709 Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 (edited) Saxat från HD.SE: Glumslövsdrama fick lugn upplösning Hemvärnsmannen hotade att ta sitt liv i en villa i Glumslöv. Trafiken genom hela samhället stängdes av i en timme innan mannen självmant gav upp. Polisen startade en massiv insats sedan en självmordsbenägen hemvärnsman barrikaderat sig i en villa i Glumlöv. Dramat fick dock en oblodig upplösning. LANDSKRONA. En desperat hemvärnsman med tillgång automatvapen barrikaderade sig på onsdagseftermiddagen i en villa i Glumslöv. Där hotade han att ta sitt liv. Minst sex polispatruller, förstärkta från Malmö och extra tungt beväpnade, omringade villan. Flera av poliserna var iförda skyddsvästar och hjälmar samt beväpnade med automatvapen. På grund av den farliga situationen spärrades hela genomfartsvägen av genom samhället. Avspärrningen varade en timme. Från polisens länskommunikationscentral var man förtegen om insatsen, men bekräftade för hd.se: — Detta rör sig om en familjetragedi. Polisens uppgift är att försöka hindra en person ifrån att ta sitt liv, säger Roger Norlén, yttre befäl. Mannen gav dock upp och omhändertogs utan skottlossning vid 17.40-tiden. Han är nu förd av polis till Helsingborgs lasarett. Samtidigt genomsöktes hans villa i jakt på vapen. Edited June 27, 2007 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Det är precis sånt vi inte behöver i Försvarsmakten. Tyvärr är det sådant som drar ner synen på försvaret, framförallt när ordet automatvapen kommer in i bilden. Sorgligt men sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Tråkigt, synd att sådant händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Jävligt tråkigt att sådant händer och djupt tragiskt för de inblandade. Emelleritid värjer jag mig mot att det hela tiden skall framhållas att det rör sig om just hemvärnssoldater vid sådana här händelser. Mannen i Höganäs var ett tidigare exempel där hemvärnsengagemanget helt saknade relevans i sammanhanget. Samma sak gäller med 80% sannolikhet i Glumslövsfallet. Hemvärnsvapnen i södra Sverige bör vid det här laget vara kassunställda sedan en längre tid tillbaka. I Höganäs användes ett hagelgevär exempelvis. Varför var inte rubriken "Småviltsjägare i skottdrama"? Sedan undrar jag lite hur man tänker från polisens sida när man bullar upp med så mycket "hårdvara" när det handlar om en person som riktar hotet mot sig själv? Jag hoppas verkligen att man hade insikten att hålla inbrytningsgrupp och tungt kittade piketpoliser utom synhåll från mannen, men enligt beskrivningen ser det ut som om man verkligen slagit en ring av stål runt villan och då kan man ju fråga sig hur DETTA får en självmordsbenägen och förtvivlad person att reagera... Nu slutade ju dramat inte i ett blodbad, men kanske var det mer tur än skicklighet? "Våldstrappan", någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Sitter och funderar på relevansen av denna tråd, de två frågar jag funderar över är: 1, Nyhetsvärde om/för hemvärnet och personal ingående i hemvärnet? 2, Fråga av vikt om/för hemvärnet och personal ingående i hemvärnet? Men jag låter tråden leva ett tag till för att se om det kommer något konstruktivt av/ur den. Med konstruktivt menar jag inlägg som är mer konstruktiva än: blalblabla... varför nämner de att han är hemvärnsman... blablabla.. alla vapen borde kassunförvaras... blablabla... bättre kontroller... blablabla.. skadar försvarsmakten... För det känns som vi pratat om detta femtioelva gånger tidigare... Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Jag tror att vi diskuterat det andra ämnet som du är skapare till oxå ett antal gånger (inbrott i hv förråd), "hemvärnet är blåsväder" så vad är denna kritik då till för? Jag läser nämligen ditt inlägg som kritik till att vi skriver om hemvärnet när någon enskild person klivit över staketet och hamnat på fel sida. Detta ämne skulle behöva diskuteras än mer, men framförallt inte här utan ute på plutoner och kompanier för att på så sätt fånga upp viktiga signaler att något kanske inte står rätt till hos någon enskild... För övrigt tycker/anser/undrar jag två saker, Sak 1 Fk Satan en synd är ingen synd om ingen känner till den, den har begått en synd känner till den, så är bara ogjorda synder potetiella synder??? Sak 2 är inte k-pisten skrotad som FM vapen? Det är åtminstonde gjort i vårt område (örebro) så om det nu var en k-pist, var det ett sportskyttevapen? Eller var det bara en tidningsanka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Jag tror att vi diskuterat det andra ämnet som du är skapare till oxå ett antal gånger (inbrott i hv förråd), "hemvärnet är blåsväder" så vad är denna kritik då till för?Jag läser nämligen ditt inlägg som kritik till att vi skriver om hemvärnet när någon enskild person klivit över staketet och hamnat på fel sida. Detta ämne skulle behöva diskuteras än mer, men framförallt inte här utan ute på plutoner och kompanier för att på så sätt fånga upp viktiga signaler att något kanske inte står rätt till hos någon enskild... För övrigt tycker/anser/undrar jag två saker, Sak 1 Fk Satan en synd är ingen synd om ingen känner till den, den har begått en synd känner till den, så är bara ogjorda synder potetiella synder??? Sak 2 är inte k-pisten skrotad som FM vapen? Det är åtminstonde gjort i vårt område (örebro) så om det nu var en k-pist, var det ett sportskyttevapen? Eller var det bara en tidningsanka? Var är frågeställningen? Jag ser det inte som kritik, ser det snarare som en förvarning på var gränserna i denna tråd går. Eller jag hade kunnat gjort det ännu enklare för mig som BG och hänvisat till §8 & §16 och helt enkelt raderat tråden. 1, Och det har vad med denna tråd att göra? 2, Och det har vad med denna tråd att göra? Då var denna utsvävning slutdiskuterad och vi återgår till huvudämnet. Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 28, 2007 Author Report Share Posted June 28, 2007 (edited) Tydligen var det inte en Hemvärnare. Han har inte varit med på många år. Så mycket kan vi alltså lita på media. Tillägg: Återstår att se om det blir en stor officiell dementi från HD.SE. Hur kommer det här att påverka Hv framöver? Finns det något syfte att svärta ner Hv eller ÄR det bara för att sälja lösblad?! Edited June 28, 2007 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 @709 Tragisk nyhetsrapportering... Synd att det inte står ngt på mil.se eller hemvarnet.se om detta. varför är de inte bättre på info? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 28, 2007 Author Report Share Posted June 28, 2007 Tja. Vad som är mer mer tragiskt är att "man" "inte ska sprida" sådana här "nyheter" vidare. Ett tips till er andra som kommer att vara fortsatt aktiva här på SoldF och snubblar över en dylik nyhet SOM RÅKAR SKE I DEN BATALJON DU ÄR AKTIV I OCH OM DU HAR EN AVATAR OCH ETT NICK SOM GÖR ATT DU ÄR KÄND, sprid den inte vidare, här på SoldF. Du kan bli kickad för illojalitet. Tack för den tid som varit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Tja. Vad som är mer mer tragiskt är att "man" "inte ska sprida" sådana här "nyheter" vidare. Ett tips till er andra som kommer att vara fortsatt aktiva här på SoldF och snubblar över en dylik nyhet SOM RÅKAR SKE I DEN BATALJON DU ÄR AKTIV I OCH OM DU HAR EN AVATAR OCH ETT NICK SOM GÖR ATT DU ÄR KÄND, sprid den inte vidare, här på SoldF. Du kan bli kickad för illojalitet. Tack för den tid som varit. Sanslöst jag sörjer med dig 709 du får byta bat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 28, 2007 Author Report Share Posted June 28, 2007 Jaja. Nu kapade jag min egen tråd OT.. Håll er/mig själv till ämnet, Hemvärnsmannen som inte var en Hemvärnsman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Hur kan det vara otillåtet att posta en länk på ett forum till en officiell nyhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Okej... Då börjar vi glida lite OT... Om ni vill prata om vad man får skriva eller inte skriva på ett forum som Hv-soldat så starta en ny tråd om detta.... Här pratar vi om något annat som troligen topicen påvisar... Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cybermolle Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Tjabba! Och ovanpå allt, så är det närmare nio(9) år sedan vederbörande lämnade Hv! Lite märkligt att media, som kollar allt annat, inte kollade den uppgiften! Men man hade väll en dead-line att hålla, så.........! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Vart finnes info om att mannen inte varit Hv-man på närmare 10 år? Är detta hörsägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Vart finnes info om att mannen inte varit Hv-man på närmare 10 år? Är detta hörsägen? det är nog insider info från bataljonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorspaning Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Detta var ju värre en kvällstidningarna! Men det är ju klart att knorren med automatvapen "dör" om det inte finns någon koppling. Att inte kolla hur färska uppgifter är alternativt väga relevans är tydligen ett journalistiskt privilegium. Om man hårddrar detta tänk och vill tex skapa rubriker kan man använda totalförsvarspliktig. Då skulle kunna klassa in VÄLDIGT många. 709 - Gå du på kursen trots allt? Tråkigt att det finns enheter med så lågt i tak! Man kan ju bara fundera om vad som utspelat sig om "Täby tragedin" utspelat sig inom den bataljonen istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Om han lämnade in så torde han ju ha begränsad tillgång till automatvapen kan man tycka. Men kanske var info som inte Polisen hade iofs. Om de gick in så tungt? (Har iofs begränsad insyn i Polisens vht i liknande situationer) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 Om han lämnade in så torde han ju ha begränsad tillgång till automatvapen kan man tycka. Men kanske var info som inte Polisen hade iofs. Om de gick in så tungt? (Har iofs begränsad insyn i Polisens vht i liknande situationer) Eller kanske sportskytt med licens för k-pist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted July 1, 2007 Author Report Share Posted July 1, 2007 Att det var 7-8 år sedan fick jag, och de flesta chefer i berörd bataljon via mail av Bataljonchef. Så jag litar på det. Det stod inget i varken lördagens eller söndagens tidning om att de skrivit fel på hemsidan och i papperstidningen (som inte hade HV i rubriken men väl i texten). Och hemsidan är rätt så kass och HD är HD. De kommer aldrig att erkänna att deras reporter gjort fel. En rolig (?) sak är att min gruppchef ringde nämnda reporter för att fråga om det var en hv-man. Hon hade gått på semester... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 (edited) ännu en hv man gör bort sig denna gång är det en hv man som använder ak4an Edited July 8, 2007 by 9x19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 ännu en hv man gör bort sig denna gång är det en hv man som använder ak4an Du har länkat fel. Här är den korrekta länken. För en gångs skull en bra artikel. Ammunitionen är med all säkerhet ammunition till en älgstudsare som han har licens för. Någonting har hänt som orsakar mannens beteende. Vad det är, angår oss inte om man nu inte ingår mannens förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted July 8, 2007 Author Report Share Posted July 8, 2007 ännu en hv man gör bort sig denna gång är det en hv man som använder ak4an ... För en gångs skull en bra artikel. Ammunitionen är med all säkerhet ammunition till en älgstudsare som han har licens för. Någonting har hänt som orsakar mannens beteende. Vad det är, angår oss inte om man nu inte ingår mannens förband. Nej, men så länge AK4 finns ute bland "vanligt folk" så kommer det att väcka ont blod hos vissa. Om sen det är civil ammo eller inte selar ju liten roll. Att ett civilt vapen är lika dödligt när väl kulan träffar någon spelar inte heller någon roll. Eftersom denna incident verkligen involverade en AK så kommer kanske reglerna att följas hårdare? Iallafall i Skaraborgs-regionen. Tragiskt likväl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 ännu en hv man gör bort sig denna gång är det en hv man som använder ak4an ... För en gångs skull en bra artikel. Ammunitionen är med all säkerhet ammunition till en älgstudsare som han har licens för. Någonting har hänt som orsakar mannens beteende. Vad det är, angår oss inte om man nu inte ingår mannens förband. Nej, men så länge AK4 finns ute bland "vanligt folk" så