Jump to content

Nära Stockholm

Recommended Posts

Jag är 16 nu men jag om det finns något ställe som ligger nära Stockholm, helst i Stockholm, som också är väldigt fysikt krävande.

Alltså i Stockholm och hårda fysiska krav, någon som kan hjälpa mig?

Hmmm vet inte hur pass fysiskt Livgardet är men om jag inte är helt ute och cyklar så har du väl Amf 1 i Vaxholm (rätta mej någon om jag har fel) Det är nog det som är mest fysiskt i den trakten.

Länk till Amf1

>> Doyle <<

Är det inte dags att marknadsföra flottans krigare lite då? Eller anses BÖS ligga på tok för långt från stan? =)

>> KwalaZaza <<

Varför måste det vara i 08? För att du bor där?

Annars är ju lumpen ett lysande tillfälle att se och lära känna andra delar av vårt vackra land.!!

>> Doyle <<

Är det inte dags att marknadsföra flottans krigare lite då? Eller anses BÖS ligga på tok för långt från stan? =)

Gotcha: Det är bara det att flottisterna som inte ligger på båt (Bassäk) inte längre finns på BÖS.

Det är Karlskrona som gäller, och det är en liten bit från Sthlm :)

Vet inte exakt allt. Men MPJ ligger i malpåse bla bla bla. Säkbat bla bla bla...

Källan är Livgardet så den är iaf säker.

Inga fler MPJ de närmate åren alltså?

Synd, nu är det några i min bekantskapskrets som blir riktigt besvikna. :(

Kollade upp detta nyss.

Det är så att 2:a skvadron som MPJ huserade under förrut är nerlagt. Numera huserar MPJ under Livskvadron.

Alltså MPJ finns kvar :)

*Sorry för förvirringen, då jag inte var riktigt säker själv men har alltså fått det bekräftat nu*

Vet inte exakt allt. Men MPJ ligger i malpåse bla bla bla. Säkbat bla bla bla...

Källan är Livgardet så den är iaf säker.

Inga fler MPJ de närmate åren alltså?

Synd, nu är det några i min bekantskapskrets som blir riktigt besvikna. :(

Antagligen, jag har hört massa rykten om det där, vet inte om något är 100% klart än men MPJ verkar iaf inte finnas kvar i den form jag känner till... http://hem.passagen.se/guestbook/jacobw.html är nog den mest aktiva MP/MPJ-skvallersidan, men det är även info på http://hem.passagen.se/guestbook/sakbat.html ... min gissning är att MP och MPJ sätts ihop till att MP får en "MPJ"-pluton i MP-kompaniet...

MPJ finns INTE kvar! Jag muckade från 1. MPJ i Maj -02 och samma dag "lades 2:a (Sigtuna) skvadron i malpåse." Våra befäl flyttades över till Livskvadron som utbildar vanliga militärpoliser. Vissa spekulationer förekommer om att MPJ ska utbildas på Livskvadron fr.o.m 03/04 men detta är inget som är säkert. Finns ingen "säker" framtid för MPJ som är beslutad än.

[Här utkommer snacket om SäkBat som alla säkert redan spytt på, men runt 05/06 kommer sannolikt MPJ börja utbildas igen i egenskap av "Säkpluton mark".]

Djävligt trist att pliktverket har så förbannat dålig koll.. de har fortfarande kvar befattningen militärpolisjägargruppbefäl/kompanibefäl trots att den inte utbildas... många som blir jätteglada över befattningen men får sedan, från annat håll, höra att de kommer bli "vanliga" militärpoliser...

Jocke.

Vissa spekulationer förekommer om att MPJ ska utbildas på Livskvadron fr.o.m 03/04 men detta är inget som är säkert. Finns ingen "säker" framtid för MPJ som är beslutad än.

Och nu är det 2003 så eftersom du säger att det inte är beslutat så får dom nog raska på lite :)

Det är inget ovanligt att folk får ändrade befattningar i sista stund... mitt år så hade flera på nystartade 4:e skvadron (enbart högvaktstjänst) blivit tvångsförflyttade i sista stund från MP.... en mindre pluton skulle utbildas som MP och 4 nya plutoner som vakter... kul att råka ut för det.... :(

>> KwalaZaza <<

Varför måste det vara i 08? För att du bor där?

Annars är ju lumpen ett lysande tillfälle att se och lära känna andra delar av vårt vackra land.!!

Oj, man är borta en dag och titta så många svar

Varför Stockholm?

Jag bor här det är sant, men det är just något speciellt med Stockholm, jag vet inte riktigt, jag kan inte förklara det.

Skall försöka bringa klarhet i MPJ frågan.

Detta utbåret 02/03 har 2.skv legat i malpåse således har inga MPJ plutoner utbildats.

Dock har vissa tyvärr blivit inskrivna som MPJ och flyttats till MP-kompani istället.

I år gäller. KBS inryck vecka 10 på livskvadron och vecka 31 rycker soldaterna (gb 10 månader) in. KB blir numer Gruppchef i grupperna.

På livskvadron kommer utb.år 03/04 att utbildas

3 MP plutoner inkl. Ledningspluton

2 MPJ plutoner

MP plutonerna krigsplaceras på Internationellt MP komp01.

medan MPJ plutonerna skall placeras i säkbat04.

Från och med 04/05 kommer 2.skv återuppstå och fortsätta utbilda MPJ plutoner för säkerhetsbataljonen.

Annat nytt är att MP/MPJ numera börjat utbilda prickskyttar i grupperna med prickskyttegevär 90 istället för skarpskyttar med ak5b, se persen (livgardets personaltidning) för mer info om detta.

Ovanstående info kommer från mycket säker källa (C KBS livskv. 03/04)

Detta borde skapa klarhet i frågan.

För den som vill ha mer info angående MPJ

så finns mycket info på våran plutonssida (1MPJ 01/02)

http://go.to/mpj

Den som har ytterligare frågor kan skicka ett mess till mig så kan jag försöka svara.

Sitter på en del aktuell info, allt vill jag dock inte ta över internet.

Pliktverket har alltid varit knäppa.

De har en mängd befattningar till samma tjänst, de tar nämligen inte alltid bort de gamla tjänstebetäkningarna när de utformat nya.

Bara för man är inskriven på pliktverket behöver det inte betyda att tjänsten finns.. tyvärr

Förra året ryckte många in till MP som skulle blivit MPJ.