänning (vilket oftast är fallet för mig), eller ska det sitta i hela tiden? På min förra (Acer) stod det i instruktionerna att man skulle ta bort det när man körde nät, men på den nya HP:n står inga instruktioner. /M Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Min HP är 2,5 år gammal och jag märker faktiskt fortfarande ingen betydande försämring av batterikapaciteten. Mån-Fre står datorn med nätsladden ansluten minst 9 timmar om dagen. Vissa dagar är jag ute hos kund och kör enbart på batteri. En smart laddare/dator ger endast underhållsladdning alternativt går endast på nätspänning när batteriet är fullt. Ett tips när laptopbatteriet är förbrukat och du upptäcker att ett nytt kostar 2500:- Lämna in acken för cellbyte för en bra bit under halva priset. Celltech i Sölvesborg gjorde sådana arbeten tidigare och jag anlitade dom till alla möjliga sorters ackar, verktygsbatterier (Makita, DeWalt, AEG osv svindyra original), Laptopbatterier, hundpejl, komradioackar (Motorola SYNNERLIGEN svindyra original). Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 enligt instruktionsboken till min HP så skall man vid ickebruk under en längre tid ta ur batteriet fulladdat för att inte riskera "läckage" i cellerna.. Jag låter mitt batteri sitta i för jämnan, dock så ser jag till att köra datorn på endast batterikraft med jämna mellanrum för att rekonditionera batteriet. /JBP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 28, 2007 Forumsledning Report Share Posted June 28, 2007 Ett annat tips är att köpa ett nytt/begangat på auktionssite/annonstorg. Fick tag på ett i god konfition till en DELL med dubbla kapaciteten mot det medföljande för 106 kr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.