Jump to content

KB- elev Pansar

Guest

Recommended Posts

Jag funderar på att söka som KB-elev vid ett stridsvagns kompani.

Vet någon vad för krav som ställs under mönstringen respektive efter inryckning?

Vad kan jag vänta mig i tjänsten? Gärna erfarenhet från någon som har haft denna befattning...

Det som krävs är framförallt ledarskapsförmåga och stresstålighet. Ett utvecklat sinne för att lära sig tekniska prylar bör även finnas innanför hjärnbalken.

Det du kan vänta dig under tjänsten är kvällstjänst istort sett varje dag, mycke övningar samt helt omätbart mycket vård.

Fältveckorna är något färre tror jag jämfört med andra förband.

Tack vare att tjänsterna är så individuella i vagnen, så krävs det många olika officerare, alla med sin spetskompetens. Mängden officerare gör att man får en härlig kontakt mellan officerare o vpl o mot slutet av utbildningen ses man NÄSTAN som kollegor.

/vagnchef strf 90

Mönstringskraven är som de flesta KB-tjänster, dock inte så hög styrka som t.ex. jägartjänst. Istället är befälslämplighet (eller vad det kallas nu för tiden) desto viktigare, du blir ju eventuellt krigsplacerad som Stf Plutonchef med ansvar för 3 vagnar a 50 miljoner styck samt 12 personer.

Dock skall man veta att även om man blir uttagen som Strv-KB så kan man lika gärna hamna på nån annan tjänst när man väl rycker in. Det beror på att beställningen från förbandet och vad som dyker upp på inryckningsdagen inte alltid stämmer så bra. Så det gäller att visa vad man går för de första veckorna om man vill vara säker på att hamna där man vill. Av min KB-kull hamnade bara hälften på stridsvagn, de övriga blev placerad på allt från 90-bärgare till stridsfordonstransport.

Ett generellt råd är dock att inte försöka spela allan utan göra som man blir tillsagd. Egna initiativ är givetvis bra, men kom inte med andra förslag på lösning in absurdum då man väldigt lätt får en stämpel hos befälen som "jobbig" och då minskar chanserna att komma dit man vill.

Något som befäl gillar skarpt är däremot att man utan tillsägelse gör saker som man vet att man kommer att göra sedan om man får tid över. Exempel på bra saker att göra;

Ex 1: Man har vapenvård och utan att man fått order lägger man upp de olika delarna snyggt och inrättade.

Ex 2: Man kommer in med sin vagn till spolanläggningen efter en övning. Befälen är hos en annan vagn som fått bandkrängning. En bra värnpliktig chef ser då till att fixa in sin vagn i spolen och börja. En dålig chef gör inte det utan sitter i vagnen och lökar tills befälet kommer och säger till att börja spola.

Ex 3: Slarva ALDRIG med säkerhetsföreskrifter. Se till att alltid använda kontrolldon vid patron ur och skyddsglasögon vid arbete med bandaggregat.

Ex 4: Gnäll ALDRIG! Gnäll är det värsta som finns och något som imponerar på befäl är värnpliktiga som tar tag i tråkiga och trista uppgifter med ett fortsatt gott humör utan att först gnälla om det eller komma med nån dålig ursäkt/förslag för att slippa i stil med "men.....kan vi inte göra det i morgon när vi ändå skall till förrådet och byta tvätt"

Jag tror du/ni fattar poängen... Dessa råd gäller ju självklart generellt och inte bara strv-KB.

Jag låg själv inne som PB på stridsvagn och kan väl egentligen bara hålla med om det som achilleos, Vc_90 skrivit. Det gäller att vara stresstålig och ha en stor vilja och stort tålamod för arbete som garanterat inte alltid är så roligt. Eftersom det ingår en hel del tunga moment i arbete på vagnen är bra fysik något viktigt.

Vet inte riktigt hur det är med kraven på syn men de finns krav på i alla fall viss synförmåga ;)

Bitvis är tjänsten riktigt tung när det kommer till kvällspermissioner är de i princip räknade på händernas fingrar, det är mycket vård som gäller och den vården tar väldigt lång tid.

Det Vc_90 skrev om relationen mellan vpl och officerare så får jag hålla med, ju mer tiden gick ju mer "polare" blev man med befälen, i och för sig så blir nog de felsta befäl lite "mjukare" mot slutet men det känndes ändå som om vårt kompani hade bättre relation med våra befäl än vad andra kompanier hade med sina befäl.

Hoppas du får en tjänst som du blir nöjd med och om du skulle hamna på stridsvagn så är det absolut ingen nitlott även om det stundtals är så jävligt så det inte finns namn på det. Vi fick göra riktigt mycket kul (kanske mer kul än de andra) under tiden på stridsvagn i Skövde.

Minns jag inte helt fel är det 9:a i syn som gäller för KB-strf/strv. Det gäller även på strb 90 m.f. så det kan ses som allmänt.

Min källa är iofs mitt minne, och minnet har en lustig förmåga att förvränga ting vid tillfälle... dock tror jag detta stämer... ;)

Lycka till!