Jump to content

Amnesty gör självmål

lanrezac

Recommended Posts

http://politiken.dk/indland/article331495.ece

En tidligere terrormistænkt, som er tilhænger af dødsstraf og positiv over for Taleban i Afghanistan, er frontfigur i Amnestys nye kampagne mod tortur

»Det er ikke rigtigt, når folk siger, at afghanske kvinder bliver tvunget til at gå med burka. Kvinderne vælger selv burkaen«, mener Ruhal Ahmed.

Han gjorde det også klart, at Talebanstyret i Afghanistan efter hans mening »behandlede folk godt«, og at han går ind for dødsstraf.

I øvrigt synes han, at det internationale samfund skulle have holdt sig væk fra Eksjugoslavien og Mellemøsten og i stedet acceptere, at muslimer ikke nødvendigvis har lyst til at leve i demokratiske samfund.

Haha, inte snyggt. Intressant att personen är för dödsstraff och frontfigur för amnesty (tolkar jag grötet rätt?) Hur kan det bli så fel?

Det står ju i texten. Han ska berätta om tortyr i Guantanamo, inte tala för Amnestys åsikter. Och även om kvinnoförtryck och dödsstraff är oacceptabla i Amnestys värld så är även tortyr av människor som försvarar det oacceptabelt.

Haha, inte snyggt. Intressant att personen är för dödsstraff och frontfigur för amnesty (tolkar jag grötet rätt?) Hur kan det bli så fel?

Det står ju i texten. Han ska berätta om tortyr i Guantanamo, inte tala för Amnestys åsikter. Och även om kvinnoförtryck och dödsstraff är oacceptabla i Amnestys värld så är även tortyr av människor som försvarar det oacceptabelt.

Jag håller inte med, och jag hoppas att man ställer frågor tilll honom om hur talebanerna behandlade fångar och om offentliga piskstraff, krigsbrott ifråga om mord och våldtäkter....

Han gjorde det også klart, at Talebanstyret i Afghanistan efter hans mening »behandlede folk godt«

Jag hoppas också att sådana frågor ställs till honom. Killen har helt klart knäppa åsikter och är en olämplig representant för Amnesty. Det jag förklarade var varför Amnesty ville plocka in ett tortyroffer.

Om någon tycker att tortyr, utövad av talibaner, amerikanska militärer eller andra, är en bra idé kan vi ta det i en separat tråd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...