koprolit Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Hej! Jag har nyligen införskaffat mig ett fordon... en saab 900 2,0i cupé 1996 års modell. Vad ska jag ha för olja till motorn?? Har ingen manual till bilen... Så jag vore tacksam om någon som har en liknande motor eller vet sig kunna vad det skall vara för olja (och var den inhandlas) skriver det... Jag vet att jag är helt men jag är ju dummare om jag inte frågar nån ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Fasen också. Det här borde jag kunna. Men för säkerhets skull så åker du in på närmaste SAAB-verkstad i morgon och frågar (eller ring) /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Har du inte problem med att motorn drar mycket olja är syntetisk olja att rekommendera. Smörjegenskaperna är överlägsna mineralolja. 10W-30 är en lämplig viskositet vill jag minnas. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 5W-40 (Helsyntet) kör jag i min saab 9000, bra om man tex har turbomotor (FM kör för övrigt 5W-30 i nästan alla fordon, om jag nu inte minns helt fel...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Då du inte vet vilken olja du haft i bilen innan så bör du, som Krook sade, att titta in hos en SAAB-verkstad. Att gå från till exempel mineralolja till syntetolja kan ha mindre goda egenskaper för smörjningen på bilen. Viskositeten kan skilja sig och därmed kan också oljorna ha svårt att blanda sig med varandra. Sämre smörjning med andra ord. Har man riktigt otur så finns det packningar i motorn som är designade för mineralolja och tåler inte syntetolja (eller tvärtom). Vill dra mig till minnes en historia om ett par genier som använde servoolja i bromssystemet. Packningarna klarade inte av angreppen från oljan och hela bilen läckte som ett såll efter ett tag. Så, var noggran med oljan. Att hälla i fel kan sluta illa om man har riktig otur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Står inte det i instruktonsboken? Eller tänker jag på serviceboken nu? /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Står inte det i instruktonsboken?Eller tänker jag på serviceboken nu? /martinator Borde stå i instruktionsboken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Står inte det i instruktonsboken? Jo, men frågeställaren saknade ibok SAAB 900. SAAB är ju lite av en entusiastbil i resten av världen, så det borde finnas (Jag VET att det finns..) en del forum med skriv- och skruvglada saabägare på internet, om SAAB-verkstan nu skulle visa sig vara ovilliga att sälja rätt olja till dig. Annars finns det en hel del SAAB-vetskap på wikipedia, dock hittade jag inget om motoroljor.. Lycka till /Erik som tror det sitter en motor under all plast i hans bil, men som inte är helt säker Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 HÄR borde du kunna få hjälp. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
koprolit Posted June 26, 2007 Author Report Share Posted June 26, 2007 Tackar och bockar för alla svar och idéer!! Jag bestämmer mig för att ta det säkra före det inte lika säkra och kör till närmsta SAAB-handel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
koprolit Posted June 27, 2007 Author Report Share Posted June 27, 2007 Har nu kollat upp det och jag skall ha DELSYNTET 10W-40. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.