Eribe Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Var igår i kombination med midsommarfirande ute en sväng på Rindö för att kolla in vad som hänt med regementet. Försökte med en vän gå runt stridshinderbanan, men kunde inte riktigt hitta bl a fortet med alla repelleringshinder. Vad har hänt? Har vägarna vuxit igen? Eller var jag alldeles för komig när jag sprang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Var igår i kombination med midsommarfirande ute en sväng på Rindö för att kolla in vad som hänt med regementet. Försökte med en vän gå runt stridshinderbanan, men kunde inte riktigt hitta bl a fortet med alla repelleringshinder. Vad har hänt? Har vägarna vuxit igen? Eller var jag alldeles för komig när jag sprang Fortet, liksom de delar av gamla KA1/Amf1 som inte blivit sålda/uthyrda ännu, tillhör sedan mitten av förra året (om jag minns rätt) Vasallen, som har strippat bort/stängt delar av det som en gång var hinderbanan. Klätterväggen är ju givetvis kvar, men jag minns inte om repen var kvar när jag tittade efter för ett par månader sedan. För den som dessutom vistades på Rindö på mitten av 90-talet har regementet med dess område ändrats ett par gånger: vakten låg mellan Stabshuset och gympasalen, stora fina vägen med rondellen existerade inte (det var ett stort grustag där verkligheten fick anpassa sig efter kartorna), planen/parkeringen utanför Kasern 1-2 var av grus (som gjorde rätt ont i armbågarna efter några varv ålning medelst hasning med ett grg i famnen..) och det stod ett flertal 12/80'or och lastbilar däe osv, osv, osv.. Det är lite kusligt att komma dit och se hur öde hamnen är - och inte minst alla civila företagsskyltar som besudlar byggnader där "kulturen" verkligen sitter i väggarna.. Öde vilar Myttinge, och Grus-Olle vandrar oroligt omkring efter svunna rekryter...lyssnar man riktigt noga från toppen av Myttinge Hill kan man höra hans primalvrål långt bort i fjärran... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Snyft, snyft... Hur är det med Oscar-Fredriksborg, är det rustat och öppet för allmänheten som museum? Om inte, går det forfarande att planka in genom den där rostiga järnstegen som stod mot muren nere vid vattnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hårdkår Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Finns inga spår av hinderbanan i fortet, förutom någon fästögla eller dylikt. Oscar-Fredriksborg ser lite slitet ut och rasrisk skylt sitter uppsatt. Men, men det går nog att ta sig in någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Jag som hade tänkt att åka till Rindö och springa stridshinderbanan, i alla fall gå runt och minnas. Snyft... Finns det absolut inget kvar att se? Är skyttevärnen som man springer igenom borta? Irlänska bordet? Repelleringarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greyleg Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Ja, tyvärr navyseal så låg det på FM's ansvar att ta bort alla övningsmateriel då de lämnade ön iom att de direkt är ansvariga för allt sådant. Så allt är tyvärr borta, jag som lekte softair gun krig där när jag var mindre=(, haha. Men det är fortfarande en viss "religiös" känsla av att gå omkring bland allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Ja, det kan jag hålla med om. Tänker ändå ta mig dit nån gång i sommar och gå runt. Gå runt och minnas hur befälen skrek en meter bakom en och hur mjölksyran rann genom kroppen, åh det var tider det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greyleg Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Det är det värt=)...bodde där i 15år, är ju underbart ställe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Såg precis på amf 1:s hemsida att den nya stridshinderbanan på Berga är näst intill klar. Ska bara godkännas först. Undrar om den innehåller alla de moment som den gamla gjorde. Den måste vara minst lika j-la jobbig annars blir jag besviken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Ja, det kan jag hålla med om. Tänker ändå ta mig dit nån gång i sommar och gå runt. Gå runt och minnas hur befälen skrek en meter bakom en och hur mjölksyran rann genom kroppen, åh det var tider det... sprangs det många gånger??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Ja, det kan jag hålla med om. Tänker ändå ta mig dit nån gång i sommar och gå runt. Gå runt och minnas hur befälen skrek en meter bakom en och hur mjölksyran rann genom kroppen, åh det var tider det... sprangs det många gånger??? Har inte gjort lumpen där utan praktiserade som amfibiesoldat på amfskytte.komp. Jag var där under deras baskermarsch övning amfibie och fick den stora möjligheten att springa stridshinderbanan två ggr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 praktiserade som amfibiesoldat på amfskytte.komp. val av ord kanske.. du var väl snarare praktikant på Amf1.. det är i mina ögon en viss skillnad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 Ja, det kan jag hålla med om. Tänker ändå ta mig dit nån gång i sommar och gå runt. Gå runt och minnas hur befälen skrek en meter bakom en och hur mjölksyran rann genom kroppen, åh det var tider det... sprangs det många gånger??? Har inte gjort lumpen där utan praktiserade som amfibiesoldat på amfskytte.komp. Jag var där under deras baskermarsch övning amfibie och fick den stora möjligheten att springa stridshinderbanan två ggr. "praktiserade som amfibiesoldat" måste få skratta lite Haha, sorry killen men dina minnen är inte riktigt av samma kaliber. Men en dag..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts