Guest Guest_Ola_* Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Hejsan Soldf medlemmar o. besökare. Jag skulle behöva få hjälp med en fråga. Under Kongo-missionen "ONUC" så utförde Svenska bataljoner ren anfallsstrid mot fienden under operationerna "Rumpunch" o. "Morthor". Dessa var utförda i brigadförband av en känd Svensk Kongo-överste. Under operationen "Artemis" utförde SSG stridshandlingar. MEN har det hänt ngn fler gånger en detta,ren anfallsstrid ???. Vore tacksam för ngn slags hjälp. Mvh Ola Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Frågar du om Svenska förband har förberett och genomfört "tagande av terräng" eller om svenska förband har varit inblandade i "stridshandlingar"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_ola_* Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Frågar du om Svenska förband har förberett och genomfört "tagande av terräng" eller om svenska förband har varit inblandade i "stridshandlingar"? Då får det bli: Tagande av objekt under anfallsstrid. Tagande av terräng under stridshandling/anfallsstrid stridshandlingar. Mvh ola Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Tagande av terräng har skett, oftast i syfte att understödja egen trupp som på ett eller annat sätt hamnat i kläm. Det hände vid några tillfällen i Libanon och i Bosnien. Huvudsyftet kan nog anses som defensivt. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson_BA04 Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Mig veterligen, så har det inte förekommit "Tagande av objekt under anfallsstrid" och/eller "Tagande av terräng under stridshandling/anfallsstrid" under någon FN/SFOR/IFOR/KFOR/ISAF mission, där svenska förband varit involverade, sedan insatsen i Kongo under -60 talet. Förhoppningsvis så finns det någon som har bättre koll på detta än vad jag har, som kan bekräfta/dementera mitt påstående ... Däremot så har det förekommit en rad "stridshandlingar", i enlighet med de ROE som gällt för respektive mission, i flertalet av de områden där Svenska styrkor varit stationerade. Du hittar en sammanställning över trådar där du kan läsa mer om några av dessa händelser, här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=12002 Rekommenderar varmt att du tar dig tid och läser igenom dessa trådar, för de innehåller en mängd mycket bra inlägg! Det senaste exemplet på "stridshandligar" kommer från insatsen i Afghanistan, i t.ex. Boka, där Svensk trupp blev beskjuten och handlade enligt gällande ROE vilket innebar att besvara elden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Vad tusan Nilsson! Du har tjänstgjort på en mission där det togs terräng under stridshandling. SÅ lång tid har det väl ändå inte gått? /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson_BA04 Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Vad tusan Nilsson!Du har tjänstgjort på en mission där det togs terräng under stridshandling. SÅ lång tid har det väl ändå inte gått? /K När man har "Alzheimers light" så är alla händelser som skett för en timma sedan, eller mer, ett stort töcken ... Det är ju för tusen hakar 12 år sedan BA04 ... Jag borde nog förtydligat att jag avsåg offensiva stridshandlingar ... Som du så klokt skrev, så har tagande av terräng allt som oftast varit av defensiv natur... för att understödja egen trupp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Ola_* Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Hejsan. Tack så mkt. Jag skall läsa detta med intresse . MVH Ola Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_ola_* Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Hej igen. Jag läste härom dagen BA99s minnesbok. Där läste jag att BA02 va med om en operation som hette "Böllebank",24-25/4 1994. Är det ngn som vet ngt om denna operation ???. Mvh Ola Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Där läste jag att BA02 va med om en operationsom hette "Böllebank",24-25/4 1994. Danska stridsvagnskompaniet bankade skräpet ur bosnienserbiska ställningar efter att de senare trakasserat en svensk OP lite för länge. Bör finnas beskrivet i fler än en tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson_BA04 Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Hej igen. Jag läste härom dagen BA99s minnesbok. Där läste jag att BA02 va med om en operation som hette "Böllebank",24-25/4 1994. Är det ngn som vet ngt om denna operation ???. Mvh Ola Här finns att läsa om "OPERATION BØLLEBANK" på danska. Länk jag hittade i en annan tråd här på forumet: Orientering 1 ang. Böllebanken Orientering 2 ang. Böllebanken För mer information, rekommenderar jag at du gör en sökning här på forumet på OPERATION BØLLEBANK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Ola_* Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Hej Nilsson BA04. Tack så mkt för hjälpen,det var givande. Ha en bra dag. Mvh Ola Hej igen. Jag läste härom dagen BA99s minnesbok. Där läste jag att BA02 va med om en operation som hette "Böllebank",24-25/4 1994. Är det ngn som vet ngt om denna operation ???. Mvh Ola Här finns att läsa om "OPERATION BØLLEBANK" på danska. Länk jag hittade i en annan tråd här på forumet: Orientering 1 ang. Böllebanken Orientering 2 ang. Böllebanken För mer information, rekommenderar jag at du gör en sökning här på forumet på OPERATION BØLLEBANK Link to comment Share on other sites More sharing options...
von Döbeln Posted August 10, 2007 Report Share Posted August 10, 2007 Hejsan Soldf medlemmar o. besökare. Jag skulle behöva få hjälp med en fråga. Under Kongo-missionen "ONUC" så utförde Svenska bataljoner ren anfallsstrid mot fienden under operationerna "Rumpunch" o. "Morthor". Dessa var utförda i brigadförband av en känd Svensk Kongo-överste. Under operationen "Artemis" utförde SSG stridshandlingar. MEN har det hänt ngn fler gånger en detta,ren anfallsstrid ???. Vore tacksam för ngn slags hjälp. Mvh Ola Något som kan vara intressant att nämna i detta sammanhang är att svenska förband under 1900-talet, mer än 100 år efter "Sveriges sista krig" 1814, erövrat troféer. En av dessa senaste troféer finns beskriven på www.sfhm.se under Armémuseum. Sök på "föremål" under "Månadens föremål" för februari 2007. Trofeer är ju som bekant ett segertecken (av gr. trophaion) som erövras i krig. Trofén som beskrivs på Armémusuems sida är tagen just i Kongo under 1960-talets stridigheter där mellan den svenska FN-bataljonen och de katangesiska gendarmerna. Läs historien om detta, det är en riktigt intressant berättelse! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 Och istället för att krångla med sök hit och dit så får ni länken till föremålet von Döbeln nämner här. Inga bronskanoner direkt, men en "trofé" är det väl... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.