kommer det att väcka ont blod hos vissa. Om sen det är civil ammo eller inte selar ju liten roll. Att ett civilt vapen är lika dödligt när väl kulan träffar någon spelar inte heller någon roll. Eftersom denna incident verkligen involverade en AK så kommer kanske reglerna att följas hårdare? Iallafall i Skaraborgs-regionen. Tragiskt likväl. Jag kan INTE i artikeln läsa ut att nu gällande regler INTE har följts. Däremot lär det snabba på processen att antingen kasunförvara vapnen eller centralförvara vapenlåsnycklarna. Vilket sätt man väljer beror på logistiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 Ammunitionen är med all säkerhet ammunition till en älgstudsare som han har licens för. Förhoppningsvis har du rätt. Men begreppet "med all säkerhet" är svårt att köpa när man har varit med HV. Det är inte svårt att få med sig skarp am hem om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 Ammunitionen är med all säkerhet ammunition till en älgstudsare som han har licens för. Förhoppningsvis har du rätt. Men begreppet "med all säkerhet" är svårt att köpa när man har varit med HV. Det är inte svårt att få med sig skarp am hem om man vill. OT. I så fall har skjutinstruktörerna/övningsledarna INTE gjort sitt jobb på rätt sätt.Slut OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 ännu en hv man gör bort sig denna gång är det en hv man som använder ak4an ... För en gångs skull en bra artikel. Ammunitionen är med all säkerhet ammunition till en älgstudsare som han har licens för. Någonting har hänt som orsakar mannens beteende. Vad det är, angår oss inte om man nu inte ingår mannens förband. Nej, men så länge AK4 finns ute bland "vanligt folk" så kommer det att väcka ont blod hos vissa. Om sen det är civil ammo eller inte selar ju liten roll. Att ett civilt vapen är lika dödligt när väl kulan träffar någon spelar inte heller någon roll. Eftersom denna incident verkligen involverade en AK så kommer kanske reglerna att följas hårdare? Iallafall i Skaraborgs-regionen. Tragiskt likväl. Jag kan INTE i artikeln läsa ut att nu gällande regler INTE har följts. Däremot lär det snabba på processen att antingen kasunförvara vapnen eller centralförvara vapenlåsnycklarna. Vilket sätt man väljer beror på logistiken. Informationen på RiksHvAvd hemsida angående Hv nya förvaringsregler borde vara gällande dags dato om man får tro innehållet. Hur har detta kunnat hända? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 ännu en hv man gör bort sig denna gång är det en hv man som använder ak4an ... För en gångs skull en bra artikel. Ammunitionen är med all säkerhet ammunition till en älgstudsare som han har licens för. Någonting har hänt som orsakar mannens beteende. Vad det är, angår oss inte om man nu inte ingår mannens förband. Nej, men så länge AK4 finns ute bland "vanligt folk" så kommer det att väcka ont blod hos vissa. Om sen det är civil ammo eller inte selar ju liten roll. Att ett civilt vapen är lika dödligt när väl kulan träffar någon spelar inte heller någon roll. Eftersom denna incident verkligen involverade en AK så kommer kanske reglerna att följas hårdare? Iallafall i Skaraborgs-regionen. Tragiskt likväl. Jag kan INTE i artikeln läsa ut att nu gällande regler INTE har följts. Däremot lär det snabba på processen att antingen kasunförvara vapnen eller centralförvara vapenlåsnycklarna. Vilket sätt man väljer beror på logistiken. Informationen på RiksHvAvd hemsida angående Hv nya förvaringsregler borde vara gällande dags dato om man får tro innehållet. Hur har detta kunnat hända? Långt ifrån alla utbildningsgrupper har infört dessa regler ännu, på grund av bristande infrastruktur (läs kasunbyar). Varför man inte har beslutat om centralförvaring av nycklarna vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 OT. I så fall har skjutinstruktörerna/övningsledarna INTE gjort sitt jobb på rätt sätt.Slut OT Det kan de visst ha gjort. Hela konceptet bygger på att man är ärlig vid visitation efter skjutning. Den som vill kan ha fickorna fulla med ammunition utan att det upptäcks. Men de allra flesta är trots allt ärliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts